InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hyperventilatie: symptomen, klachten, oorzaak en behandeling

Hyperventilatie: symptomen, klachten, oorzaak en behandeling

Hyperventilatie: symptomen, klachten, oorzaak en behandeling Hyperventilatie klachten en hyperventilatie symptomen kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Hyperventilatie kan zowel overdag als 's nachts optreden. Hyperventilatie heeft te maken met een verkeerde ademhaling. De persoon die hyperventileert ademt te snel en/of te diep. Hyperventilatie veroorzaakt een afname van de hoeveelheid koolzuur in het bloed (kooldioxide of CO2). Dit geeft allerlei verschijnselen en symptomen. Symptomen die kunnen optreden hij hyperventilatie zijn benauwdheid, beklemming op de borst, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, transpiratie, hoofdpijn, duizeligheid, gevoel van flauwvallen. Met oefeningen kun je hyperventilatie onder controle krijgen.

Hyperventilatie

Wat is hyperventilatie?

De longen halen zuurstof uit de ingeademde lucht, welke wordt opgelost in het bloed en vervolgens wordt getransporteerd naar de weefsels en organen om deze van zuurstof te voorzien. Als de zuurstof is gebruikt, blijft het afvalproduct koolzuurgas (kooldioxide of CO2) over. De longen halen dit uit het bloed en het wordt uitgeademd. Hoe snel een mens ademt is afhankelijk van de omstandigheden. Als iemand hard loopt of zwaar lichamelijk werk verricht, zal hij vlugger ademen om meer zuurstof binnen te krijgen. Hij verbruikt immers meer zuurstof. Door vlugger te ademen (te hyperventileren) kan iemand meer zuurstof opnemen en meer koolzuurgas uitademen. Hierdoor is er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor de lichaamsprocessen worden verstoord en het bloed minder zuur wordt en allerlei niet ernstige maar wel vervelende klachten kunnen ontstaan, zoals benauwdheid, beklemming op de borst, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, transpiratie en duizeligheid.

Hoe ontstaan hyperventilatieklachten?
Hyperventilatie ontstaat door verkeerd te ademen; wanneer iemand sneller en/of dieper ademt dan normaal. Iemand gaat bijvoorbeeld sneller/dieper ademen, terwijl hij niet actief is en gewoon ergens zit. Dit wordt hyperventilatie genoemd. Het woord 'hyper' staat voor te veel en ventilatie staat voor ademen. Hyperventilatie staat dus voor een te intensieve ademhaling.

Oorzaak hyperventilatie

Iedereen kan op een gegeven ogenblik last krijgen van hyperventilatie. Er zijn mensen die slechts één keer een hyperventilatie aanval hebben in hun leven, terwijl anderen er terugkerend last van hebben. Hyperventilatie is niet gevaarlijk.

Hyperventilatie door verkeerd te ademen

De oorzaak van hyperventilatie is het verkeerd ademen. De persoon ademt te snel en/of te diep. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Stress, paniek en psychische druk zijn de meest voorkomende oorzaken van hyperventilatie. Terugkerende hyperventilatieaanvallen zijn veelal een uiting van een onderliggende paniekstoornis.

Fysiologische hyperventilatie

Er bestaat ook fysiologische hyperventilatie. Dit treedt op wanneer er te weinig zuurstof in het bloed aanwezig is. In dat geval zal men hyperventileren om het zuurstofgehalte te verhogen. Dit ziet men bijvoorbeeld bij bergbeklimmen op grote hoogte, waar het zuurstofgehalte in de lucht lager is. Op grote hoogtes kan een klimmer spontaan beginnen te hyperventileren.

Hyperventilatie door onderliggende aandoening

Hyperventilatie kan ook optreden als gevolg van problemen veroorzaakt door astma, emfyseem, of na het oplopen van hoofdletsel. Het kan ook optreden door vergiftiging (overdosis aspirine).

Symptomen hyperventilatie

Symptomen van hyperventilatie duren meestal 20 tot 30 minuten en kunnen onder meer bestaan uit de volgende klachten:

Hyperventilatie: klachten zijn beangstigend
De klachten kunnen zeer beangstigend zijn voor de persoon met hyperventilatie. Hij kan denken dat hij gek wordt of dat hij een hartaanval krijgt. Deze angst kunnen de klachten doen verergeren, waardoor de persoon weer angstiger wordt en aldus in een vicieuze cirkel terecht komt, welke uitmondt in een paniekstoornis. Mensen die dit vaak overkomt, lijden aan een zogeheten paniekstoornis.

Behandeling hyperventilatie

Als iemand klachten heeft die met hyperventilatie te maken lijken te hebben, dan is een bezoek aan de huisarts voor het stellen van een diagnose raadzaam. De huisarts kan de patiënt eventueel verwijzen naar een passende behandeling.

Hyperventilatieklachten verminderen door oefeningen

Er zijn oefeningen om hyperventilatieklachten te verminderen. Bepaalde ontspanningsoefeningen kunnen ook behulpzaam zijn. Oefeningen zijn prima, maar het is ook belangrijk om de oorzaak van de klachten weg te nemen. Bij lichamelijk gezonde mensen is hyperventilatie geen op zichzelf staand probleem, maar een symptoom van een onderliggend probleem, meestal stress of angst. Behandeling van hyperventilatie is afhankelijk van de oorzaak. Bij aanhoudende stress of angst kan een psychotherapeutische behandeling een positieve uitwerking hebben. Iemand kan ook zelf proberen na te gaan hoe het hyperventileren is ontstaan. Een hulpmiddel om te achterhalen welke situaties of spanningen hyperventilatie uitlokken, is het bijhouden van een dagboek.

Hyperventilatieklachten worden door angst veroorzaakt / Bron: Istock.com/bahadosHyperventilatieklachten worden door angst veroorzaakt / Bron: Istock.com/bahados

Afleiding zoeken

Als de patiënt merkt dat hij begint te hyperventileren, dan moet hij bedenken dat de klachten geen enkel kwaad kunnen en vanzelf weer overgaat. Hij kan zichzelf geruststellen. Hyperventilatie wordt door angst veroorzaakt en niet door een ernstige ziekte. De patiënt doet er verstandig aan rustig te ademen, door steeds drie seconden in te ademen en vervolgens zes seconden uit te ademen en in gedachten mee te tellen. Een rustige ademhaling kan de klachten doen verminderen. Voorts is het belangrijk afleiding te zoeken door een slok water te nemen, naar buiten te nemen, hardop te lezen, enz. Iets actiefs doen zoals een eind wandelen, rennen of fietsen kan ook behulpzaam zijn. aanval te stoppen. Ademen in een papieren zak wordt niet meer aanbevolen.

Prognose

Met de juiste training of behandeling, kan een persoon technieken van stress-reductie en ademhalingsoefeningen leren, waarmee het aantal en de ernst van de hyperventilatie-aanvallen zullen verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
HyperventilatieHyperventilatieWe weten er allemaal wat van en relatief gezien hebben veel mensen in meer of mindere mate last van hyperventilatie. Maa…
Wat te doen bij klachten van hyperventilatieWat te doen bij klachten van hyperventilatieHyperventilatie is geen ziekte maar wel zeer vervelend als men het verkrijgt. Zo kunnen er lichamelijke als psychische p…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
Chronische hyperventilatie, herkennen en genezenChronische hyperventilatie, herkennen en genezenEen van de moeilijkst te herkennen aandoeningen is chronische hyperventilatie. Het wordt gekenmerkt door een hele serie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • Emedicinehealt. Hyperventilation Treatment. http://www.emedicinehealth.com/hyperventilation/page3_em.htm (ingezien op 11-3-2017)
  • http://www.webmd.com/a-to-z-guides/hyperventilation-topic-overview
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR3a.htm
  • Afbeelding bron 1: Gene Hunt, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/bahados

Reageer op het artikel "Hyperventilatie: symptomen, klachten, oorzaak en behandeling"

Reacties

Arie Oorschot, 22-09-2013 13:24 #2
Beste Arie, stuur jou even een berichtje op heb het gisteren van Peter gehoord dat je het weer benauwd had, ik zelf heb het vermoeden dat je Hyperventilatie heb. Ik heb jaren ermee rond gelopen zonder dat ik het wist ook onze toenmalige huisarts heeft het niet doorgehad, doordat ik eer veel's te lang mee doorliep kreeg ik steeds meer lichaam lijke klachten op een gegeven moment moest ik naar het zieken huis voor allerlei onderzoeken, niets werd gevonden tot een vriendin tegen mijn zij heb jij geen Hyperventelatie, hier mee ben ik naar de huisarts gegaan ik kreeg Seroxat voorgeschreven die ik vandaag nog schlik mij heeft het goed geholpen, als ik mischien eerder erkent was had ik nooit medicijnen hoeven te schlikken dan was het met een psychologe verholpen. Arie geef het bij je huisarts aan! gr Conny

Gerard, 27-06-2011 11:03 #1
Waarom mag men geen gebruikt maken van een plasticzakje of dergelijks bij hyperventilatie. Het zijn nieuwe richtlijnen van het oranje kruis? Reactie infoteur, 30-06-2011
Dat kunt u hier lezen: http://firstaid.about.com/od/shortnessofbreat1/f/07_paper_bags.htm

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Angststoornis
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!