InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hyperventilatie

Hyperventilatie

Hyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanval wordt het nog erger. Veel mensen hebben het wel een keer in hun leven gehad, dit wordt een accute hyperventilatie aanval genoemd echter zijn er ook mensen die vaak last hebben van hyperventilatie en in dit geval wordt gesproken van chronische hyperventilatie.

Wat is hyperventilatie?

Simpel gezegt is het een verkeerde manier van ademhalen. 'Hyper' betekend hoog en 'ventilatie' slaat op de ademhaling. Omdat er bij hyperventilatie te snel en te diep wordt ingeademd, wordt er in een korte tijd te veel zuurstof ingeademd en vervolgens ook weer te veel uitgeademd. De lichaamsprocessen worden hierdoor verstoord, er wordt een signaal afgegeven dat er iets mis is, en dit veroorzaakt verschillende klachten.

Wat zijn de klachten bij hyperventilatie?

  • Benauwdheid
  • Hartkloppingen
  • Tintelingen in handen, voeten of het gezicht
  • Duizeligheid
  • Transparantie
  • Beklemmend gevoel op de borst
  • Verkrampen van polsen of enkels

Hyperventilatie kan ook angst veroorzaken. Het gevoel hebben te stikken of flauw te vallen. Het is een eng gevoel om te hebben en veel mensen hebben dan ook vaak het gevoel dood te gaan of in gevaar te verkeren.

Wat zijn de oorzaken van hyperventilatie?

De oorzaken zijn vaak stress en/of psychische druk.

Wat kunt u doen om hyperventilatie in de toekomst te voorkomen en/of onder controle te krijgen?

Zorgen voor een goede ademhaling, ademhalingsoefeningen kunnen hier goed bij helpen. Ook is het belangrijk te ontspannen en te weten hoe je het lichaam ontspant (ontspanningsoefeningen). Raak niet in paniek, dit kan erg moeilijk zijn maar is wel van belang om te voorkomen dat de aanval wordt verergert. Bij de apotheek zijn cassetes (naam: Hyperfree) verkrijbaar om hyperventilatie onder controle te krijgen. Een andere mogelijkheid kan zijn om oefentherapie (mensendieck) uit te proberen om te kijken of dit voor u werkt om uw ademhaling weer op een juiste wijze onder controle te krijgen.

Voelt u een hyperventilatieaanval aankomen probeer dan rustig in te ademen (door de neus) en rustig uit te ademen (door de mond) probeer hierbij het uitademen langer te laten duren dan het inademen en let erop dat de ademhaling via de buik gaat en niet via uw borst, dit kunt u controleren door een hand op uw borst en een hand op uw buik te leggen. Het is handig om een liggende houding aan te nemen bij de controle van uw ademhaling.

Ook kan het helpen om tot 10 te tellen, dit is ook gelijk een stukje afleiding. Hardop zingen, hardop lezen en heel langzaam praten kunnen ook helpen om de ademhaling weer onder controle te krijgen.
© 2009 - 2019 Facts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?Oefentherapie richt zich op het houdings- en bewegingsapparaat. Wanneer je last hebt van lichamelijke klachten kun je te…
Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijnOefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijnOefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn. Mensen die pijn in spieren of gewrichten hebben kunnen veel baat hebbe…
Wat te doen bij klachten van hyperventilatieWat te doen bij klachten van hyperventilatieHyperventilatie is geen ziekte maar wel zeer vervelend als men het verkrijgt. Zo kunnen er lichamelijke als psychische p…
Chronische hyperventilatie, herkennen en genezenChronische hyperventilatie, herkennen en genezenEen van de moeilijkst te herkennen aandoeningen is chronische hyperventilatie. Het wordt gekenmerkt door een hele serie…

Reageer op het artikel "Hyperventilatie"

Reactie

Jan, 13-10-2009 10:43 #1
Goed bedoelde tips zoals; ga rustiger ademen wanneer je een aanval volt aankomen, probeer jezelf af te leiden door hardop te lezen, doedemhalingsoefeningen, ga op yoga, ga mediteren of doe ontspanningsoefeningen zijn slechts goedbedoelde tips. Deze tips zorgen er niet voor dat jij van je aandoening af komt.

Recent is ontdekt dat emotionele klachten zoals bijvoorbeel hyperventilatie onstaan door verstoringen in het energie systeem van je lichaam. Deze verstoringen zijn veroorzaakt door onverwerkte emoties.

Besef dus dat je onbegrijpelijke en onverklaarbare klachten?slechts? een gevolg zijn van beschadigingen en blokkades in je energiesysteem. Daarom heb je iedere keer weer last van je hyperventilatie klachten.

Meer informatie over het aanpakken van hyperventilatie kan je vinden op:
http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/hyperventilatie.html

Infoteur: Facts
Gepubliceerd: 10-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!