InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij klachten van hyperventilatie

Wat te doen bij klachten van hyperventilatie

Wat te doen bij klachten van hyperventilatie Hyperventilatie is geen ziekte maar wel zeer vervelend als men het verkrijgt. Zo kunnen er lichamelijke als psychische problemen ontstaan wanneer men een aanval krijgt van hyperventilatie. Gelukkig is hier wel wat aan te doen.

Wat is hyperventilatie?

Hyperventilatie is een over beademing waarbij men te diep en te snel in en uit gaat ademhalen zonder daar bewust van te zijn. Door deze verkeerde manier van ademhalen wordt te veel koolzuur uitgeademd waardoor het lichaam verstoord wordt en er allerlei lichamelijke als psychische klachten kunnen gaan optreden. Zo kan men kort van adem worden, gevoelloos worden in de armen en/of benen, duizelig, wazig beginnen te zien, pijn krijgen rond de borststreek tot zelfs bewusteloos geraken. Deze verschijnselen bezorgt men dan weer angst voor een nieuwe aanval, hierdoor kan de ademhaling nog meer gaan versnellen en verdiepen.

Oorzaken van hyperventilatie

Doordat men gaat hyperventileren komt er een tekort aan koolzuurconcentratie in het bloed. Het lichaam kan hierdoor minder goed functioneren en kan allerlei symptomen veroorzaken. Maar ook psychische factoren zoals stress kunnen een hyperventilatie opwekken: het plotseling overlijden van een dierbaarste, een ziekte of andere stressopwekkende situaties zijn oorzaken die een te diepe ademhaling kunnen uitlokken. Je hebt dan tijdelijk last van deze symptomen tot de stressperiode voorbij is.
Ook angst voor een nieuwe aanval van hyperventilatie kan een oorzaak zijn om steeds weer opnieuw een aanval te doen krijgen. Dit kan er wel voor zorgen dat je in een vicieuze cirkel dreigt te komen waardoor de klachten ook kunnen verergeren.

Wat te doen tegen hyperventilatie

Allereerst is het belangrijk om terug de juiste ademhalingspatroon aan te leren. Oefen het middenrif ademhaling of buikademhaling een aantal maal per dag. Dit kan men al staand of liggend doen. Je kan hiervoor ook beroep doen op een kinesist die je een aantal ademhalingsoefeningen gaat laten doen.

Ook tegen stress kan men beroep doen op stressverminderende oefeningen of yoga. Vooral voor mensen die snel gaan hyperventileren bij stressmomenten is dit aangewezen. Ook kan je hiervoor beroep doen bij een psycholoog als blijkt dat de problemen dieper liggen.

Voor noodoplossingen bij een acute aanval van hyperventilatie kan men ook beroep doen op de wel bekende papieren zak. Neem een papieren of plastic zakje die je tegen je mond en neus kunt houden. Neem rustig diepe ademhalingen in de zak totdat je voelt dat deze terug onder controle is.

Ademhalingsoefeningen

  • Ga op een stoel zitten of leg je neer
  • Zorg wanneer je gaat zitten dat je rug recht is en dat je schouders ontspannen zijn
  • Plaats de hand waarmee je schrijft op de buik en de andere op de borst
  • Adem langzaam door de neus terwijl je ervoor zorgt dat je buik bij het inademen de borst overstijgt. Hit is hier vooral de bedoeling dat men meer uit de buikstreek gaat ademen dan vanuit de borststreek.
  • Adem langzaam uit met behulp van getuite lippen, dat wil zeggen dat je een klein gaatje maakt met de lippen om door uit te blazen. Je moet de weerstand voelen van de luchtstroom die hierdoor ontstaat.
  • Adem uit totdat je de behoefte voelt om op natuurlijke wijze weer in te ademen.
  • Voer deze oefening een 30-tal keer uit s'ochtends en s'avonds.
Gerelateerde artikelen
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
HyperventilatieHyperventilatieWe weten er allemaal wat van en relatief gezien hebben veel mensen in meer of mindere mate last van hyperventilatie. Maa…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
Chronische hyperventilatie, herkennen en genezenChronische hyperventilatie, herkennen en genezenEen van de moeilijkst te herkennen aandoeningen is chronische hyperventilatie. Het wordt gekenmerkt door een hele serie…
Hyperventileren, hoe komt het en wat doe je eraan?Zomaar ineens uit het niets krijg je het benauwd, het gevoel of je stikt. Je gaat steeds sneller naar lucht happen en so…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij klachten van hyperventilatie"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 05-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!