InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandeling

Syndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandeling

Syndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandeling Pijn op de borstbeen met uitstraling naar de oksel, arm, rug en schouder, kan komen door het syndroom van Tietze. Dat is een goedaardige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas. Bij deze aandoening is één van de kraakbeenverbindingen tussen het borstbeen (sternum) en de ribben pijnlijk. Je ervaart daarbij pijn in je borst, meestal rond het borstbeen ter hoogte van de tweede, derde of vierde rib. Deze pijn kun je voelen als je beweegt, hoest, niest of op je borst drukt (drukpijn). Daarnaast kun je last krijgen van uitstralingspijn; van een dof, tintelend gevoel in je arm. Deze aandoening komt relatief weinig voor. Het syndroom van Tietze komt het meest voor bij mensen onder de 40 jaar en even vaak bij mannen als bij vrouwen. Behandeling van het syndroom van Tietze kan plaatsvinden door een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID). De arts kan ook een injectie geven met een lokaal verdovingsmiddel en corticosteroïd (hormmon). Soms is een intercostale zenuwblokkade nodig.

Syndroom van Tietze

Syndroom van TIetze / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Syndroom van TIetze / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is het syndroom van Tietze?

Het syndroom van Tietze is vernoemd naar de arts Alexander Tietze (1864 Ė 1927), die de aandoening in 1921 voor het eerst beschreef.¹ Het betreft een zeldzame, goedaardige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas, meestal in het gebied rond het borstbeen ter hoogte van de tweede, derde of vierde rib. Bij deze aandoening doet één van de kraakbeenverbindingen tussen het borstbeen en de ribben pijn. De pijn is meestal gelokaliseerd aan één kant. Het komt het meest voor bij jongvolwassenen, zowel bij mannen als bij vrouwen. Het syndroom is zelflimiterend. Dat wil zeggen dat het vanzelf overgaat.

Synoniemen

Het syndroom van Tietze staat ook wel bekend als chondropathia tuberosa, ziekte van Tietze, tietzesyndroom, peristernale perichondritis of costochondral junction syndrome.

Wie krijgt het?

Het syndroom van Tietze treft meestal oudere kinderen en jongvolwassen. De meeste gevallen komen vóór de leeftijd van 40, meestal gedurende het tweede of derde decennium van het leven. Hoewel het zelden voorkomt, kan het syndroom van Tietze optreden bij zuigelingen, kinderen of ouderen. Mannen en vrouwen worden in gelijke mate getroffen. De exacte incidentie of prevalentie van de aandoening is anno 2019 onbekend.

Oorzaak syndroom van Tietze

De oorzaak van het syndroom van Tietze is onbekend, maar het wordt in verband gebracht met een voorafgaande bovenste luchtweginfectie, overmatig hoesten, zware inspanning (zoals tillen en dragen van een zware last), een ongeval aan de borstkas of een klap of stoot tegen de borst, een zwangerschap en reumatoïde artritis.

Symptomen van het syndroom van Tietze

Pijn naast het borstbeen

De symptomen van het syndroom van Tietze zijn:
  • De aandoening kan zowel acuut als geleidelijk ontstaan ​​zijn, maar meestal ontstaat het plotseling.
  • Pijn is vaak wordt gelokaliseerd in het gebied links of rechts naast het borstbeen.
  • Het syndroom treft meestal de bovenste ribben, vooral de tweede of derde rib.
  • De pijn wordt verergerd door lichamelijke activiteit, beweging, diep zuchten, hoesten of niezen.
  • De pijn kan weken tot maanden voortduren.
  • Ook kan op de aangedane plek roodheid en zwelling ontstaan, omdat het kraakbeen opzwelt.

Uitstralingspijn

De pijn ter hoogte van het borstbeen straalt vaak uit naar de oksel en de aan dezelfde zijde bevindende arm. Uitstralingspijn kan ook optreden naar de rug, schouder of de buik.

Onderzoek en diagnose

Andere oorzaken uitsluiten

Het is geen sinecure om vast te stellen of je het syndroom van Tietze hebt. Op röntgenfoto's is geen afwijking te zien en ook in je bloed zal men niets bijzonders aantreffen. Je arts zal allerlei vragen stellen over je klachten (aard, ernst en duur) om een diagnose te kunnen stellen. Ook zal hij je lichamelijk onderzoeken. Uitgesloten moet worden dat er een andere ziekte in het spel is. Pijn op de borst zou ook een andere oorzaak hebben, zoals:

Huisarts raadplegen

Om deze oorzaken uit te sluiten is het belangrijk dat je, bij klachten zoals hierboven beschreven, je arts raadpleegt en er niet mee door blijft lopen.

Syndroom van Tietze behandeling en genezing

Spontaan herstel

Het syndroom van Tietze gaat normaal gesproken binnen enkele weken tot maanden vanzelf over. Een enkele keer komen de klachten terug, waarna ze weer vanzelf binnen enkele weken tot maanden verdwijnen.

Pijn bestrijden

De pijn kan desgewenst bestreden worden door paracetamol, bijvoorbeeld als je niet kunt bewegen of slapen. Wanneer paracetamol onvoldoende soelaas biedt, kan een ontstekingsremmer (NSAIDís), zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen uitkomst bieden. Het vervelende van deze middelen is dat ze maagklachten kunnen geven. De huisarts kan bij mensen met een verhoogde kans op maagklachten een ander middel voorschrijven of een extra medicijn ter bescherming van de maag. Overleg altijd eerst met je huisarts voordat je NSAIDís gaat gebruiken, aangezien ze (de werking van) andere medicijnen kunnen beïnvloeden. Ook moeten patiënten met hart-, vaat- en nierproblemen alsmede mensen boven de 70 jaar uitkijken met het gebruik van NSAIDís. De huisarts kan ook besluiten om een lokale injectie met een verdovingsmiddel en corticosteroïd te geven. Een enkele keer kan men overgaan op een intercostale zenuwblokkade.

Prognose

De langetermijnvooruitzichten voor mensen met het Tietze-syndroom zijn over het algemeen goed. De meeste mensen zijn niet ernstig getroffen door deze aandoening en de levensverwachting is normaal. De klachten verdwijnen binnen enkele weken tot maanden en een enkele keer komen de klachten terug en ook dan verdwijnen ze weer.

Complicaties

Tietze is een onschuldige ziekte zonder complicaties.

Noot:
  1. Tietze A; Uber eine eigenartige Haufung von Fallen mit Dystrophie der Rippenknorpel. Berliner klinische Wochenschrift, 1921, 58: 829-831.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstSyndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstHet syndroom van Tietze is een aandoening van het ribkraakbeen die veel pijnklachten veroorzaakt. Het gaat om een goedaa…
Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnoseDe ziekte van Tietze, ook wel het syndroom van Tietze of costochondritis genaamd, is een chronische ontsteking van het k…
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Het syndroom van Tietze: diagnose en behandelingHet syndroom van Tietze: diagnose en behandelingHet syndroom van Tietze is een bij het publiek en zelfs bij sommige medici een relatief onbekende reumatische aandoening…
Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenSyndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenHet hebben van een aanhoudende steek onder het borstbeen met uitstralende pijn, is altijd aanleiding om direct medisch o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • J.A. Roukema en C. van der Heul. Pijn in de borsten. Ned Tijdschr Geneeskd. 1998;142:628-33
  • GARD. Tietze syndrome. https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/10100/tietze-syndrome (ingezien op 15-10-2018)
  • NORD. Tietze Syndrome. https://rarediseases.org/rare-diseases/tietze-syndrome/ (ingezien op 15-10-2018)
  • R.J.W. Hoogendoorn, J.M. Brinkman, O.J. Visser, M.A. Paul en P.I.J.M. Wuisman. Pijn in het sternum: niet altijd onschuldig. Ned Tijdschr Geneeskd. 2004;148:2469-74
  • Thuisarts. Ik heb het syndroom van Tietze. https://www.thuisarts.nl/syndroom-van-tietze/ik-heb-syndroom-van-tietze (ingezien op 15-10-2018)
  • Tietze A; Uber eine eigenartige Haufung von Fallen mit Dystrophie der Rippenknorpel. Berliner klinische Wochenschrift, 1921, 58: 829-831.
  • www.fysiotherapie-enschede.nl
  • Wikipedia. Syndroom van Tietze. https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Tietze (ingezien op 15-10-2018)
  • Wikipedia. Tietze syndrome. https://en.wikipedia.org/wiki/Tietze_syndrome (ingezien op 15-10-2018)
  • Afbeelding bron 1: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Syndroom van Tietze: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Juul, 19-12-2016 20:13 #4
Ik heb een vraag en hoop dat er hier mensen zijn met vergelijkbare ervaringen en mij verder kunnen helpen. Het is begonnen in maart met verschrikkelijke pijn op de borstkas een soort verkramping wat doorstraalde naar mijn linkerarm en schouderblad en benauwdheid. Mijn ribben deden weken pijn en had soms stekende pijn. Na een aantal weken van helse pijnen en meerdere 'aanvallen' per dag werd het weer beter en bleef het wat zeuren maar ik kon weer functioneren. Daarna kwam het weer terug. Mijn ribben doen pijn en als ik druk op een plekje onder mijn linkerborst ga ik door de grond. Mijn schouders doen heel pijn ribben onder mijn oksel en mijn schouderblad(daar lijkt het te beginnen). Ook heb ik een drukkend gevoel op de borst en soms rare benauwdheid. Mijn huisarts zegt dat ik geen Tietze heb omdat dat volgens hem maar een klein aanwijsbaar plekje zou zijn op de borstkas en het bij mij een groot gebied aan de linkerkant betreft en nu ook rechts begint maar dan in mindere pijnlijke mate. Ik heb thoraxfoto en hartonderzoek gehad en dat is helemaal goed. Ik was er van overtuigd dat het om Tietze ging maar door de huisarts twijfel ik weer en weet nu dus nog niets. Zijn er mensen met soortgelijke pijnen in groot gebied bij Tietze?

Vd Burg, 23-04-2016 12:17 #3
Heb van de week een hevige aanval gehad heb zelfs aan de monitor gelegen. Huisarts gaf de diagnose Tietse, ik gebruik paracetamol 4 keer daags 2 maar ik blijk erg misselijk. Is dat normaal? Had bij de aanval ook erg veel pijn in de kaken.

J. P. Jansen, 05-04-2016 16:23 #2
Ik heb af en toe het probleem van Tietze. Vaak drink ik dan wat lauwwarm water waarna het redelijk gauw weer weg is. Het is wel erg lastig. Het openbaart zich over het algemeen 's nachts.

C. V. R., 18-09-2014 20:45 #1
Sinds ongeveer een half jaar is bij mij het Syndroom van Tietze geconstateerd. Vooral als ik ga liggen heb er heel veel last van. Voor mij heeft paracetamol met codeïne en Naproxen baat, maar helaas niet voldoende. Het is gewoon heel vervelend, maar goed er zijn ergere dingen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 08-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn op de borst
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!