InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Niet-aangeboren hersenletsel is een hersenbeschadiging die verworven is, die men tijdens het leven oploopt. Niet aangeboren hersenletsel kan diverse oorzaken hebben waaronder een hersenbloeding, een klap op het hoofd of een ziekte. Niet-aangeboren hersenletsel brengt diverse uiteenlopende klachten met zich mee.

Wat is niet-aangeboren hersenletsel?

Gedurende het leven kunnen de hersenen door allerlei oorzaken beschadigd raken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ongeval of een ziekte. De schade die tijdens het leven aan de hersenen optreedt wordt niet-aangeboren hersenletsel genoemd. Mensen met niet-aangeboren hersenletsel worden nooit meer 100% hetzelfde als voor het hersenletsel en houden - ook na het revalideren - dikwijls klachten en restverschijnselen.

Een complex probleem

Hoewel er heel veel onderzoek gedaan wordt naar de hersenen blijven de hersenen nog steeds een groot raadsel. Hoewel de verschillende hersendelen nu allemaal wel in kaart gebracht zijn weten de wetenschappers nog steeds niet precies wat welk hersendeel precies doet. Er blijkt niet altijd een één op één relatie te zijn tussen een deel van de hersenen en bepaalde klachten.

Het verloop van hersenletsel

Het verloop van hersenletsel kan erg grimmig en onvoorspelbaar zijn. Over het algemeen kan men echter stellen dat hoe jonger men is, hoe beter de prognose. De jonge hersenen zijn namelijk nog relatief makkelijk in staat zich aan te passen aan veranderingen. Zo kunnen bepaalde hersendelen functies van beschadigd hersenweefsel overnemen waardoor het functieverlies beperkt blijft.

Kenmerkend aan niet aangeboren hersenletsel is dat iedereen andere klachten heeft en dat de klachten niet bij iedereen even erg zijn. Ook is het dikwijls het geval dat men diverse soorten klachten heeft waardoor men met verschillende hulpverleners in aanraking kan komen welke allen bijdragen aan het herstelproces met hun behandeling.

Onzichtbaar probleem

Veel mensen met niet-aangeboren hersenletsel lopen tegen het probleem van onzichtbaarheid op. Mensen kunnen aan de buitenkant dikwijls niet zien dat iemand hersenletsel heeft waardoor men continu de situatie uit moet leggen en op weinig begrip van vreemden kan rekenen. Je kan immers niet aan iemand's uiterlijk zien dat diegene concentratieproblemen of geheugenklachten heeft. Ook de nabije omgeving kan hierdoor op den duur af en toe vergeten dat men hersenletsel en bijbehorende klachten heeft.

Oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel

Niet-aangeboren hersenletsel kan op diverse manieren ontstaan. Dit maakt de problematiek dan ook zo complex omdat iedereen weer andere klachten kan krijgen ten gevolge van hetzelfde soort ongeval. Veelvoorkomende oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel zijn:
  • Een stoornis in de bloedtoevoer naar de hersenen (onder andere door een hersenbloeding of hartstilstand)
  • Zuurstofgebrek van de hersenen (onder andere door verstikking of verdrinking)
  • Infecties van de hersenen
  • Diverse ziektes waaronder de ziekte van Parkinson, Multiple Sclerose, epilepsie en de ziekte van Alzheimer
  • Verkeersongevallen
  • Klappen op het hoofd
  • Voorwerpen in het hoofd (bijvoorbeeld schietpartijen waarbij een kogel de hersenen doorboort)
Gerelateerde artikelen
Niet Aangeboren Hersenletsel (N.A.H)Niet aangeboren hersenletsel (NAH) is de verzamel naam voor alle typen hersenbeschadiging die niet voor, tijdens of vlak…
Onderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekortOnderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekortHet onderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekort. Dat is de uitslag van een onderzoek naar de onderwijspraktijk…
Glasgow coma schaalGlasgow coma schaalDe Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Gl…
Omgaan met niet-aangeboren hersenletsel: tips en adviezenHoewel verschillende soorten hersenletsel allerlei verschillende stoornissen geven, zijn er veel overeenkomsten in de la…
Hersenkneuzing en nazorg door NAHHersenkneuzing en nazorg door NAHBij een hersenkneuzing raakt (in tegenstelling tot een hersenschudding) het hersenweefsel beschadigd. Dit kan bijvoorbee…

Reageer op het artikel "Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 21-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!