InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Polio

Aandoening: Polio

Aandoening: Polio Polio is een ziekte dat gelukkig niet veel meer voorkomt. Het is een ziekte waarbij men verlammingsverschijnselen krijgt. Lees hieronder meer over polio.

De ziekte polio

Polio

Polio is een ziekte waarbij er door een virusinfectie verlammingsverschijnselen optreden. Post polio is een ziekte die voorkomt bij men die in het verleden polio heeft gehad en nooit meer kwijt is geraakt. Hierbij zijn de zenuwcellen die in het ruggenmerg liggen doodgegaan. In de ergste gevallen van polio moet men zijn/haar hele leven beademd worden. De incubatietijd van polio is ongeveer 1 tot 2 weken. De ziekte zelf duurt 3 tot 6 weken. Helaas zijn er geen medicijnen tegen polio. Als men één keer in zijn/haar leven polio heeft gehad, zal hij/zij levenslang immuun zijn tegen deze infectieziekte.

Hoe vaak komt het voor?

Het komt gelukkig niet vaak meer voor in Nederland en het westen van Europa. Heel af en toe kan het voorkomen dat als kinderen niet zijn ingeënt tegen polio, deze het toch kunnen krijgen. Het laatste ziektegeval was in Peru (Zuid-Amerika). In de Verenigde Staten zijn er per jaar nog maar 8 tot 10 ziektegevallen van polio.

Hoe verspreid de ziekte zich?

  • Lichamelijk contact (slechte hygiëne)
  • Hoesten
  • Praten (speekseldruppeltjes)
  • Besmet drinken
  • Besmet eten

Symptomen

  • Hoofdpijn
  • Schrale keel
  • Diarree
  • Koortsig
  • Spierpijn in de rug
  • Pijn in de nekstreek
  • Spierverzwakking
  • Verlamming

Naar het buitenland

Ben je van plan om binnenkort naar het buitenland te gaan? Raadpleeg dan je huisarts in verband met de vaccinaties. In arme landen en landen met een tropisch oerwoud komt zo nu en dan de ziekte polio nog voor.

Behandeling

Helaas bestaat er geen behandeling voor polio, maar wel medicijnen die werken tegen de symptomen. Omdat de spieren in het lichaam vaak zijn verlamd of verzwakt is er fysiotherapie, orthopedie en/of operaties nodig om weer goed te kunnen functioneren. Men die polio hebben gehad hersteld 50% zonder verlamming of verzwakking, 25% blijft gehandicapt en 25% blijft verlamd of verzwakt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aandoening: Polio"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!