InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Peritonsillair abces (abces keelamandelen)

Peritonsillair abces (abces keelamandelen)

Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. Het gaat om een infectie waarbij pus gevormd wordt. Het peritonsillair abces komt voornamelijk voor bij volwassenen tussen de 20 en 40 jaar.

Oorzaak

De oorzaak van een peritonsillair abces is een bacteriële infectie. In de meeste gevallen gaat het om een Streptococcus infectie. Vaak is het abces een complicatie van een amandelontsteking. De ontsteking heeft zich in dit geval verder uitgebreid en er heeft zich pus rond de amandelen en in de keel gevormd. Een gebitsontsteking kan ook de oorzaak van een peritonsillair abces zijn. Dit kan voorkomen na het trekken van een kies of een ontsteking aan of rond een kies.

Verschijnselen

  • Hevige keelpijn, vaak aan één kant
  • Hoge koorts
  • Moeilijk of onmogelijk de mond te openen
  • Slikken is zeer pijnlijk
  • Kwijlen
  • Vieze smaak in de mond
  • Sterk ruikende adem
  • Draaien van het hoofd is pijnlijk
  • Praten gaat moeilijk

Peritonsillair abces begint als een gewone keelpijn, maar deze pijn wordt steeds heftiger. Er begint zich in de keel en rond de amandelen pus te ontwikkelen. De pijn wordt hierbij bijna ondragelijk. Slikken is in het begin moeilijk, maar zal in korte tijd onmogelijk worden. Speeksel zal worden uitgespuugd. Het praten wordt zeer moeilijk en de stem klinkt zacht en de uitspraak lijkt onduidelijk. Het lijkt alsof de patiënt een hete aardappel in zijn mond heeft.

Diagnose

De huisarts zal bij het vermoeden van een peritonsillair abces doorverwijzen naar de KNO-arts.
Deze zal bekijken of het daadwerkelijk om een peritonsillair abces gaat.

Behandeling

Een peritonsillair abces wordt behandeld met antibiotica. In de meeste gevallen zal de huisarts doorverwijzen naar de KNO-arts. Vaak volgt een opname in het ziekenhuis, waar antibiotica via een infuus wordt toegediend.
Het abces wordt doorgaans opgesneden en de pus wordt afgezogen.
Vaak gebeurd dit onder plaatselijke verdoving. In heel ernstige gevallen moet direct worden ingegrepen en worden de keelamandelen (tonsillen) direct verwijderd. Liever wordt gewacht tot de keel weer tot rust is gekomen, om daarna alsnog de amandelen te verwijderen.

Complicaties

Ernstige complicaties zijn erg zeldzaam en is afhankelijk van hoever de infectie zich al heeft uitgebreid. In een heel enkel geval ontstaat er een ontsteking waarbij weefsel in de hals afsterft. Ook het bindweefsel kan gaan ontsteken, waarbij cellen afsterven. Dit komt voornamelijk voor bij mensen met een slecht werkend afweersysteem (bijv. als gevolg van aids, diabetes mellitus of transplantaties).
© 2010 - 2019 Ussemuske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Peritonsillair abces of keelabces: symptomen en behandelingPeritonsillair abces of keelabces: symptomen en behandelingHet eerste symptoom van een peritonsillair abces of keelabces is meestal een zere keel. Een periode zonder koorts of and…
Keelpijn aan één kant: oorzaken van eenzijdige keelpijnKeelpijn aan één kant: oorzaken van eenzijdige keelpijnKeelpijn aan één kant is eenzijdige keelpijn, oftewel een zere keel die je aan 1 kant voelt bij slikken. Keelpijn kan va…
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Peritonsillair abces (abces keelamandelen)"

Reacties

Owen, 09-07-2014 04:41 #7
Ga kapot van de pijn. Keelonsteking is 2 weken geleden begonnen en is 2 dagen verdwenen na een voltooide broxil kuur. Toen ik een zwaar werk weekend achter de rug had kwam het meteen 3 keer zo heftig terug aan de rechter kant. Dokter dacht aan een abces en ben doorverwezen naar de KNO. Na wat pijnlijk prikken en vroeten met een holle naald was er geen pus te bekennen en heeft ze mij een zwaardere kuur voorgeschreven. Nu lig ik kwijlend op bed met een flinke dosis ibuprofen en paracetamol. Bid tot god dat deze pijn snel weg is en dat de zwelling snel afneemt.

Oy, 06-08-2013 23:29 #6
Gisteren werd ik doorverwezen naar KNO-arts, die heeft meteen een snee gemaakt en de pus verwijderd. Het voelde meteen een stuk beter aan met het slikken en drinken, Heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat je volledig herstelt bent? Ik heb voorlopig nog een kuur antibiotica die ik moet afmaken maar tot nu toe voel ik daar niks van. En is het mogelijk dat de pus terug kan komen?

Kit, 07-04-2013 07:43 #5
Ik heb dit ook, bij mij is afgelopen week het abces doorgeprikt en de pus eruit gezogen. Doet even heel veel pijn. Dit gaf na ong 1,5 uur verlichting. Heb toen meteen een goede maaltijd naar binnen gewerkt. De nacht en dag erna heb ik wel weer ontzettend veel pijn gehad. Deze werd pas minder toen de antibiotica zijn werk ging doen.

Evelien, 08-03-2013 08:33 #4
Ik lig momenteel in het ziekenhuis met een abces op mijn rechter amandel. Gisteren hebben ze het abces leeggezogen zonder verdoving. Pijnlijke zaak maar wel verlossend. Lig hier nu al 4 dagen en terecht ook. Nog nooit in mijn leven zo een pijn gekend!

Caroline, 11-05-2012 01:35 #3
Een maand geleden heb ik dit gehad. Heb me nog nooit zo beroerd gevoeld en ben opgenomen in het ziekenhuis. Ruim een maand ben ik bezig geweest met het herstel. Van directe verwijdering van de amandelen hebben ze op het laatste moment afgezien maar over 2 weken gaan ze eruit. Een hele opluchting omdat ik elk jaar 2x keelontsteking heb. Met zo'n infectie kan je er vergif op innemen dat het binnen een jaar terugkomt, zoniet binnen een half jaar. Amandelen zijn inderdaad een deel van je afweersysteem maar zijn in de gevallen van keelontsteking meer eens spons voor bacteriën en daarmee een groot risico. Een week rust en lekkere ijsjes is veel fijner dan om de haverklap met fikse koorts in bed liggen en al helemaal als ze eruit moeten wanneer je al ziek bent.

Een vervelende keel is gewoon een keelontsteking waardoor je je erg beroerd kan voelen, maar dit is toch wel andere koek.

Ampe Sophie, 03-05-2011 15:13 #2
Eind maart had ik te kampen met een absces op mijn rechter amandel. Met spoed ben ik toen opgenomen in het ziekenhuis en NKO-arts heeft me toen aangeraden om mijn amandelen te laten verwijderen. Ik ben 37 en heb reeds gehoord dat dit geen pijnloze zaak is. Ik heb ook altijd gehoord dat amandelen een buffer zijn voor infecties en zie er ook enorm tegenop om deze operatie te laten doorgaan. Is voorzien voor donderdag 5 mei (nog twee nachten slapen dus :-)) en ben nog steeds aan het twijfelen. Ik krijg gemengde reacties. Homeopaat heeft me aangeraden om ze niet te laten verwijderen.
Kan u mij misschien overtuigen om het niet te laten doorgaan en me de positieve of negatieve gevolgen kunnen zijn.

Mohamed, 18-04-2010 12:22 #1
Ik heb het denk ik ook want slikken gaat wel maar soms moeilijk draaien met me nek naar rechts ging gisteren moeilijk maar vndg wat minder maar mijn vraag is of je het weg moet halen of dat se gwn kunnen blijven en het behandeld wordt met antibiotica want ik slik nu al broxil vndg is me laatste dag het is nog niet voorbij en ik wil mijn amandelen er echt niet uit halen

Infoteur: Ussemuske
Gepubliceerd: 10-02-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!