InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe ontstaat keelpijn?

Hoe ontstaat keelpijn?

Hoe ontstaat keelpijn? Keelpijn: iedereen heeft het weleens. In het ene geval heb je alleen een irritant en vervelend gevoel in je keel. Op andere momenten is de keelpijn zo heftig dat je pijn bij het slikken, pijn bij het eten en drinken en soms zelfs pijn bij het ademhalen hebt. Er zijn verschillende oorzaken van keelpijn.

Hoe ontstaat keelpijn?

Keelpijn kan diverse oorzaken hebben. In veel gevallen is een ontsteking de veroorzaker. Ook irritaties in de keel kunnen keelpijn veroorzaken. In een aantal gevallen is keelpijn besmettelijk. Wanneer je hoest, verspreid je vochtdruppeltjes met de ziekteverwekker in de lucht. Wanneer een ander deze vochtdruppeltjes inademt, kan deze ook last van keelpijn krijgen.

Keelpijn door een ontsteking

In circa 70% van de gevallen van keelpijn wordt de keelpijn veroorzaakt door een virus dat een ontsteking veroorzaakt. Keelpijn en een keelontsteking kan echter ook veroorzaakt worden door een bacterie. Op het moment dat de keelpijn heel plots en hevig op komt zetten, is er vaak sprake van een infectie.

Keelontsteking door een virus

Het verkoudsheidsvirus is degene die in veel gevallen de oorzaak van keelpijn is. Het verkoudsheidsvirus gaat in de slijmvliezen van de keel en neus zitten en veroorzaakt daar vervolgens een ontsteking. Deze keelpijn gaat vaak gepaard met een verkoudheid en hoesten. De ziekte van Pfeiffer en het griepvirus zijn andere voorbeelden van veroorzakers van een keelontsteking.

Keelontsteking door een bacterie

Er is sprake van een bacteriële keelontsteking wanneer de keel en amandelen ontstoken geraakt zijn door de streptokokbacterie. Deze vorm van keelontsteking wordt soms ook wel angina genoemd. Deze keelinfectie komt zeer plotseling op en kent een aantal typerende verschijnselen:
  • Keelpijn
  • Roodheid
  • Pus op de amandelen
  • Een gezwollen keel
  • Hoofdpijn

Keelpijn door irritatie van de keel

Naast bacteriën en virussen kan keelpijn ook veroorzaakt worden door irritatie van de keel. Keelpijn door irritatie van de keel kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een droge of verontreinigde lucht, verkeerd stemgebruik (veel praten, zingen of schreeuwen), veelvuldig schrapen van de keel en roken. Dit kan allen heesheid tot gevolg hebben.

Heesheid

Heesheid wordt dikwijls veroorzaakt door verkeerd stemgebruik. Heesheid kan echter ook veroorzaakt worden door een poliep of keelontsteking. Er worden een onderscheid gemaakt tussen twee soorten heesheid:
  • Hypertone heesheid: de ademstroom ondervindt teveel weerstand in de stemspleet, waardoor de stem geknepen klinkt
  • Hypotone heesheid: de stemspleet is door spierzwakte niet volledige gesloten, wat een zwak stemgeluid geeft met veel ademruis en 'lucht'

Wanneer je last hebt van heesheid is het verstandig je stem zo min mogelijk te gebruiken, door niet of amper te praten. Zo kan je stemspleet zich herstellen, waardoor de heesheid zal verdwijnen. Wanneer je regelmatig last van heesheid hebt zonder aanwijsbare oorzaak, is het verstandig een bezoek te brengen aan de huisarts.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Keelpijn en tipsKeelpijn en tipsKeelpijn komt vaak voor, een kleine groep patiënten gaat met keelpijn ook naar de huisarts. Bij deze groep is er sprake…
Wat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen en behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen en behandeling keelpijnTijdens de door lage temperaturen geteisterde winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op h…
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…

Reageer op het artikel "Hoe ontstaat keelpijn?"

Reactie

Efgea 27, 09-10-2016 12:08 #1
Sinds gisteren heb ik erg last van keelpijn en heb vannacht niet tot nauwelijks kunnen slapen. Ik heb het gevoel of er een ananas in mijn keel groeit en slikken doet echt zeer.
Hopelijk helpen strepsels tegen de pijn en als het de hele week zo blijft toch maar huisarts raadplegen denk ik want een goede nachtrust is mij alles waard. Ik heb ook hoofdpijn en natuurlijk vermoeid vanwege slecht slapen.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 14-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!