InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hiel

Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hiel

Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hiel Heeft men veel pijn aan de achterkant van het been, dan kan het Ischias zijn. Het wordt niet veroorzaakt in de benen zelf, echter het straalt van de ruggenwervel via de zenuwen uit naar de benen. Vaak gaat het gepaard met pijn in de lage rug en kan worden veroorzaakt door verschillende zenuwbeknellingen. Waardoor wordt pijn aan de achterkant van het been veroorzaakt en wat kan aan ischias worden gedaan?

Ernstige pijn achterkant been

Kenmerkende symptomen ischias

Het hebben van pijn aan de achterkant van een been kan soms dermate ernstige zijn dat men aan niets anders denkt dan pijnbestrijding. Het overheerst ieder moment van de dag en men kan andere activiteiten niet op een geconcentreerde manier uitvoeren. Het beïnvloed het werk, het dagelijks leven en kan de nachtrust behoorlijk verstoren. Het is een schrijnende, prikkelende of stekende pijn over de achterkant van de ledemaat strekkend van bil tot voet. Het kan daarnaast leiden tot:
  • het niet kunnen afwikkelen van de looppas omdat de voet klapt door het niet meer kunnen functioneren van beenspieren;
  • gevoelloze benen, voeten of tenen door afklemming van de zenuwen;
  • het niet meer onder controle kunnen houden van de urinewegen. De pijn kan via de zenuwen uitstralen naar andere delen van het lichaam waardoor andere functies worden verstoord. Men kan incontinent raken.
Voorgaande tekenen zijn zeer ernstig en dienen altijd direct te worden opgevolgd middels medisch onderzoek.

Druk op zenuwwortels en pijn achterkant been

Vanuit de wervelkolom lopen zenuwen, welke de ruggenwervelschijf passeren. Indien het een dislocatie vertoont dan kunnen de zenuwen in de verdrukking komen. Dit wordt ook wel een hernia genoemd. Daarnaast kan een onjuiste houding van het onderstel ook de uitkomende zenuwen tegen de ruggenwervel aandrukken met hetzelfde resultaat als een hernia. De beknelde zenuwen geven een elektrische stroom af wat continu kan blijven aanhouden, waardoor de benen altijd pijn blijven doen.

Verkeerde houding van de heupen

Voorgenoemde zenuwen passeren eveneens de heupen voordat deze de benen bereiken. De aandoening wordt ook weleens heupjicht genoemd, omdat het ook op die plek kan worden veroorzaakt. Let wel het betreft geen jicht. Door een ongewone stand van de heupen komen de zenuwen onder druk te staan danwel kunnen bekneld raken. Een bekende oorzaak van een verkeerde houding kan komen door ongelijke beenlengte. Normaal zal dat reeds tijdens het opgroeien worden geconstateerd, zodat schoenen met inzetstukjes (zooltjes) worden gedragen. Daarmee krijgt men een meer normale loop bij een rechte houding. Wordt dit over het hoofd gezien dan kan men op latere leeftijd pijnlijke benen krijgen door een zenuwbeknelling.

Hoe kan men eraan werken?

Uiteraard is het verstandig om bij dergelijke pijnen de huisarts te benaderen voor een verwijzing naar de Ischias arts. Zodoende kan de juist behandeling en aandacht worden gegeven aan de conditie. Het betekent dat er op een andere manier moet worden gelopen, waarbij de heupen recht staan. Daarnaast kan het inhouden dat een hernia operatie nodig is of dat de invloed middels massage en spieroefeningen wordt verminderd. Laat je altijd uitvoerig onderzoeken om de juiste oorzaak van de beenpijnen vast te stellen, zodat de behandeling op de juiste wijze wordt toegepast.

Andere vormen van been irritatie

Twee andere bekende vormen van been irritatie welke ook worden veroorzaakt door beknelde zenuwen zijn de volgende twee:

Onderbeen

Het onderbeen kriebelt, is geïrriteerd of doet pijn. Dit wordt eveneens veroorzaakt door een hernia tussen de derde en vijfde schijf. Meestal zal hier een hernia operatie voor benodigd zijn.

Bovenbeen

Het bovenbeen jeukt of doet pijn tijdens de slaap (kan voorkomen tot net boven de knie). De schijven tussen de eerste en derde wervel liggen niet goed. Dit kan worden veroorzaakt door verkrampte onderrug spieren doordat men teveel zout inneemt. Massage en een aangepast zoutloos dieet doet hierbij wonderen. Een hernia operatie is hierbij overbodig.

Doet de complete achterkant van het been ernstig pijn dan is er sprake van Ischias, waartoe adequate aanvullende behandeling benodigd is. Laat je altijd uitvoerig informeren door een medisch specialist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de hak of hielPijn aan de hak of hielPijn aan de hak of de hiel is meestal het gevolg van een peesplaatontsteking of hielspoor. De behandeling voor beiden is…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Pijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoeningPijn in de rug zoals hernia is vaak voorkomende aandoeningIn de westerse wereld is pijn in de rug een van de meest voorkomende aandoeningen. Het dagelijks leven wordt hierdoor st…
Het piriformissyndroomHet piriformissyndroomHet piriformissyndroom is een niet al te bekende, maar zeer vervelende aandoening, die vaak verkeerd gediagnosticeerd wo…
Ziekte van Sever: ontstoken hielbeen tijdens de groei (kind)Ziekte van Sever: ontstoken hielbeen tijdens de groei (kind)Er zijn diverse aandoeningen die alleen voorkomende bij kinderen die nog in de groei zijn. Een van die aandoeningen is d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ischias

Reageer op het artikel "Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hiel"

Reacties

Anneke, 09-12-2018 15:26 #3
Ik heb zenuwpijn van de bil tot aan mijn voet mijn arts zegt u moet er maar mee leren leven en alleen fisio en paracetamol maar dat doet niet zoveel hij wil mij geen zware med.geven Reactie infoteur, 11-12-2018
Tracht eveneens te ontzuren. Zenuwpijn kan mede door kleine ontstekingen komen, welke ook door ongewenste zuren in het lichaam worden veroorzaakt.

Sabine, 04-02-2014 22:38 #2
Ik heb al een half jaar dag in dag uit helse pijn in mijn hele rechter been, vanaf het moment dat ik uit bed kom en tot ik weer plat lig. heb al tramadol 200mg geprobeerd, diclofenac, duivelsklauw, en lyrica 75mg, word er alleen maar suf van en de pijn verzacht totaal niet. wat is er mogelijk voor verzachting van de klachten waarmee ik wel nog kan blijven funtioneren als kapster? hopelijk heeft er iemand een echt hulpmiddel.
bedankt voor het lezen! groetjes Sabine

Wim, 12-03-2013 18:27 #1
Het is zeer pijnlijk na douche kan ik ook geen handdoek erop hebben dan is het net of ik stroom krijg maar dat kan ook met verkeerde beweging of verkeert gaan zitten. Reactie infoteur, 13-03-2013
Het klinkt alsof je een zenuw in de knoop hebt, of juist een verkeerde houding waardoor er een zenuwbeknelling is ontstaan. Dat straalt pijnlijk uit naar de benen. Bij Ischias is dat de achterkant van het been.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!