InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Wat kun je doen bij een slapend been?

Wat kun je doen bij een slapend been?

Wat kun je doen bij een slapend been? Meerdere redenen kunnen aanleiding zijn voor het hebben van een slapend been. Je wordt wakker en je hebt tintelingen in je boven-, onderbenen of voeten. Het is een vervelend gevoel waar je lastig van kunt slapen. Daarnaast kun je niet zomaar weer in beweging komen tot het moment dat de tintelingen enigszins voorbij zijn gegaan. Oftewel een slapend been kan veel overlast veroorzaken. Waardoor wordt het tintelende gevoel veroorzaakt en wat kan men doen om beter te slapen of snel weer normaal te kunnen lopen?

Slapend been

Wat voor invloed heeft houding?

Gewoon voorkomende tintelingen worden veelal veroorzaakt doordat men verkeerd zit of een ongewone houding heeft. Het kan voorkomen dat een deel van de bloeddoorstroming wordt verstoord door onhandig te zitten of te liggen. Houding is daarbij dan ook alles. Indien men er last van heeft dan is dat even ongemakkelijk, echter door bewust de houding te veranderen kan de bloeddoorstroming worden verbeterd. De drukpunten worden ontlast waardoor het bloed weer verder kan gaan, zodat de verschillende lichaamsdelen weer voldoende bloed krijgen.

Remedie voor standaard tintelende voeten

De tintelingen worden veroorzaakt doordat een deel van het lichaam onvoldoende bloed krijgt. Oftewel er is sprake van een obstructie welke verholpen moet worden. De meest eenvoudige manier is door het ledemaat iets te gaan bewegen. Door de enkel beweging wordt de bloedpomp geactiveerd, waardoor de bloedsomloop beter op gang komt. Toch moet men hierbij oppassen dat men niet de voeten direct volledig belast. Omdat er enige gevoelloosheid is voelt men lastig hoe men loopt. Onvoorzichtigheid kan leiden tot een verzwikte enkel of botbreuk. Om het gevoel van de vervelende tintelingen te verminderen kan men de volgende remedie toepassen. Neem een dun elastiekje en wikkel deze twee maal om de voet, zodat deze over de wreef en onder de zool loopt. Het idee is dat het enigszins strak om de huid zit. Het zorgt er tijdelijk voor dat iets bloed niet verder kan lopen en aanstromend bloed de aansluiting weer kan vinden. De voeten krijgen daardoor versneld voldoende bloed, waardoor de tintelingen verdwijnen.

De bovenbenen jeuken

Indien de bovenbenen jeuken dan kan er sprake zijn van problemen met de tussenschijf gelegen tussen de eerste en derde ruggenwervel. Dit wordt veroorzaakt door gespannen onderrugspieren welke aan de tussenschijven trekken. Uiteraard kan dit komen door stress en een gespannen lichaam, maar ook door teveel zoutinname. De nieren zitten namelijk in de onderrugspieren genesteld. Indien er teveel zout wordt ingenomen verdrogen de nieren, waardoor het omringende weefsel verkrampt. Door plaatselijke massage uit te voeren in combinatie met verminderde zoutinname kunnen de klachten verminderen danwel geheel verdwijnen.

De onderbenen jeuken

Is er echter sprake van geregeld jeukende onderbenen dan kan dit worden veroorzaakt door problemen aan de schijf tussen de derde en vijfde ruggenwervel. Deze conditie duidt op een hernia en kan vaak slechts middels een operatieve ingreep worden verholpen. Toch is een herniaoperatie voor problemen aan de schijf tussen de eerste en derde ruggenwervel overbodig. Middels voorgaande oplossingen kunnen die worden verholpen. Wees er dan ook zeker van dat de tintelingen in de bovenbenen voorkomen, omdat dit goed kan worden verholpen.

Wat te doen bij trombose been?

Het hebben van een trombose been houdt in dat er sprake is van traagstromend bloed, waarnaast vocht ophoopt in de benen. De kans is groot dat er een zweer op de enkel ontstaat welke lastig herstelt. Het gaat gepaard met een duf gevoel in de benen, waarnaast de huid strak staat en kan tintelen. Wegens medische redenen is het verstandig om tijdens de slaap het voeteinde van het bed verhoogd te plaatsen, zodat het bloed beter circuleert. Daarnaast is dagelijkse beweging noodzakelijk om voldoende bloedsomloop te realiseren. Gezond eten en het innemen van stoffen, waarmee het lichaam van vocht en gifstoffen wordt gereinigd is zeer aan te bevelen. Denk aan gezonde koolhydraten, het vermijden van verzadigde vetten of door af en toe een brandnetelthee kuur te volgen.

Start rustig aan bij een slapend been

Zodra je tintelingen in het been hebt dan is het goed om te bewegen. Begin daar echter eerst voorzichtig mee, omdat je gevoel in het been weg is. Beweeg de enkel op en neer, zodat je bloed begint te pompen. Wordt het gevoel iets beter dan kun je gaan staan op de voeten, zodat je langzaam begint te lopen. Probeer niet in een keer veel te gaan lopen, echter beweeg op een gepaste manier. Je voelt zelf goed aan hoever te kunt gaan of hoe voorzichtig je moet zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kun je doen bij een slapend been?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Beenproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!