De geneeskracht van Chinese engelwortel of dong quai

Dong quai is één van de meest gebruikte kruiden in de Chinese geneeskunde. De Chinese engelwortel is een variant van de grote engelwortel die in Europa voorkomt. Net als in Europa is de engelwortel in China een traditioneel geneeskruid. In China, Korea en Japan wordt deze plant uit commercieel oogpunt verbouwd. Van oorsprong kwam het voor in de Chinese berggebieden.

Inhoud:

Voedingsstoffen Dong quai

Er zitten zeer veel voedingsstoffen in de Chinese engelwortel. Fytonutriënten, polyfenolen en flavonoïden zijn in grote getale aanwezig in de bijzondere geneesplant. Verder zitten er de vitaminen C,B1, B3, B5 foliumzuur(B11) biotine, choline en vitamine E in. Mineralen die deze geneesplant rijk is zijn: calcium, magnesium, mangaan, chroom, aluminium, kobalt, koper, ijzer, fosfor, seleen, silicium, natrium, tin en zink. Er zitten goede vetzuren in zoals arachidonzuur, linolzuur, palmitinezuur, myristinezuur, oleïnezuur en stearinezuur.

Dong quai goed tegen vrouwenkwalen

Dong quai wordt vrouwenginseng genoemd. Dat slaat op het feit dat het goed is voor vele ziekten die alleen vrouwen kunnen krijgen. Het verbetert de bloedcirculatie in de vrouwelijke geslachtsorganen, is een tonicum voor de baarmoeder, werkt menstruatiebevorderend en krampwerend, maakt snelle baarmoedercontracties regelmatiger en trager. De coumarinen, feruleenzuur, scopoletine en ligustilide hebben een krampwerende werking. Linoleenzur zorgt ervoor dat de barrmoeder ontspant. Het wordt ingezet bij:
  • Overgangsklachten,
  • Vroegtijdige menopauze,
  • Onregelmatige menstruatiecyclus,
  • PMS,
  • Pijnlijke menstruatie,
  • Als weeënbevorederend middel tijdens bevalling,
  • Herstelmiddel na een bevalling,
  • Candida-vaginitis,
  • Herstel van de menstruel cyclus na beëindiging pilgebruik,
  • Verminderd libido,
  • Baarmoederpoliepen,
  • Ovariumcysten,
  • Endometriose.

Chinese engelwortel tegen bloedarmoede

Bloedarmoede of anemie kan verscheidene oorzaken hebben. De nieren kunnen niet goed werken; dat wordt nierinsufficiëntie genoemd. Te hevige menstruatie kan leiden tot bloedarmoede. Daarnaast is ondervoeding een mogelijke oorzaak. Tumoren die het beenmerg of de nieren aantasten is eveneens een mogelijke oorzaak van anemie. Wat de oorzaak van bloedarmoede ook is, de Chinese engelwortel kan worden gebruikt als medicijn doordat het vele mineralen bevat, de bloedaanmaak stimuleert, de aanmaak van rode bloedcellen en bloedplaatjes bevordert en door de werking van het aanwezige foliumzuur en B11.

Goed voor de lever

Dong quai stimuleert de werking van de lever. Diverse leveraandoeningen worden ermee verholpen. Het detoxificeert de lever waardoor de lever beter functioneert. Feruleenzuur is vooral verantwoordelijk om de lever te beschermen tegen oxidatiestress. De gifstoffen die in bijvoorbeeld paracetamol zitten worden door feruleenzuur geneutraliseerd.

Dong quai tegen hart- en vaatziekten

Chinese engelwortel bestrijdt hart- en vaatziekten. Dong quai heeft als eigenschap dat het de bloedvaten verwijdt. Hierdoor neemt hoge bloeddruk af. Het is een natuurlijke bloedverdunner en het verbetert de bloedcirculatie in hart, hersenen en ledematen. Angina pectoris kan ermee voorkomen worden. Daarnaast voorkomt het duizeligheid en koude handen en voeten. Een onregelmatige hartslag en een zwakke hartfunctie worden eveneens tegen gegaan door medicinaal gebruik van deze plant. Spataderen, spataderzweren, trombose, atherosclerose en te dik bloed worden voorkomen en genezen met dong quai.

Overige aandoeningen

Chinese engelwortel heeft een ruime hoeveelheid genezende eigenschappen. Het immuunsysteem wordt verbeterd door deze plant. Het is een pijnstiller en werkt rustgevend. Hieronder staan een aantal geneeskrachtige werkingen kort opgesomd.
  • Tegen maagdarmkrampen en buikpijn,
  • Tegen angina oftewel keelpijn,
  • Tegen bronchitis, allergie, psoriasis en astma,
  • Tegen vermoeidheid, lusteloosheid en energiegebrek,
  • Tegen verstopping,
  • Tegn nervositeit,
  • Als pijnstiller tegen zenuwpijnen, ischias, hoofdpijn, reuma, reumatoïde artrits en psoriasis,
  • Als ontgiftingskuur.

Consulteer de fytotherapeut

Wie Chinese engelwortel of dong quai als geneesmiddel wil gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Chinese engelwortelextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz106)
  • Foto wortel: http://www.herbalbiosolutions.us/dong-quai-extract
  • Foto bloem: http://www.herbsfor.net/dong-quai-angelica-sinensis.html

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Chinese engelwortel of dong quai"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!