InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De geneeskracht van Chinese engelwortel of dong quai

De geneeskracht van Chinese engelwortel of dong quai

Dong quai is één van de meest gebruikte kruiden in de Chinese geneeskunde. De Chinese engelwortel is een variant van de grote engelwortel die in Europa voorkomt. Net als in Europa is de engelwortel in China een traditioneel geneeskruid. In China, Korea en Japan wordt deze plant uit commercieel oogpunt verbouwd. Van oorsprong kwam het voor in de Chinese berggebieden.

Inhoud:

Voedingsstoffen Dong quai

Er zitten zeer veel voedingsstoffen in de Chinese engelwortel. Fytonutriënten, polyfenolen en flavonoïden zijn in grote getale aanwezig in de bijzondere geneesplant. Het bevat zelfs vitamine B12, een vitamine waarvan wetenschappers soms denken dat het niet in planten voorkomt. Het is een wijdverbreide mythe dat B12 alleen in vlees voorkomt. Verder zitten er de vitaminen C,B1, B3, B5 foliumzuur(B11) biotine, choline en vitamine E in. Mineralen die deze geneesplant rijk is zijn: calcium, magnesium, mangaan, chroom, aluminium, kobalt, koper, ijzer, fosfor, seleen, silicium, natrium, tin en zink. Er zitten goede vetzuren in zoals arachidonzuur, linolzuur, palmitinezuur, myristinezuur, oleïnezuur en stearinezuur.

Dong quai goed tegen vrouwenkwalen

Dong quai wordt vrouwenginseng genoemd. Dat slaat op het feit dat het goed is voor vele ziekten die alleen vrouwen kunnen krijgen. Het verbetert de bloedcirculatie in de vrouwelijke geslachtsorganen, is een tonicum voor de baarmoeder, werkt menstruatiebevorderend en krampwerend, maakt snelle baarmoedercontracties regelmatiger en trager. De coumarinen, feruleenzuur, scopoletine en ligustilide hebben een krampwerende werking. Linoleenzur zorgt ervoor dat de barrmoeder ontspant. Het wordt ingezet bij:
  • Overgangsklachten,
  • Vroegtijdige menopauze,
  • Onregelmatige menstruatiecyclus,
  • PMS,
  • Pijnlijke menstruatie,
  • Als weeënbevorederend middel tijdens bevalling,
  • Herstelmiddel na een bevalling,
  • Candida-vaginitis,
  • Herstel van de menstruel cyclus na beëindiging pilgebruik,
  • Verminderd libido,
  • Baarmoederpoliepen,
  • Ovariumcysten,
  • Endometriose.

Chinese engelwortel tegen bloedarmoede

Bloedarmoede of anemie kan verscheidene oorzaken hebben. De nieren kunnen niet goed werken; dat wordt nierinsufficiëntie genoemd. Te hevige menstruatie kan leiden tot bloedarmoede. Daarnaast is ondervoeding een mogelijke oorzaak. Tumoren die het beenmerg of de nieren aantasten is eveneens een mogelijke oorzaak van anemie. Wat de oorzaak van bloedarmoede ook is, de Chinese engelwortel kan worden gebruikt als medicijn doordat het vele mineralen bevat, de bloedaanmaak stimuleert, de aanmaak van rode bloedcellen en bloedplaatjes bevordert en door de werking van het aanwezige foliumzuur en B11.

Goed voor de lever

Dong quai stimuleert de werking van de lever. Diverse leveraandoeningen worden ermee verholpen. Het detoxificeert de lever waardoor de lever beter functioneert. Feruleenzuur is vooral verantwoordelijk om de lever te beschermen tegen oxidatiestress. De gifstoffen die in bijvoorbeeld paracetamol zitten worden door feruleenzuur geneutraliseerd.

Dong quai goed tegen kanker

Dong quai wordt gebruikt als adjuvans tegen kanker. Een adjuvans is een stof die andere geneesmiddelen ondersteunt. De tumorcellen worden binnen gedrongen waardoor er een grotere kans op genezing is en in ieder geval het kankerproces langzamer verloopt. Daarnaast worden gezonde buurcellen van kankercellen minder snel of niet aangetast. Kankertumoren zijn gedegenereerde cellen die net als gezonde cellen bloedvaatjes ontwikkelen. Stoffen in de Chinese engelwortel remt de vorming van bloedvaatjes in kankercellen waardoor de kanker zich minder snel kan voortplanten en er een kans is dat de kankercel ophoudt te bestaan. Polysacchariden in Chinese engelwortel zijn werkzame stoffen tegen tumoren, net als het antioxidant feruleenzuur.

Dong quai tegen hart- en vaatziekten

Chinese engelwortel bestrijdt hart- en vaatziekten. Dong quai heeft als eigenschap dat het de bloedvaten verwijdt. Hierdoor neemt hoge bloeddruk af. Het is een natuurlijke bloedverdunner en het verbetert de bloedcirculatie in hart, hersenen en ledematen. Angina pectoris kan ermee voorkomen worden. Daarnaast voorkomt het duizeligheid en koude handen en voeten. Een onregelmatige hartslag en een zwakke hartfunctie worden eveneens tegen gegaan door medicinaal gebruik van deze plant. Spataderen, spataderzweren, trombose, atherosclerose en te dik bloed worden voorkomen en genezen met dong quai.

Overige aandoeningen

Chinese engelwortel heeft een ruime hoeveelheid genezende eigenschappen. Het immuunsysteem wordt verbeterd door deze plant. Het is een pijnstiller en werkt rustgevend. Hieronder staan een aantal geneeskrachtige werkingen kort opgesomd.
  • Tegen maagdarmkrampen en buikpijn,
  • Tegen angina oftewel keelpijn,
  • Tegen bronchitis, allergie, psoriasis en astma,
  • Tegen vermoeidheid, lusteloosheid en energiegebrek,
  • Tegen verstopping,
  • Tegn nervositeit,
  • Als pijnstiller tegen zenuwpijnen, ischias, hoofdpijn, reuma, reumatoïde artrits en psoriasis,
  • Als ontgiftingskuur.

Consulteer de fytotherapeut

Wie Chinese engelwortel of dong quai als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Chinese engelwortelextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van Chinese engelwortel zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: Engelwortel (Angelica Archangelica)Engelwortel mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van…
Hormonen - PMS en overgang & tipsHormonen - PMS en overgang & tipsHormonen, een verstoorde hormoonhuishouding of hormoonstoornissen spelen bij PMS (pre-menstrueel syndroom) en de overgan…
Geneeskrachtige kruiden bij buikpijnGeneeskrachtige kruiden bij buikpijnBuikpijn is een verzamelnaam voor vele klachten in de omgeving van de maag. Buikpijn kan komen door tal van oorzaken en…
Thee, meer dan genotmiddelThee, meer dan genotmiddelNa water is thee de meest gedronken drank. Thee bestaat uit de jonge blaadjes en knoppen van de theestruik - Camellia si…
Geil geitenkruid, een afrodisiacumPlanten blijven verbazen. Wat moet ik denken van een plantaardig afrodisiacum met de bronstige naam geil geitenkruid en…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz106)
  • Foto wortel: http://www.herbalbiosolutions.us/dong-quai-extract
  • Foto bloem: http://www.herbsfor.net/dong-quai-angelica-sinensis.html

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Chinese engelwortel of dong quai"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!