InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisone

Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisone

Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisone Ieder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abnormaal wanneer er minder haren aangroeien dan dat er uitvallen. De belangrijkste vorm van haarverlies is de haaruitval door het ouder worden. Zowel mannen als vrouwen kunnen last hebben van dreigende kaalheid bij het ouder worden. Middeltjes om de haaruitval tegen te gaan zijn onder meer de haarlotion met minoxidil, de toediening met cortisone en de haarimplantatie. Kaalheid is echter een probleem dat vaak een specifieke behandeling vereist per persoon. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van haaruitval en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Normaal haarverlies

Ieder mens heeft op zijn of haar hoofd zo'n 100000 haarzakjes of follikels waarin voortdurend haren worden geproduceerd. De haargroei is een cyclisch proces waarin verschillende fasen elkaar afwisselen. De groeifase van het haar duurt enkele jaren, waarna een overgangsfase optreedt. In de rustfase komt het haar stilaan los uit het haarzakje en valt het haar uiteindelijk uit. Ongeveer 60 tot 90 % van de haren bevindt zich in de groeifase, terwijl 10 tot 20 % zich in de rustfase bevindt. Gemiddeld verliest ieder mens zo'n 100 haren per dag, terwijl er tegelijkertijd weer nieuwe haartjes groeien. We spreken dan van normaal haarverlies.

Abnormaal haarverlies

Als je eraan twijfelt of je abnormaal veel haar verliest, doe dan de volgende test. Verzamel alle uitgevallen haren en tel ze na. Zijn dat er meer dan honderd, dan is er sprake van toegenomen haaruitval en dus abnormaal haarverlies. We spreken van abnormaal haarverlies als de balans tussen de aanmaak en uitval ernstig verstoord raakt of met andere woorden wanneer er meer haartjes uitvallen dan er aangroeien. De twee meest voorkomende vormen van haarverlies zijn de haaruitval door het ouder worden en de haaruitval met kale plekken.

Haaruitval door ouder worden

Erfelijke kaalheid

Dit wordt ook het erfelijk hormonale haarverlies genoemd of de androgenetische alopecie. Bij de mannen begint dit vooral aan de slapen en bij vrouwen komt er een algemene uitdunning van de kruin. Dit is de meest voorkomende vorm van haarverlies. Dit klassieke kalingsproces is bij mannen meer uitgesproken dan bij vrouwen, maar bij beide geslachten wordt de haaruitval veroorzaakt door de invloed van mannelijke hormonen op de haarwortels van het hoofd.

Hormonen

Deze mannelijke hormonen hebben een tegenovergestelde invloed op de follikels op het hoofd (haaruitval) dan elders op het lichaam (haargroei). Om deze reden hebben kale mannen meestal meer lichaamsbeharing, wat te wijten is aan een grotere hormoongevoeligheid van de haarfollikels. Vermits deze hormoongevoeligheid erfelijk bepaald is, spreekt men ook van erfelijk-hormonale haaruitval. Bij vrouwen kan ook een verhoogde productie van mannelijke hormonen door de eierstokken of de bijnieren veroorzaakt worden. Ook treedt deze vorm van haaruitval bij vrouwen op na de menopauze, door een relatief overwicht van de mannelijke hormonen.

Behandeling haaruitval met kale plekken

Deze vorm van haarverlies wordt ook alopecia areata genoemd. De oorzaak hiervan is nog niet duidelijk, waardoor er ook geen specifieke behandeling voor bestaat. Men gaat ervan uit dat verschillende factoren een rol spelen, zoals stress, auto-immuunziekten, allergieën en schildklierproblemen. Een mogelijkheid van behandeling is om de immuunreactie te onderdrukken door gebruik van cortisone of wel door een afweerreactie uit te lokken door een allergieverwekkend preparaat aan te brengen. Hierdoor zou de immuunreactie die de haaruitval veroorzaakt geneutraliseerd kunnen worden.

Behandeling haaruitval door ouderdom

Hormonale behandeling

Bij vrouwen die last hebben van haaruitval is er een hormonale behandeling mogelijk, waardoor het haarverlies beperkt kan worden. De mannelijke hormonen kunnen ook specifiek geblokkeerd worden door toediening van anti-mannelijk hormoon.

Cortisone

Als het gaat om een verhoogde aanmaak van mannelijke hormonen door de bijnieren, dan kan de toediening van een cortisone-derivaat redding brengen. Dat preparaat van cortisone zal de productie van het hormoon afremmen.

Haarimplantatie

Een van de meest drastische, maar ook meest efficiënte behandelingen van haaruitval is een haarimplantaat. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om via haarimplantatie weer te kunnen genieten van een mooie haardos. Minpuntje van deze optie is echter het vrij hoge kostenplaatje.

Minoxidil

De haaruitval door gevorderde leeftijd kan niet genezen worden, maar men kan wel proberen de evolutie van de haaruitval te stoppen en nieuwe haargroei te stimuleren. De meest bekende behandeling is een haarlotion met 2% minoxidil. Dat is een geneesmiddel dat oorspronkelijk gebruikt werd om hoge bloeddruk te behandelen. Het kan zowel bij mannen als bij vrouwen de haargroei bevorderen. Het is een behandeling die levenslang moet worden voortgezet om effectief resultaat te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Haaruitval: kaalheid bij mannenHaaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschr…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Fabels over haaruitvalFabels over haaruitvalEr wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoal…

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisone"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Haaruitval tips
Medische informatie…
Schrijf mee!