InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haaruitval: kaalheid bij mannen

Haaruitval: kaalheid bij mannen

Haaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschrijft oorzaken van haaruitval en geeft tips die haaruitval kunnen voorkomen of tegengaan. Ook staan er methoden in die de oorspronkelijke haargrens enigzins kunnen herstellen, zoals haartransplantaties. De allergoedkoopste manier om om te gaan met haaruitval en kaalheid is het gewoon accepteren! Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Oorzaken haaruitval bij mannen

De meeste voorkomende oorzaak van haaruitval bij mannen is Alopecia Androgenetica. Dit is een vorm van haaruitval welke erfelijk bepaald is. Het begint vaak met inhammen aan de voorkant en een verder terug trekkende haargrens. Ook op de kruin wordt het haar vaak dunner. In welke volgorde en in welke snelheid dit gaat, is per persoon verschillend en dit is niet te voorspellen. Veroorzaker van Alopecia Androgenetica is het hormoon DHT. Als er een grote hoeveelheid van dit hormoon in de hoofdhuid wordt aangemaakt, tast dit de haarwortels aan en zorgt het er voor dat de levenscyclus van elke haar verkort wordt, wat als gevolg heeft dat de haren minder lang leven en dan gaan uitvallen. Dat zorgt voor kaalheid bij mannen. De haaruitval wordt bij deze vorm overigens beperkt tot bovenop het hoofd. De 'haarkrans' blijft staan.

Diffuus haarverlies is een vorm van haaruitval waarbij het haarverlies verspreid is over de hele hoofdhuid. Oorzaken van diffuus haarverlies kunnen zijn bloedarmoede, een operatie, een ongeval, stress en hoge koorts. In dit geval van haarverlies volstaat dus het tegengaan van de oorzaken die hierboven genoemd zijn.

Alopecia areata uit zich door een of meerdere ronde kale plekken op de hoofdhuid. De oorzaken hiervan zijn nog niet helemaal achterhaald maar men vermoed dat ook hierbij een erfelijke factor een belangrijke rol speelt.

In dit artikel gaan we verder in op tips tegen erfelijke haaruitval.

Tips tegen haarverlies

Op het internet worden erg veel producten aangeboden die allemaal beweren dat ze haarverlies kunnen stoppen. Wetenschappelijke studies hebben echter aangetoond dat er maar een paar producten echt effectief zijn tegen haaruitval.

  • Finasteride. Dit is een medicijn dat de aanmaak van het hormoon DHT verminderd. Finasteride is op doktersrecept verkrijgbaar. Wetenschappelijke studies hebben laten zien dat het medicijn effectief is tegen haaruitval, en soms zelfs voor hergroei zorgt. Het medicijn heeft echter een aantal bijwerkingen waar men goed op de hoogte van moet zijn! Ook zwerven er verhalen over bij- en nawerkingen op internet rond van ex-finasteride gebruikers die niet in de bijsluiter worden vermeld. Informeer uwzelf dus goed voordat u aan Finasteride begint.

  • Minoxidil. Dit is een haargroeimiddel die op de hoofdhuid moet worden ingemasseerd. De 2% minoxidil lotion is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. De 5% minoxidil versie is nog effectiever, hier is echter wel een recept van de dokter voor nodig. Via de apotheek is dit overigens vrij duur om aan te schaffen. Op ebay wordt het product ook aangeboden. het product heeft weinig bijwerkingen en is relatief veilig om te gebruiken. Het is vooral bedoeld om op de kruin toe te passen en het werkt minder goed tegen een optrekkende haargrens.

  • Ketoconazol. Dit is een bestandsdeel dat in bepaalde shampoos zoals Rooscure en Nizoral is verwerkt. Van dit bestandsdeel is wetenschappelijk bewezen dat het haaruitval tegengaat, en bestaande haren dikker maakt. Deze shampoos zijn gewoon bij de drogist te koop.

Deze drie middelen zijn doorgaans de meest gebruikte oplossingen voor haarverlies. Er worden op internet ook producten aangeboden zoals Alopesan 400 om haaruitval tegen te gaan. Het actieve bestandsdeel in dit pilletje is Saw Palmetto. Dit is een plant die haaruitval moet tegengaan. Er zijn echter weinig wetenschappelijke onderzoeken over dit medicijn en de ervaringen met alopesan 400 van gebruikers verschilt ook enorm.

Haartransplantatie

Om de oorspronkelijke haargrens enigzins terug te brengen kan men kiezen voor een haartransplantatie. Er zijn twee methoden op het gebied van een haartransplantatie. Dit zijn de FUT-methode en de FUE-methode. Bij de FUT-methode haalt men een stripje huid weg uit de haarkrans. Men haalt de haartjes weg uit dit stripje huid en verplaatst de haartjes naar het kale gebied. Deze methode laat een litteken achter ter grootte van een streepje. Hier ziet men echter niks van, aangezien er gewoon haar overheen groeit.

Bij de FUE-methode worden de haartjes een voor een uit de haarkrans gehaald en verplaatst naar het kale gebied. Deze behandeling duurt langer en is uiteraard ook duurder. De FUE-methode laat kleine witte littekentjes na ter grootte van een stipje.

Ultieme tip tegen haarverlies

Manieren zoals een haartransplantatie zijn natuurlijk erg duur en niet voor iedereen de oplossing. Ook voelt het niet voor iedereen goed om medicijnen te gaan slikken, welke overigens ook niet vergoed worden door de verzekeraar. Daarom is de ultieme tip tegen haarverlies: het gewoon accepteren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan maar kijk maar eens rond hoeveel kale mannen er wel niet rondlopen. Een kaal hoofd kan zelfs er goed staan! Veel succes met bovenstaande tips!
© 2010 - 2018 Kunskap, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval en haartransplantatieHaaruitval en haartransplantatieHaaruitval is tot op zekere hoogte heel natuurlijk. De aanblik van haar in de wasbak of op de kleding hoeft dus nog geen…
De 4 grootste mythen over haaruitvalDe 4 grootste mythen over haaruitvalHet internet staat vol met bronnen en informatie over haaruitval, kaalheid en behandelingen. Jammer genoeg, zijn er ook…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Wat te doen bij haaruitval?Wat te doen bij haaruitval?Iedere dag verliezen alle mensen haren. Maar je kan ook hebben dat je meer haar verliest dan wat normaal is. Maar wat mo…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…

Reageer op het artikel "Haaruitval: kaalheid bij mannen"

Infoteur: Kunskap
Gepubliceerd: 09-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!