InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 8 manieren om stinkende adem te verhelpen

8 manieren om stinkende adem te verhelpen

Je kent het wel mensen met een stinkende adem of misschien heb je zelf wel een stinkende adem. Dit is heel vervelend want mensen willen daarom niet met je praten of dicht bij jou in de buurt komen. Tijd dus om er iets aan te doen! Ik geef je 8 tips (die ik trouwens zelf gebruik) om van een stinkende adem af te geraken:

Goede mondhygiëne

Bacteriën die in je mond zitten zijn de nummer een oorzaak van slechte adem en een slechte mondhygiëne maakt de zaken alleen nog maar erger. Poets daarom je tanden met een zachte tandenborstel minstens tweemaal per dag. Flossen en gorgelen met mondwater zullen ook bijdragen tot een betere mondhygiëne.

Medicatie

Medicijnen kunnen verschillende bijwerkingen op je lichaam hebben. Vooral degenen die je mond doen uitdrogen. Raadpleeg je arts over de mogelijke manieren hoe je deze bijzondere bijwerking kunt tegen gaan.

Let op wat je eet

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen leiden tot een slechte adem. Knoflook, melk, kaas, uien en vis kunnen ook leiden tot een slechte adem. Eet veel fruit! Je speeksel is al zuur, dus het eten van fruit en groenten zal voor nog meer verzuring zorgen waardoor je van de bacteriën, die slechte adem veroorzaken, wordt verlost. Ook pikant eten, is een welbekend gebruik om bacteriën te doden. Dus het is niet alleen goed als je verkouden bent, het kan de oplossing zijn voor mensen met een stinkende adem. Natuurlijk kun je moeilijk iedere dag pikant eten en sommige mensen vinden het zelfs helemaal niet lekker, maar een paar keer per week eens pikant eten, kan de symptomen al gevoelig verminderen.

Let op wat je drinkt

Stimulerende middelen zoals koffie of energiedranken kunnen je mond droog maken, waardoor het de belangrijkste voedingsbodem voor bacteriën wordt.
  • Je kunt dit voorkomen door veel water te drinken.
  • Vermijd het drinken van dikke, kleverige en suikerige dranken zoals milkshakes.
  • Een kop thee per dag zal ook helpen tegen de slijm opbouw, waar de bacteriën in de mond van houden.

Kauwen

Het kauwen van suikervrije kauwgom kan je helpen jouw speekselklieren te stimuleren, waardoor droogheid in je mond en dus ook bacteriën wordt voorkomen. Je kunt er ook voor kiezen om munt, peterselie, venkelzaad of zelfs lavendel te kauwen om die vervelende slechte adem weg te krijgen.

Gorgelen

Het gorgelen van warm zout water kan helpen om bacteriën in je mond te voorkomen. Het is bovendien een goed alternatief voor commercieel mondwater. Het gorgelen kan er voor zorgen dat etensresten die niet verwijderd zijn door het poetsen van de tanden, nu toch verwijderd worden. Merk hier wel op dat ik het gorgelen zeker niet als substituut voor tandenpoetsen aanraad.
De combinatie van de twee is het beste om te doen.

Ga naar een tandarts

Holten en eventuele andere schade in je tanden kunnen ook een slechte adem veroorzaken. Het kan zijn dat etensresten in die holten blijven zitten en dat je ze moeilijk kunt reinigen met je tandenborstel. Indien alle voorgaande redenen niet hebben geholpen en je blijft nog steeds last hebben van een stinkende adem, is dit zeker aangewezen te doen.

Stoppen met roken

Roken kan voor een slechte adem zorgen, en niet alleen vanwege de sigaretten geur. Roken zorgt ervoor dat je mond uitdroogt en veroorzaakt dus ook meer bacteriën in je mond. Je kan dit natuurlijk oplossen zoals hierboven vermeld door te kauwen op een kauwgom, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing.

Witte tong

In veel gevallen is een wit verkleurde tong dé veroorzaker van stinkende adem. Bacteriën vestigen zich tussen de kleine groefjes van de tong en onttrekken zwavelstof uit de eiwitten en voedselresten. Het vrijgekomen zwavel stinkt en zorgt voor ademgeurproblemen. De oorzaken van het ontstaan van een witte tong vind je hier.
© 2011 - 2019 Michielvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetSlechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetVeel mensen hebben een reden om een dieet te volgen. Het volgen van een dieet kan overigens wel gepaard gaan met enkele…
Homeopathie tegen slechte ademHomeopathie tegen slechte ademEen slechte adem hebben kan vervelend zijn voor uzelf en voor uw omgeving. U kunt zich onzeker gaan voelen en sociale si…
Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademTips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademZon 50 tot 60% van de volwassenen heeft wel eens een slechte adem vanwege stinkende zwavelgassen in de mond. Als je het…
Adem stinkt naar ontlastingAdem stinkt naar ontlastingHier wordt niemand vrolijk van: een stinkende adem die ook nog eens naar ontlasting of poep ruikt. Vaak ben je jezelf ni…
Slechte adem: een poeplucht in de mondSlechte adem: een poeplucht in de mondEen stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief…

Reageer op het artikel "8 manieren om stinkende adem te verhelpen"

Infoteur: Michielvl
Laatste update: 12-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!