InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieet

Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieet

Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieet Veel mensen hebben een reden om een dieet te volgen. Het volgen van een dieet kan overigens wel gepaard gaan met enkele neveneffecten. Eén daarvan, kan een slechte of stinkende adem zijn. De diëten, die er hoofdzakelijk bekend om staan dat ze als nadeel het geven van een slechte adem hebben, zijn de eiwitdiëten en de koolhydraatarme diëten. Bekende diëten met een slechte adem kunnen diëten van bijvoorbeeld Atkans, Dukan en het dieet van Dr. Frank zijn. Een oplossing voor deze slechte adem is moeilijk te geven. Het krijgen van een slechte adem is namelijk niets anders dan een teken van het lichaam dat men vet aan het verbranden is. Dit teken van het lichaam is positief want het geeft een bevestiging dat het dieet dus is aangeslagen.

Slechte adem

Een slechte adem is een veel voorkomend en lastig probleem. Op het praten over een slechte adem rust in vele gevallen nog een taboe. Het vervelende en lastige is vaak, dat de persoon om wie het gaat niet zelf in de gaten heeft dat hij/zij last heeft van een slechte adem. Daarnaast wordt door veel mensen een slechte adem vaak geassocieerd met een slechte mondhygiëne. Echter, in vele gevallen blijkt de slechte adem door een andere reden veroorzaakt te worden.

Oorzaken van een slecht adem kunnen naast een slechte mondhygiëne o.a. zijn:

  • Een ontsteking in de mond.
  • Een aandoening van de neus- of keelholte.
  • Een Zenker divertikel in de slokdarm; een Zenker divertikel is een uitstulping in de vorm van een zakje in de slokdarmwand. In dit zakje kunnen etensresten achterblijven en deze etensresten kunnen dus gaan rotten. Door het rotten van deze etensresten krijgt de persoon dus een slechte adem.
  • Roken.
  • Alcoholgebruik of regelmatig gebruik van knoflook, uien en sommige kruiden/specerijen.
  • Een slecht sluitend sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag.
  • Ziekten van het maag-darmkanaal.
  • Nierfalen.
  • Het volgen van een (koolhydraatarm)dieet.

Slechte adem door het volgen van een dieet

Een van de redenen van een slechte adem kan dus het volgen van een dieet zijn. Vooral wanneer men een zogenaamd eiwitdieet of koolhydraatarm dieet volgt is de kans groot dat men te maken krijgt men een slechte adem. Tijdens het volgen van deze diëten krijgt het lichaam te maken met een te kort aan koolhydraten en gaat het één van zijn essentiële bouwstenen missen. ( Lees ook: Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?) Zodra het menselijk lichaam geen koolhydraten meer kan aanbreken, zal het vet gaan gebruiken om te overleven. Tijdens dit proces komen er afvalstoffen vrij, de zogenaamde ketonen. Deze ketonen ademt men weer uit. Door het uitademen van ketonen ruikt men dus in de regel bij de betrokken persoon een slechte adem.

Hoe kan men een slechte adem tijdens het volgen van een dieet voorkomen?

Een slechte adem tijdens het volgen van een dieet is moeilijk te voorkomen. Ook is een slechte adem bij het volgen van een dieet moeilijk op te lossen. Gelukkig zijn er wel enkele middelen die een slechte adem kunnen verminderen of doen verdoezelen.

Tips bij een slechte adem

Een aantal tips om te proberen een slechte adem te voorkomen zijn:
  • Tijdens het volgen van het dieet moet men veel water drinken, zo kunnen de afvalstoffen snel worden afgevoerd.
  • Het slikken van Exova tabletten. Deze tabletten zijn 100% natuurlijk en bevatten extracten van groene thee, die inwerken op de afvalstoffen en daardoor zorgen voor een frissere adem.
  • Geleidelijk aan weer meer koolhydraten toevoegen aan je dieet. Dit kan niet alleen een positieve werking op de geur van de adem, maar ook op de gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Wat zijn natuurlijke middelen tegen slechte ademWat zijn natuurlijke middelen tegen slechte ademHet hebben van slechte adem is zeer onprettig en kan voor een grote belemmering zorgen op je leven. Het kan zelfs leiden…
Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademTips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte ademZon 50 tot 60% van de volwassenen heeft wel eens een slechte adem vanwege stinkende zwavelgassen in de mond. Als je het…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsblog.be

Reageer op het artikel "Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieet"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 08-08-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!