InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slechte adem (halitose)?

Slechte adem (halitose)?

Slechte adem (halitose)? Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt het en wat kan je eraan doen?

Meest voorkomende oorzaak

De meest voorkomende oorzaak, kan nog altijd worden toegeschreven aan een slechte mond- en tandhygiëne. Het veroorzaakt tandvleesontsteking (en parodontitis) en plak waarbij duizenden bacteriën zwavelhoudende stoffen produceren die een onaangename geur verspreiden. Je tanden minstens 2 maal per dag poetsen (liefst na de maaltijd), tandflossen en geregelde tandcontrole bij de tandarts, helpen je al een eind verder. Vele menen dat ook de tong een grote boosdoener is. Studies tonen aan dat in 90% van de gevallen, ze verlost waren van hun Halitose (=slechte adem) bij dagelijks grondig reinigen van de tong. Ontsmet daarom ook je tandenbortel geregeld en vervang hem om de drie maanden.

Het eten van bepaalde voedingsstoffen zoals look, uien, kruiden en bepaalde kazen kunnen mede oorzaak zijn.
Aande andere kant hebben bepaalde voedingsmiddelen een natuurlijke antibacteriële werking. Peterselie is hiervoor het meest gekend, maar ook bepaalde kruiden zoals anijs, venkel en dille zijn goed voor ons tandvlees.

Een droge mond is mede oorzaak van een slechte adem. Een droge mond kan verschillende oorzaken hebben. 's Nachts produceren we allemaal minder speeksel waardoor de baceriën beter kunnen gedijen. Je tanden en tong grondig poetsen voor het slapen gaan is dus essenieel. Heb je van nature last van een droge mond, gebruik dan kauwgom (suikervrij) of drink voldoende tijdens de dag. Ook het overdadig gebruik van alcohol en geneesmiddelen (bepaalde mondspoelingen, bepaalde medicaties tegen artritis, ...) die de mond uitdrogen, zijn mede schuld aan een slechte adem.

Andere oorzaken

Roken en koffie helpen niet zeer bij tot een frisse adem. Spijtig genoeg kan een slechte adem ook toe te wijzen zijn aan bepaalde ziektes in het lichaam. maagzweren, nier- en leverziektes, ontstekingen in de ademhalingswegen, suikerziekte, sinusitis, spijsverteringsstoornissen, ... de oorzaak zijn van en slechte adem.

Heb jij last van een slechte adem?

Uit studies blijkt dat 1 op 5 last heeft van een slechte adem. Misschien heb je zelf een slechte adem maar ben je er niet bewust van. De oorzaak ligt in de gewenning van je geur, net zoals parfum die je na een tijdje niet meer ruikt maar andere ruiken het wel.

Je kan dit gemakkelijk zelf testen zonder dit aan iemand te moeten vragen. Neem een doekje (gaasje) en wrijf hiermee op het achterste gedeelte van je tong. Laat het even opdrogen en ruik eraan. Als het onfris ruikt dan heb je een slechte adem.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.slechteadem.info www.goedgevoel.be

Reageer op het artikel "Slechte adem (halitose)?"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 12-12-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!