Halitose (slechte adem) volgens hoogleraar Edwin Winkel

Halitose (slechte adem) volgens hoogleraar Edwin Winkel Hoogleraar tandheelkunde Edwin Winkel wil het taboe op slechte adem (halitose) doorbreken. Volgens hem is het behandelen van halitose vaak kinderspel en is het helemaal niet nodig dat mensen zich schamen voor hun slechte adem. In de meeste gevallen zit het probleem in de mond zelf. Halitose heeft verstrekkende gevolgen, maar met de juiste behandeling en de tips kunt u slechte adem te lijf gaan. In Groningen maakt halitose-onderwijs onderdeel uit van de tandheelkunde.

Hoogleraar tandheelkunde Edwin Winkel en het halitose-onderwijs in Groningen

Edwin Winkel is hoogleraar tandheelkunde met als specialiteit halitose (slechte adem). Hij stelt dat van de mensen met halitose ongeveer 90% goed kan worden behandeld. Toch zijn veel mensen en zelfs behandelaars van mening dat de oorzaak van halitose in de maag is te vinden. Als patiënten vervolgens in het UMCG terecht komen hebben ze al heel veel onnodige onderzoeken en therapieën achter de rug. In Groningen is halitose-onderwijs al onderdeel van de tandheelkunde en de hoogleraar wil dit ook invoeren bij de andere medische disciplines en op andere universiteiten.

Slechte adem

We hebben allemaal wel eens last van een slechte adem. ´s Morgens vroeg bij het opstaan bijvoorbeeld, door knoflook te eten, door het eten van bepaalde (gekruide) gerechten of na het nuttigen van overheerlijke maar sterk ruikende kazen. Ook alcohol en sommige medicijnen zijn van invloed op uw adem en dat geldt zeker voor roken. Na wat te hebben gegeten of gedronken of door het poetsen van de tanden is deze (tijdelijke) halitose voorbij.

Bron: Zivia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Zivia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken en gevolgen van halitose

Halitose (slechte adem) komt in 90% van de gevallen door "een oorzaak in de mond". Bijvoorbeeld een ontsteking van het tandvlees, mondslijmvliesontsteking of aanslag op de tong. Allemaal zaken die makkelijk op te lossen zijn. Met een goede hygiëne en aanpak van het probleem is in de meeste gevallen de slechte adem verleden tijd. Toch blijven veel mensen uit schaamte doorlopen met hun kwaal. Er rust ook een taboe op slechte adem en de omgeving zal niet snel vertellen dat iemand een onwelriekende adem heeft. Het feit dat er zelfs een spreekuur bestaat voor mensen met halitose (ziekenhuizen en sommige tandartsen) is vaak niet bekend en als het al bekend is zal men de ander er niet gemakkelijk op wijzen.

Andere redenen voor een slechte adem

  • een ontsteking van de neus of neuspoliepen
  • een aandoening van de keelamandelen
  • het volgen van een streng dieet
  • suikerziekte

Andere oorzaken voor halitose hebben te maken met stoornissen van het ademhalings- of spijsverteringsstelsel. In dat geval is de slechte adem ondergeschikt aan de andere problemen. De volgende oorzaken voor slechte adem kunnen eveneens voorkomen, maar zijn wel zeldzaam:
  • een uitstulping in de slokdarmwand, hierbij kunnen etensresten achterblijven en gaan rotten (Zenker divertikel)
  • de sluitspier tussen slokdarm en maag sluit slecht (door bijvoorbeeld een middenrifsbreuk)

Bron: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat u zelf kunt doen om halitose aan te pakken

  • goed poetsen
  • gebruik een tongschraper en flosdraad
  • drink 's morgens meteen na het opstaan een glas water
  • vermijd het eten van knoflook, uien en bepaalde kruiden/specerijen; ze kunnen een slechte adem veroorzaken of verergeren
  • stop met roken
  • wees voorzichtig met alcohol
  • eet gezond en gevarieerd
  • drink tenminste anderhalve liter vocht per dag; dit bevordert een goede stoelgang
  • neem (suikervrije) snoepjes of kauwgom voor een frisse adem of gebruik eventueel een mondspray
  • bezoek het halitosespreekuur van de tandarts of het ziekenhuis
  • laat uw mond nakijken op ontstekingen; als de oorzaak niet in de mondholte zelf ligt kunt u worden doorverwezen naar een specialist

Aanvullende tips

  • kauw op een koffieboon
  • masseer het tandvlees na het poetsen met een schijfje citroen
  • gorgel met een aftreksel van salie
  • spoel met mondwater

Mondwater

Los 20 gram citroenzuur op in ¼ liter water. Spoel met dit mengsel na de maaltijd uw mond.

Een slechte adem heeft verstrekkende gevolgen

Iemand met een slechte adem merkt dat aan de reactie van zijn of haar omgeving waardoor men zich ongemakkelijk voelt of gaat praten met de hand voor de mond. De omgeving gaat de halitosepatiënt uit de weg. Het gebeurt niet zelden dat iemand met een slechte adem zijn sociale contacten verliest of zelfs wordt ontslagen. Als er niets aan wordt gedaan ligt echtscheiding op de loer.

Zelf kunt u niet ruiken of u uit uw mond stinkt, maar uw omgeving des te beter. Pak het probleem aan, het is echt niet nodig om hiermee rond te blijven lopen. "Mensen zouden elkaar makkelijk moeten durven aanspreken en kunnen vertellen dat er een spreekuur voor is," aldus Edwin Winkel.

Lees verder

© 2015 - 2020 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is halitose of slechte adem? Oorzaken halitoseWat is halitose of slechte adem? Oorzaken halitoseHalitose is de vakjargon voor een buitengewoon slechte adem. Het woord is Latijn, en kan letterlijk vertaald worden naar…
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte adem, hoe kom je ervan af?Slechte adem, hoe kom je ervan af?Iedereen heeft het wel eens, bij het opstaan of na een avondje flink stappen: een vieze smaak in de mond en slechte adem…

Kniepeesreflex afwezig: mogelijke oorzakenKniepeesreflex afwezig: mogelijke oorzakenAls kind proberen we vaak de kniepeesreflex uit te lokken: met een hamertje onder de knieschijf slaan zorgt ervoor dat h…
Maculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekteMaculadegeneratie: Luteïneverrijkte eieren remmen oogziekteMensen worden steeds ouder en willen graag een goede gezondheid hebben en aanhouden. Een gezonde levensstijl en gezonde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/hoogleraar-wil-taboe-doorbreken-%E2%80%9Deen-slechte-adem-is-makkelijk-te-behandelen%E2%80%9D/ar-AAcTQy0
  • http://www.ntdigitaal.nl/content/professor-dr-edwin-winkel-over-de-tong
  • http://www.laugemantandartspraktijk.nl/halitose-artikel-79.htm
  • http://www.mlds.nl/ziekten/106/slechte-adem/tips-en-adviezen/
  • Hademar Bankhofer: Hexenschuss und Heiserkeit
  • Afbeelding bron 1: Zivia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Niro5, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Halitose (slechte adem) volgens hoogleraar Edwin Winkel"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 10-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tips bij aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!