InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slechte adem, hoe kom je ervan af?

Slechte adem, hoe kom je ervan af?

Slechte adem, hoe kom je ervan af? Iedereen heeft het wel eens, bij het opstaan of na een avondje flink stappen: een vieze smaak in de mond en slechte adem. Maar sommige mensen hebben er vaker last van dan anderen en kunnen er ook sociale hinder van ondervinden. Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van slechte adem en hoe kom je ervan af?

Mogelijke oorzaken van slechte adem

Slechte adem wordt ook wel halitose genoemd. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is de oorzaak van halitose niet altijd een slechte hygiëne. Er zijn meerdere factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van halitose.

Slechte mondhygiëne

In 87% van de gevallen speelt hygiëne wel een rol bij slechte adem. In de mond komen bacteriën voor die zwavelhoudende eiwitten omzetten in vluchtige zwavelverbindingen met een sterke, onaangename geur. Deze bacteriën zitten vooral op plekken waar relatief weinig zuurstof kan komen, in groeven op de tong en in spleetjes tussen de tanden en het tandvlees. Ook bij tandvleesontstekingen zijn deze bacteriën actief en kunnen dan voor geurtjes uit de mond zorgen.

Slechte voeding

Het is wel bekend dat bepaalde voedingsmiddelen voor een slechte adem kunnen zorgen, bijvoorbeeld knoflook, rauwe vis of koffie. Hetzelfde geldt trouwens voor tabak en alcohol. Een goede reden dus om te stoppen met roken en overmatig alcoholgebruik! Ook een dieet met eiwitshakes kan leiden tot halitose, vanwege de grote hoeveelheid eiwitten die daarbij in de mond achterblijven en omgezet worden in onfris ruikende verbindingen.

Uitdroging

Een droge mond en weinig speeksel werken het ontstaan van een slechte adem in de hand. Speeksel heeft een beschermende werking tegen de mondbacteriën. Aangezien er ís nachts minder speeksel wordt aangemaakt, verklaart dat waarom slechte adem vaker in de ochtend optreedt. Ook het effect van alcohol en koffie op de adem kan deels verklaard worden doordat deze dranken vocht aan het lichaam onttrekken.

Maag-darmproblemen

Daarnaast kan halitose veroorzaakt worden door problemen met de maag en (slok)darm, bijvoorbeeld door oprispingen van maagzuur die een zure lucht veroorzaken. Of door een ontsteking van het maagslijmvlies, wat een nare geur met zich meebrengt die via de slokdarm in de mond kan komen.

Ontsteking van keel of bijholtes

Mensen met (chronische) bijholteontsteking oftewel sinusitus zijn vatbaarder voor halitose. Het ontstekingsvocht kan via de neus in de mond terechtkomen en daar een vieze geur verspreiden. Ook bij een keelontsteking komt het ontstekingsvocht in de keelholte terecht en geeft daar een nare smaak en lucht.

Wat kun je doen tegen slechte adem?

Gelukkig kun je zelf het nodige doen om halitose te voorkomen of verminderen.

Verbeter je mondhygiëne

De tandarts heeft gelijk als hij/zij tegen je zegt dat het verstandig is om twee maal daags je tanden te poetsen. Vergeet daarbij de tong niet! Gebruik ook flosdraad of een interdentaal borsteltje om de ruimte tussen de tanden schoon te maken, op plekken waar je met de gewone tandenborstel niet kunt komen. Het gebruik van een antibacterieel mondspoelmiddel tot slot van de poetsbeurt helpt nog eens extra om bacteriën te bestrijden. Bij mensen met sinusitis is mondhygiëne extra belangrijk, omdat ontsteking van de bijholtes door tandinfecties veroorzaakt kan worden.

Gebruik mond-probiotica

Nog een manier om de bacteriën die zwavelverbindingen produceren te verwijderen, is met andere bacteriën. De slechte mondbacteriën worden dan als het ware verdrongen door de goede mondbacteriën. Dat kan met zogenaamde probiotica, zoals we wel kennen van diverse zuiveldrankjes die goed voor de darmflora zouden zijn. Voor toepassing in de mond zijn er zuigtabletten ontwikkeld, onder andere met Lactobacillus salivarius. Gebruik deze tabletten wel pas na het tandenpoetsen en/of gebruik van mondspoelmiddelen, want anders worden alle nuttige bacteriën meteen weer gedood.

Pas je voedingspatroon aan

Het aanpassen van je voedingspatroon kan helpen om slechte adem te verminderen als deze veroorzaakt wordt door maag-darmklachten. Bij brandend maagzuur zou je bijvoorbeeld kunnen proberen om kleinere porties te eten en citrusvruchten en andere zure voedingsmiddelen te vermijden. Daarnaast kun je ervoor kiezen om etenswaren met knoflook, rauwe ui of vis te vermijden, zeker voor gelegenheden waarbij je fris voor de dag wilt komen!

Drink voldoende

Om een droge mond en bijkomende halitose te voorkomen, is het verstandig om regelmatig te drinken en tenminste 1,5 tot 2 liter per dag. Probeer koffie te vermijden, want dat geeft juist een slechtere adem.

Stop met roken

Stoppen met roken heeft vele voordelen, waarvan een betere adem er slechts één is. Bij mensen met chronische sinusitis die roken, kan stoppen met roken ook de ontstekingsklachten verbeteren. Zij hebben dus dubbel baat een stoppoging.

Ga regelmatig naar de tandarts

Misschien wel de belangrijkste tip is een bezoek aan de tandarts nooit over te slaan, omdat de tandarts de toestand van je gebit kan beoordelen en problemen kan opsporen. Bovendien kan de tandarts of mondhygiënist(e) je gebit grondig schoonmaken en ontdoen van tandplak en opgehoopte bacteriën.
© 2015 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Slechte adem door parodontitisSlechte adem door parodontitisEen slechte adem is heel vervelend, maar komt helaas vaak voor. Wat kunt u doen aan een slechte adem? Een hele bekende e…
Slechte adem: een poeplucht in de mondSlechte adem: een poeplucht in de mondEen stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.tandarts.nl/mondzorg/aandoeningen/slechte-adem
  • https://www.salusi.nl/mondflora-goede-slechte-bacterien-mond
  • https://www.dietcetera.nl/ziektes-en-aandoeningen/brandend-maagzuur-reflux
  • http://www.slechteademtesten.nl/slechte-adem-oorzaken

Reageer op het artikel "Slechte adem, hoe kom je ervan af?"

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 18-11-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!