InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is melatonine?

Wat is melatonine?

Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door het lichaam zelf aangemaakt, maar het kan zo zijn dat je hier niet genoeg van hebt. Hiervoor zijn er tabletten te koop, om de melatonine in je lichaam weer aan te vullen. Wat is melatonine nou precies en kan deze stof je helpen bij slapeloosheid?

Wat is melatonine?

Melatonine is een lichaamseigen hormoon, dit wordt onder invloed van licht aangemaakt in de pijnappelklier. Melatonine zorgt voor een slaperig gevoel en speelt daardoor een grote rol bij de nachtrust. Als je een tekort aan melatonine hebt, kan dit leiden tot ernstige slaapproblemen en slapeloosheid. Naast dat melatonine een lichaamseigen hormoon is, is melatonine ook verkrijgbaar in tabletten en capsules.

Hoe wordt melatonine aangemaakt en welk effect heeft dit?

Melatonine zorgt ervoor dat je een slaperig gevoel krijgt. De pijnappelklier speelt een grote rol bij de aanmaak van melatonine, dit is een klein kliertje midden in de hersenen. Dit kliertje vangt via receptoren in je ogen signalen op van licht. Hoe meer lichtsignalen de pijnappelklier op deze manier opvangt, hoe kleiner de hoeveelheid melatonine is die je zult aanmaken. Als het donker wordt, ga je juist weer meer melatonine aanmaken en word je slaperig. Melatonine speelt hierdoor een grote rol binnen je biologische klok en speelt hiernaast ook nog een rol bij het immuunsysteem en je geslachtshormonen.

Heeft kunstlicht invloed op de aanmaak van melatonine en dus op je slaap?

Veel mensen liggen ís avonds in bed nog tv te kijken of met hun mobiele telefoon te spelen. In de schermen op deze apparaten zit blauw licht, dit licht heeft invloed op de afgifte van melatonine aan de hersenen. De pijnappelklier denkt door dit blauwe licht dat er nog voldoende daglicht is en dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Doordat er als gevolg daarvan niet genoeg melatonine wordt afgegeven, voel je je minder snel moe en zul je minder snel gaan slapen dan dat eigenlijk goed voor je is.

Zo krijg je al snel minder slaap dan dat je lichaam nodig heeft. Als je denkt dat je slecht slaapt doordat je veel blauw licht ziet voordat je naar bed gaat, is het verstandig om geen gebruik meer te maken van apparaten met een scherm met blauw licht, 2 uur voordat je gaat slapen. Als je erg gevoelig bent voor licht, is het ook verstandig om ís avonds de lichten in huis te dimmen en om je slaapkamer zo donker mogelijk te maken.

Melatoninetabletten

Als je problemen hebt met inslapen of doorslapen, kan het zijn dat je een probleem hebt met de aanmaak of afgifte van melatonine. Het slikken van extra melatonine kan je dan zeker helpen bij een goede nachtrust. Bij alle drogisterijen en natuurwinkels kun je tabletten of capsules met hierin melatonine kopen, deze zijn dus zonder recept verkrijgbaar. Het is wel verstandig om voordat je begint met het innemen van melatonine, contact op te nemen met je huisarts. Over de bijwerkingen en effecten van het gebruik van melatonine is bij artsen nog weinig bekend, het wordt dan ook afgeraden om langer dan drie maanden melatonine te slikken.

Tips voor een betere nachtrust

Als je niet goed kunt slapen en je wil niet meteen melatoninetabletten gaan slikken, zijn er een heleboel dingen die je eerst kunt proberen om je nachtrust te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld je slaapritme aanpassen, mediteren voor het slapen of gebruik maken van lavendelspray.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
  • Informatie op potje melatonine a.vogel

Reageer op het artikel "Wat is melatonine?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 18-11-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!