InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingen

Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingen

Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingen Een slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem kan dat een groot probleem zijn. Een op de vier mensen heeft chronisch last van een niet frisse adem, dit wordt halitose genoemd. Wat zijn de oorzaken en hoe kun je een slechte adem verhelpen.

Inhoud artikel

Hoe reageert de omgeving meestal op een slechte adem

Mensen durven veel tegen elkaar te zeggen, maar als iemand een slechte adem heeft zal dat niet vaak opgenoemd worden. Jammer want nagenoeg altijd kan er iets aan gedaan worden.

Mogelijke oorzaken van een slechte adem

Om een probleem aan te pakken is het nuttig om eerst naar de mogelijke oorzaken te kijken. Bij halitose kunnen deze zijn:
  • Uitdroging van de mond: bacteriën houden van een droge mond, zij kunnen zorgen voor de vieze geur. Het is dus van belang dat er voldoende speeksel wordt aangemaakt en je moet voldoende drinken per dag.
  • Onvoldoende bijhouden van het gebit: goed en regelmatig poetsen is heel belangrijk, als bacteriën zich gaan ophopen kan dat een onaangename geur veroorzaken. Ook tandvleesproblemen kunnen de oorzaak zijn.
  • Aandoeningen van keel-, neus- en oren: een ontsteking van bijvoorbeeld de amandelen kan een slechte adem veroorzaken.
  • Problemen bij het spijsverteringsstelsel: bij bijvoorbeeld een verstopping in de darmen kun je door het gistingsproces van de ontlasting (omdat die te lang blijft zitten) extra gasvorming krijgen. Dit kan via de mond weer uit het lichaam komen: een vieze geur.
  • Aanslag op de tong: dit komt het meeste voor als oorzaak. Achter op de tong zitten dan bacteriën die de vieze geur veroorzaken. Ze laten zich zien als witte aanslag.
  • Roken

Hoe kun je een slechte adem verhelpen

  • Twee keer per dag tanden poetsen met een goede tandpasta, vul dit aan met flossen om werkelijk alle hoekjes te bereiken.
  • Twee keer per jaar een bezoek brengen aan de tandarts. Je gebit wordt dan goed in de gaten gehouden, problemen zoals een ontsteking van het tandvlees zullen aangepakt worden.
  • Poetsen van de tong als je last hebt van witte aanslag, je hebt speciale tongreinigers.
  • Gebruiken van een mondspoeling: na het poetsen, flossen en het poetsen van de tong kun je spoelen met een antibacteriële mondspoeling om alle bacteriën weg te krijgen uit je mond. Je kun spoelmiddelen kopen die de geur wegnemen, maar belangrijker is dat de oorzaak wordt aangepakt van het probleem, anders schiet je er nog niet veel mee op. Neem bij voorkeur een mondspoeling zonder alcohol, dan zal de balans van de mondflora behouden blijven (en de bacteriën worden gedood). Een mondspoeling moet je niet doorslikken, ook niet naspoelen. Spoel je het weg met water of slik je het door, dan kan de spoeling zijn werk niet meer doen.
  • Drink een glas water direct na het opstaan.
  • Let op je voeding (knoflook, uien met mate of helemaal niet).
  • Stoppen met roken.

Doorverwijzing naar KNO-arts

Mocht de huisarts of tandarts de oorzaak van de slechte adem niet kunnen vinden, overleg dan of je een doorverwijzing kunt krijgen naar een KNO-arts. Soms zijn er speciale halitose-spreekuren in ziekenhuizen.
Gerelateerde artikelen
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte adem: een poeplucht in de mondSlechte adem: een poeplucht in de mondEen stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief…
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Wat te doen aan een slechte ademWat te doen aan een slechte ademEen slechte adem kan een enorme spelbreker en afknapper voor anderen zijn. Maar vaak heeft iemand met een slechte stinke…
Bronnen en referenties
  • De website van de Maag Lever Darm Stichting

Reageer op het artikel "Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingen"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!