InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?

Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?

Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt? Het idee achter het koolhydraatdieet is nuttigen van koolhydraten zoveel mogelijk te beperken. Koolhydraten zitten o.a in brood en aardappelen. Diverse dieetgoeroes hebben een koolhydraatdieet ontwikkeld het Atkins dieet, South Beach, het dieet van dr Frank en het grip op koolhydraten van Yvonne Lemmers zijn enkele diëten die vallen onder de zogenaamde koolhydraatarme dieten. Volgens veel dieetgoeroes is een koolhydraatarm dieet de beste manier om af te vallen, maar werkt het echt?

Het koolhydraatdieet

Een koolhydraatdieet is gebaseerd op het minimale nuttigen van producten die koolhydraten bevatten. Volgens veel dieetgoeroes zijn koolhydraten, naast dat ze een belangrijke bouwstof zijn van ons lichaam ook een grote vijand tegen in onze poging om overtollige kilo's te verliezen. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat een koolhydraatarm dieet effectiever is om overgewicht te verliezen dan een dieetvorm waarbij je het aantal calorieën per dag sterk gaat verminderen. Op het moment dat je een koolhydraatdieet gaat volgen en de consumptie van producten met koolhydraten gaat beperken zul je gauw resultaat boeken. Met behulp van een koolhydraatarm dieet is het mogelijk om minimaal 1 kilo per week af te vallen. Vooral de eerste weken zul je merken dat de kilo's er afvliegen. Zoals bij elk dieet is ook bij het volgen van een koolhydraatarm dieet voldoende lichaamsbeweging van belang. Op het moment dat je een koolhydraatarm dieet gaat combineren met extra en voldoende lichaamsbeweging zul je ontdekken en ervaren dat het mogelijk is om snel 5 kilo in tien weken af te vallen.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn een energieleverancier voor ons menselijk lichaam. Koolhydraat is een verzamelnaam voor zetmeel en voor diverse suikers. Deze koolhydraten worden in ons lichaam omgezet tot glucose. Ieder mens heeft glucose nodig om te kunnen functioneren. Glucose zorgt ervoor dat het menselijk lichaam kan functioneren en kan lopen, denken en praten. Dit dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Zodra er te veel koolhydraten in ons lichaam komen, ontstaat er een overschot aan glucose. Dit wordt dan omgezet in vet.

Niet alle koolhydraten zijn even schadelijk. Daarom spreken we wel over goede en slechte koolhydraten. Slechte koolhydraten zitten onder andere in de volgende producten: aardappelen, chips, frieten, witte rijst, pasta, kaas, cornflakes, jam, suiker, bananen, frisdranken, chocolade, gedroogd fruit, maïs, gekookte wortelen, rode bieten, honing, dextrose, gebak, enz. Deze producten bevatten naast koolhydraten weinig vezels die ervoor kunnen zorgen dat de koolhydraten snel worden verteerd. Naast slechte koolhydraten hebben we ook goede koolhydraten. Deze zitten in o.a de volgende producten: volkorenbrood en -pasta, roggebrood, erwten, linzen, zilvervliesrijst, pinda’s, fruit noten, olijven, spinazie, tomaten, paprika’s, pinda’s, komkommers, aubergines, paddenstoelen, broccoli, sla, enz.

Wat zijn voorbeelden van koolhydraatarme diëten?

Diverse dieetgoeroes hebben een dieet ontwikkeld dat valt onder een koolhydraatdieet. Iedere dieetgoeroe heeft zijn eigen zienswijze hierin benadrukt. Enkel koolhydraatarme diëten zijn:
  • Atkins dieet
  • Dukan dieet
  • Heller dieet
  • Grip op koolhydraten dieet
  • High Protein dieet
  • Low carb dieet
  • Sanoma dieet
  • South Beach dieet
  • Dr. Frank een kilo per week dieet
  • Specifieke koolhydraten dieet

Koolhydratenteller

Om een koolhydraatarm dieet met succes te kunnen volbrengen is het goed om te weten hoeveel koolhydraten je per dag nuttigt. Veel koolhydraatarme dieten prefereren een maximum van 30 gram koolhydraten per dag. Diverse sites maken het je makkelijk en hebben een koolhydratenteller geplaatst waarmee je het dagtotaal in hand omdraai kunt berekenen.

Is het volgen van een koolhydraatarm dieet wel gezond?

Een Koolhydraatarm dieet is erg populair, omdat je er in korte tijd veel kilo's mee af kunt vallen. Toch zijn er diverse onderzoekers die beweren dat een koolhydraatarm dieet zeer ongezond is en zelfs gevaarlijk. De levensverwachting van iemand die een koolhydraatarm dieet volgt zou 6% naar beneden gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm broodKoolhydraatarm broodKoolhydraatarm brood is wereldwijd steeds populairder aan het worden. Dit komt omdat in koolhydraatarm brood minder kool…
Een koolhydraatarm dieetIn ons dagelijks eetpatroon zitten veel koolhydraatrijke producten, zoals aardappelen en brood. Vandaar dat ons lichaam…
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetSlechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetVeel mensen hebben een reden om een dieet te volgen. Het volgen van een dieet kan overigens wel gepaard gaan met enkele…

Reageer op het artikel "Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?"

Reacties

Kaasboerderij Hoogerwaard, 16-07-2014 14:07 #3
Kaas staat in het lijstje van slechte koolhydraten, maar er zitten helemaal geen koolhydraten in kaas. hoe kan dat nu? Reactie infoteur, 28-09-2014
In de onbewerkte kaas van de kaasboerderij zitten inderdaad geen koolhydraten, maar zodra de kaas echter een bewerking krijgt dan weer wel.

Bij actualisering van het artikel zal hier aandacht aanbesteed worden.

Dank voor de oplettendheid,

TekstSchrijverT

Maurice Janssen, 02-02-2014 19:38 #2
Met het Dr. Frank dieet verloor ik op 6 weken maar liefst 12 kg! De eerste week viel ik 4 kg af! Waanzin! En dan had ik nog niet eens koolhydraatarm brood gegeten omdat ik zo weinig mogelijk bewerkte producten wil eten. En de recepten zijn gevarieerd en lekker. Hij gaat uit van circa 100 gram koolhydraten en 1.500 kcal per dag. Reactie infoteur, 03-02-2014
Beste Maurice,

Gefeliciteerd met het resultaat en succes met het vervolg.

TekstSchrijverT

Heidi, 01-11-2013 08:25 #1
Ja het werkt echt! Ik volg nu ruim een half jaar het dieet van Yvonne Lemmers en ben nu na jarenlang ellende van mijn PDS en huiduitslag af. Ik voel me beter en kilo's lichter. Ik heb dit al aan veel vriendinnen aangeraden en allen met resultaat, dus ik zeg DOEN! Reactie infoteur, 03-11-2013
Hallo Heidi,

Het is belangrijk voor de gebruikers van een dieet om hun ervaringen met anderen te delen.
Ben dan ook blij deze reactie op het artikel te krijgen.

Veel succes en hopelijk volgen er nog meer van deze reacties.

TeksTschrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-10-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!