InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?

Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?

Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage? Wat is het ideale gewicht. Dat is een vraag die veel Nederlanders zich regelmatig stellen. Het ideale gewicht is het gewicht waarbij je, je lekker voelt. Daarnaast is het ideale gewicht een gewicht dat niet te veel afwijkt van een "normaal" gewicht waardoor de gezondheidsrisico's beperkt blijven. Het ideale gewicht kun je bepalen door de BMI en het vetpercentage te berekenen. Door je BMI-score te vergelijken in de BMI-index weet je hoeveel jij moet afvallen of juist aan moet komen.

Het ideale gewicht

Het is moeilijk om een definitie te geven van het ideale gewicht. Het ideale gewicht, is in ieder geval een gewicht waarbij jij je prettig moet voelen. Daarnaast is het van belang dat je gewicht niet te veel uitwijkt van het "normale" gewicht. Zodra het gewicht veel afwijkt van het "normale" gewicht spreken we over ondergewicht of overgewicht. Zowel ondergewicht als overgewicht verhogen de gezondheidsrisico's. Deze gezondheidsrisico's kunnen ernstige vormen aannemen zoals hart en vaatziekten en diverse vormen van kanker. Het is dus van belang om een ideaal gewicht te hebben. Om te bepalen of jij een gezond en ideaal gewicht hebt is het handig om je BMI en vetpercentage te bepalen. Door het berekenen van je BMI en vetpercentage kun je nagaan of jou gewicht extra gezondheidsrisico's met zich meebrengt en of het een ideaal gewicht is.

BMI

Bron: Mojzagrebinfo, PixabayBron: Mojzagrebinfo, Pixabay
Met behulp van de BMI index kunnen we het ideale gewicht uitdrukken in een meetbaar getal. Zo kunnen we nagaan of ons gewicht en lengte in overeenstemming zijn met elkaar. BMI staat voor Body Mass Index en is een algemeen aanvaarde en makkelijke methode om te achterhalen of jou gewicht gezond en ideaal is. Door het berekenen van je BMI wordt je huidige gewicht vergeleken met je lichaamslengte. De BMI formule kan toegepast worden op mannen als vrouwen en is niet leeftijd afhankelijk. Wel geldt dat deze alleen toepasbaar is op volwassenen, omdat kinderen nog in de groei zijn.

De BMI formule is
BMI index = kilogram / (lengte * lengte)

Zodra je de BMI score hebt berekend die voor jou van toepassing is kun je kijken of jou gewicht het ideale gewicht is. Dit doen we met onderstaande normen. Naast het gebruiken van de bovenstaande formule kun je ook gebruik van zogenaamde BMI-calculators. Een bmi-calculator is een handige tool, waarbij je zonder moeilijke formules je BMI-score kunt bepalen.
  • BMI minder dan 18: Ondergewicht
  • BMI 18 tot 25: Normaal gewicht
  • BMI 25 tot 27: Licht overgewicht
  • BMI 27 tot 30: Matig overgewicht
  • BMI 30 tot 40: Ernstig overgewicht (obesitas)
  • BMI meer dan 40: Zeer ernstig overgewicht (morbide obesitas)

Door je BMI te bepalen hebben we redelijk beeld gekregen van ons gewicht. Echter zegt onze BMI score niets over onze lichaamsbouw. Daarom is het van belang om ook je vetpercentage te berekenen. Spieren zijn nou eenmaal zwaarder dan vet.

Vetpercentage berekenen

Naast je BMI is het verstandig om ook je vetpercentage te bepalen. Ook als je een gezond BMI hebt wil dat nog niet zeggen dat je een gezond vetpercentage hebt. Met een te hoog vetpercentage heb je nog altijd een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart en vaatziekten. Een gezond vetpercentage is afhankelijk van bijvoorbeeld je leeftijd en het geslacht. Zo is het dat mannen minder vet mogen hebben dan vrouwen.

Je vetpercentage kun je op vele manieren bepalen. Een veel gebruikte manier is de huidplooimeting, maar als je je vetpercentage snel thuis wilt berekenen kun je de volgde formule gebruiken.

Formule
Vet% = (1,2 x BMI) + (0,23 x leeftijd) (10,8 x geslacht) 5,4

Gebruik het cijfer 1 in bij geslacht als je een man bent, als je een vrouw bent gebruik je het cijfer 0 in. Op de site www.tabellenboekje.nl kun je nagaan of je een gezond vetpercentage er op naar houdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel moet ik afvallen?Hoeveel moet ik afvallen?Een vetrolletje hier en daar hoeft helemaal geen ramp te zijn. Het is belangrijk dat u tevreden bent met je lichaam, maa…
Wat is een gezond gewicht?Wat is een gezond gewicht?Wat is een gezond gewicht? De vraag lijkt misschien eenvoudig, het antwoord is dat echter niet. Een gezond of goed gewic…
Vetpercentage berekenenVetpercentage berekenenHet vetpercentage is steeds meer in opkomst. Niet het vet zelf, maar om te weten wat je vetpercentage is. Meten is weten…
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Bronnen en referenties
  • https://www.salusi.nl/vetpercentage-meten-of-bmi-berekenen-wat-is-beter/
  • http://forum.body-fitness.nl/vetpercentage-berekenen-dmv-BMI-m225930.aspx
  • Afbeelding bron 1: Mojzagrebinfo, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!