InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen, doe je het of doe je het niet!

Afvallen, doe je het of doe je het niet!

Afvallen, doe je het of doe je het niet! 80% van de Nederlandse bevolking denkt meer dan 50% van zijn tijd aan dieten, calaorieen en afvallen. Mede door het moderne modebeeld en slanke modellen dromen vooral veel jonge meisjes van het ideale lichaam en het daarbij behorende maatje 36. Afvallen is dan ook niet in alle gevallen nodig en gezond voor het lichaam. Onnodig veel afvallen kan zelfs leiden tot eetstoornissen als anorexia en boulimia die beiden zeer ernstige gevolgen kunnen hebben. Daarom de vraag, moet je echt afvallen of niet?

BMI

Voordat we weten of het verstandig is om aftevallen moeten we de BMI van een persoon bepalen. BMI staat voor Body Mass Index. Door je BMI te berekenen kun je bepalen of je lichaamsgewicht nog binnen de norm valt. De BMI is dan ook een redelijk goede indicator voor eventueel overgewicht of ondergewicht

Formule

Om je BMI te berekenen maken we gebruik van de volgende formule: BMI = lichaamsgewicht / (lichaamslengte * lichaamslengte) Voor een een persoon van 1,80 lang en een gewicht van 80 kilo geldt dan dus het volgende: 80 / (1,80 * 1,80) = 80 / 3,24 = 24,691358. Naast deze formule kun je ook gebruik maken van de bmi-calculator.

In de zo geheten normtabel kunnen we vervolgens nagaan wat deze BMI inhoud.

BMIBetekenis
lager dan 18,5ondergewicht
18,5-24,9gezond gewicht
25,0-29,9overgewicht
30.0extreem overgewicht

Als we dan de voorbeeld persoon met een BMI van 24,7 er nog eens bijnemen blijkt dat deze persoon dus een gezond gewicht heeft, maar op het randje zit om door te schieten naar overgwicht. Vanuit gezondheidsoverwegingen is het iedereen aan te bevelen om een BMI tussen de 20 en 25 als doelstelling te nemen. Laat je echter niet demotiveren wanneer je nu tot de groep behoort die een BMI heeft van boven de 30. Een daling van enkele punten van je BMI score kan aanzienlijke positieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Zorg er echter voor dat je BMI nooit veel lager wordt dan 20. Een BMI lager dan 20 neigt tot ondergewicht en vergroot de kans op eetstoornissen als bijvoorbeeld anorexia en boulimia.

Niet iedereen heeft maatje 38

Een maatje groter dan maat 38, wil niet per se zeggen dat je moet afvallen. Je hoeft niet zo slank te zijn als je favoriete actrice of model om toch een gezond lichaamsgewicht te hebben en goed in je vel te zitten. Staar je niet blind op het perfecte figuur van deze dames. Modellen en actrices worden optimaal begeleid en de foto's die gemaakt worden van de modellen en actrices, worden vaak bewerkt om een nog perfecter beeld te krijgen.

Raak niet gelijk in paniek als je gewicht wat zwaarder wordt. Kijk eens naar je lichaam en naar je activiteiten. Wordt je langer of ga je regelamtig naar de sportschool. Dit kunnen ook oorzaken zijn van het toenemen van het gewicht. Door het sporten ontwikkel je meer spiermassa. Spieren zijn zwaarder dan vet, maar zeker veel gezondere en dragen een steentje bij aan het ideale figuur.

Gezondheidsrisico's ondergewicht

  • Je wordt sneller moe
  • Je wordt sneller ziek en het lichaam herstel zich minder snel na ziekte
  • Je hebt het eerder koud

Gezondheidsrisico's overgewicht

  • Verhoogte kans op suikerziekte
  • Verhoogte kans op hoge bloeddruk
  • Verhoogte kans op hart- en vaatziekten
  • Verhoogte kans op diverse vormen van kanker

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen, doe je het of doe je het niet!"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 17-12-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Lichaam en geest
Medische informatie…
Schrijf mee!