InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet?

Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet?

Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet? Als gevolg van het groeiend aantal landgenoten met (ernstig) overgewicht, neemt ook het aantal diëten hals over kop toe. Het ene al wat doeltreffender dan het andere. Een dieet dat de jongste maanden aan een steile opmars is begonnen, is ongetwijfeld het Scandinavisch dieet. Wat zijn de principes van dit dieet, en hoe doeltreffend is het? Welk effect heeft het Scandinavisch dieet op onze gezondheid en, minstens even belangrijk: hoe is het hier gesteld met het alombekende jojo- effect?

Scandinaven houden gewicht onder controle

Meer en meer landgenoten kampen met overgewicht, en hun aantal neemt nog toe. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding gecombineerd met beweging zijn, volgens voedingsdeskundigen en diëtisten, de enige manier om doeltreffend te vermageren. Zo'n aangepast voedings- en levenspatroon beschermt ons meteen ook tegen hart- en vaatziekten, tegen hoge bloeddruk en zelfs tegen kanker en diabetes. Het Scandinavisch dieet speelt hier op in, en het resultaat is dan ook navenant. In de Scandinavische landen komt overgewicht amper voor.

Principes van het Scandinavisch dieet

Wie zijn vakantie in Scandinavische landen als Noorwegen, Denemarken of Zweden doorbracht, weet best wat dit dieet betekent. Wat zijn dan de principes van zo'n dieet? Wie Scandinavisch dieet zegt, zegt in eerste instantie bruin en vezelrijk brood, rode vruchten en fruit, vette vis, zachte havervlokken en een berg groenten.

Vette vis en omega- 3 vetzuren

De Scandinaven zijn échte viseters. Dat zijn ongetwijfeld niemand verwonderen. Scandinavië is immers omringd door zeeën en het groene landschap wordt doorkruist door vele fjorden, kristalheldere meren en rivieren. Vis is dan ook een van de belangrijkste ingrediënten op het menu van de Scandinaven, die minstens driemaal per week vette vis eten. Het is bekend dat vette vissoorten als paling, zalm, sardines, makreel en haring belangrijke leveranciers zijn van omega- 3 vetzuren. Deze beschermen ons tegen welvaartsziekten als overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes, en hart- en vaatziekten. Deze vetzuren stimuleren ook onze hersenen en voorkomen depressies. In het Scandinavische dieet nemen magere vissoorten als tonijn en kabeljauw nochtans ook een belangrijke plaats. Deze zijn in calorie- arm en geven ons vlug een verzadigd gevoel.

Bruin brood levert vier keer meer vezels

In een evenwichtig voedingspatroon, zijn voedingsvezels erg belangrijk. Vezels bevorderen onze spijsvertering, en zorgen voor een goede darmtransit. Ze geven erg traag hun energie af, waardoor ons hongergevoel uit blijft. Scandinaven halen hun vezels hoofdzakelijk uit bruin brood, vooral op basis van rogge en tarwe. Het vezelgehalte van dit brood ligt tot viermaal hoger dan bij wit brood, dat bij ons het meest wordt gegeten.

Haverblokken als ontbijt

De meerderheid der Scandinaven eten havervlokken als ontbijt, en dit als havermoutpap of met melk en fruit. Havervlokken zijn vezelrijk, en hebben een positief effect op ons cholesterolgehalte.Tijdens het spijsverteringsproces binden ze zich met galzouten, waardoor deze laatsten niet door ons lichaam kunnen opgenomen worden.

Groenten rijk aan antioxydanten

In het Scandinavisch dieet staan allerlei koolsoorten en rapen centraal. Alle koolsoorten en broccoli, spruitjes en alle soorten rapen bezitten hoge concentraties aan vitamines A, B, C en K en antioxydanten, die kankerverwekkende stoffen die in onze voeding aanwezig zijn vernietigen. In het Scandinavische dieet staat er dan ook dagelijks een portie rauwe, gestoofde of gebakken kolen of rapen op het menu.

Rode wonderbesjes

Alle soorten rode bessen en rode vruchten zijn eveneens erg belangrijk in de Scandinavische dieet. Ze zijn uitzonderlijk rijk aan antiocydanten, die de stofwisseling bevorderen en zelfs kanker helpen voorkomen. De Scandinaven eten deze donkere vruchten en fruit in alles, niet alleen in yoghurt maar zelfs in allerlei salades en soepen. De Zweedse gehaktballen gevuld met rode bessensaus, zijn haast legendarisch, en gingen ondertussen de hele wereld rond.

Het Scandinavisch dieet zeker geen hongerdieet

Dit Scandinavische dieet is zeker geen honderdieet. Men beseft nauwelijks dat men op dieet is. Hoe ziet het dagelijks menu volgens dit Scandinavische dieet er uit?
  • Driemaal vis: Binnnen het Scandinavische dieet eet men driemaal per week vis, en de overige twee dagen vlees. Het gaat hier dus om een gezond, gevarieerd en evenwichtig dieet, zonder tekorten.
  • Ontbijt: Als ontbijt eten we vezelrijk brood zoals tarwe- en roggebrood met magere kaas en koffie of thee zonder suiker.
  • Gezonde tussendoortjes: Gezonde tussendoortjes zijn belangrijk. De voorkeur gaat hierbij uit naar allerlei rauwe groenten als kolen, wortelen en radijsjes, (rood) fruit en noten.
  • Avondmaal: Een snee donker brood met mager beleg, of maximum twee aardappelen met een grote portie groenten en vis.
Gerelateerde artikelen
Het Dr. Frank Eiwit DieetHet Dr. Frank Eiwit DieetFrank van Berkum is deskundige op het gebied van overgewicht, voeding en diëten. Met zijn onderzoek naar het bestrijden…
Afvallen? Geen dieet maar andere levensstijlVele diëten beloven een blijvend resultaat, maar dit is helaas een valse belofte. Geen enkel dieet kan garanderen dat de…
Het jojo-effect na een dieetHet jojo-effect na een dieetHet jojo-effect is de gruwel van iedereen die een dieet volgt. Meer dan de helft van alle afvallers krijgt er mee te mak…
Realistisch en gezond lijnenRealistisch en gezond lijnenEen gevecht met je gewicht is tegenwoordig in veel levens te vinden. Volwassenen en ook kinderen zijn in toenemende mate…
Je streefgewicht bereiken met het pronokal dieetJe streefgewicht bereiken met het pronokal dieetStrijd je nu al jarenlang tegen tientalle kilo's overgewicht en waren al je inspanningen tot hiertoe tevergeefs? Dan is…

Reageer op het artikel "Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 18-04-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!