InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het jojo-effect na een dieet

Het jojo-effect na een dieet

Het jojo-effect na een dieet Het jojo-effect is de gruwel van iedereen die een dieet volgt. Meer dan de helft van alle afvallers krijgt er mee te maken, eerst vele kilo’s afvallen om daarna binnen enkele weken weer op het oude gewicht te zitten. De oplossing is niet om nog minder te gaan eten, langzamer afvallen en meer bewegen lijkt de oplossing voor iedereen die graag een paar kilo’s kwijt wil raken. Nog een keer een dieet volgen helpt hier niet omdat de kilo’s er daarna net zo snel weer aanzitten of soms nog enkele kilo's meer.

Inhoud

De oorzaak van het jojo-effect

De oorzaak van het jojo-effect zit in het overlevingsmechanisme van je eigen lichaam. Wanneer je weinig voeding erin stopt wordt het een beetje zuinig, je lichaam gaat over op een lager stofwisselingsniveau.

Die vervelende extra kilo’s raak je wel kwijt maar wanneer je eindelijk het ideale gewicht hebt bereikt wil je weer ‘gewoon’ gaan eten. Veel afvallers gaan over op oude eetgewoonten nadat ze zijn afgevallen. Hier gaat het fout, je lichaam staat nog steeds in de zuinige stand en gaat al dat heerlijke extra’s opslaan in de vorm van vet voor minder goede tijden. Hierdoor kom je weer aan en binnen korte tijd zitten alle kilo’s er weer aan. Een volgend dieet zal je lichaam nogmaals leren om zuinig te zijn met de geleverde voeding en het verlaagt het stofwisselingsniveau wederom, de kilo’s vliegen er na het dieet aan.

Voorkomen van het jojo-effect

Bron: PourquoiPas, PixabayBron: PourquoiPas, Pixabay
Wanneer je het jojo-effect wilt voorkomen moet je ervoor zorgen dat je lichaam niet op een lager stofwisselingsniveau overgaat. Daar gaat het om in het jojo-effect, jij probeert gewicht kwijt te raken terwijl je lichaam zoveel mogelijk calorieën probeert op te slaan. Maar gelukkig is hiervoor wel een oplossing: langzaam afvallen, gezond eten en meer bewegen. Hoe verleidelijk het ook is, vijf kilo afvallen in een week is geen goed, gezond en verstandig dieet.

Langzaam afvallen

  • Langzaam afvallen: Het vergt enig geduld maar ongeveer 500 calorieën per dag minderen is een prima start. In dit kalme tempo zal je lichaam langzaam wennen aan minder voeding en je stofwisseling blijft op pijl.
  • Bewegen: Vaak wordt een uur bewegen per dag aangeraden maar dat kan ook buiten de sportschool. Een uur stevig doorwandelen, op de fiets naar het werk of de ramen een flinke lapbeurt geven.
  • Andere eetgewoonten: Ben je aangekomen door een verkeerd voedingspatroon dan is het noodzakelijk om niet nog een keer in de calorievalkuil te vallen.
  • Wees realistisch: Er zijn weinig afvallers die met een gezond dieet een kilo per week kwijtraken behalve wanneer ze heel intensief hebben gesport. Realistische doelen houden de moed erin. Wanneer je een realistisch streefgewicht hebt kun je een dieet beter aan.

De misverstanden rond afvallen

Afvallen is een populair gespreksonderwerp. Helaas leveren al die gesprekken meestal ook enkele hardnekkig misverstanden rond het volgen van een dieet op.
Enkele mythes:
Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay
  • Beter vijf maaltijden per dag dan drie wanneer je gewicht wilt verliezen: Het aantal maaltijden per dag maakt geen verschil, alleen het aantal calorieën telt. Soms vraagt het meer zelfbeheersing om vijf maaltijden te nemen. Maar of je nu het aantal calorieën verdeelt over drie of over meerdere maaltijden maakt geen verschil.
  • Een maaltijd overslaan is een goed dieet: Nee, je krijgt alleen meer trek en je bent waarschijnlijk geneigd om de volgende maaltijd meer te nemen.
  • Je komt meer aan wanneer je ’s avond of vlak voor bedtijd eet: Nee, het gaat om het aantal calorieën over de hele dag, het tijdstip waarop je die calorieën neemt maakt weinig verschil.
  • Na je 40ste kom je sneller aan: Waar is dat de stofwisseling met het ouder worden een standje langzamer gaat, je wordt sneller zwaarder. Maar ook hier kan extra beweging veel gewichtsproblemen voorkomen.
© 2012 - 2018 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: jojo-effectAfvallen: jojo-effectHet jojo-effect wordt bereikt door het verkeerd volgen van een dieet. Heel wat mensen zijn dagelijks bezig met een dieet…
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Obesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas lijkt de straf van de moderne samenleving voor onze lifestyle. Vaak het gevolg van ongezond en veel eten in com…
Bronnen en referenties
  • http://www.weight-lossreviews.co.uk/jojo-effect.php
  • http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=21745
  • Afbeelding bron 1: PourquoiPas, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Het jojo-effect na een dieet"

Infoteur: Caro-lina
Gepubliceerd: 28-08-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!