InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het chocolade dieet: werkt dit echt?

Het chocolade dieet: werkt dit echt?

Het chocolade dieet: werkt dit echt? Er zijn enorm veel diëten die je kunt volgen. Heb je wel eens gehoord van het chocolade dieet? Het zou een goede manier zijn om extra gewicht kwijt te raken, aangezien we allemaal dol zijn op chocolade. Hoe werkt het chocolade dieet en hoe zit het met de suiker in de chocolade? Kun je daadwerkelijk afvallen met dit dieet?

Chocolade dieet

Het chocolade dieet is een dieet waarmee je gewicht kunt afvallen. Dit klinkt vreemd: kun je werkelijk kilos kwijtraken door chocolade te eten? Jawel, maar het gaat er vooral om dat je het op een goede manier aanpakt. Het dieet is ontwikkeld door Sally Ann Voak en ze heeft een boek geschreven over dit dieet. Het houdt in dat je geregeld chocolade eet en dat je dit ook van jezelf mag eten.

Niet verbieden

Bij het chocolade dieet wordt er aandacht gegeven aan het eten van chocolade. Ben je verslaafd aan chocolade? Dan kan dit dieet je helpen. Afvallen is een moeilijk proces en wat veel mensen doen is dingen verbieden. Wanneer je dol bent op chocolade is het echter onmogelijk om dit volledig uit je leven te bannen. Denk maar eens niet aan een witte ijsbeer. Op het moment dat iemand dit tegen je zegt, denk je al aan een witte ijsbeer. Zo gaat het dus ook met chocolade. Bij het chocolade dieet mág je dus chocolade eten, maar dit moet je wel met mate doen. Je mag in de avond wat eten en omdat je dit van jezelf mag, zul je minder trek krijgen in andere ongezonde snacks.

Voordelen van chocolade

Vooral pure chocolade heeft veel voordelen en is zelfs gezond. Het bevat goede antioxidanten, die hart- en vaatziektes kunnen voorkomen. Ook kan het de bloeddruk verbeteren en krijg je een verzadigd gevoel van het eten van pure chocolade. Ook zit er minder suiker in dan bijvoorbeeld in melk- of witte chocolade. Wanneer je dus chocolade eet, kun je het beste voor pure gaan en dan vooral het liefst met minstens 75% cacao. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er veel calorieën en vooral veel suiker in chocolade zit.

Nadelen aan het dieet

Het chocolade dieet is een dieet dat erg caloriearm is. En dit is eigenlijk helemaal niet nodig. Je kunt namelijk ook prima kiezen voor een gezonde levensstijl en alsnog elke avond een stukje chocolade nemen. Het dieet wordt vooral gezien als een crashdieet en dit kan voor het bekende jojo effect zorgen. Daarnaast is de kans aanwezig dat je chocolade eet met een berg suiker er in. Suiker kan ontzettend dikmakend zijn en dat is juist wat je níet wil bereiken met een dieet.

Afvallen met chocolade

Zoals gezegd: het echte chocolade dieet hoef je helemaal niet te volgen als je wilt afvallen. Het werkt waarschijnlijk beter om gezond te eten. Denk hierbij aan drie maaltijden en ongeveer drie tussendoortjes op een dag. Eén van deze tussendoortjes mag pure chocolade zijn, zolang het echt niet teveel is. Combineer het ook met voldoende beweging. Zorg dat je dagelijks minstens een halfuur beweging hebt, maar meer is natuurlijk altijd beter. Op deze manier kun je makkelijk gewicht kwijtraken en toch genieten van de chocolade in je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dieetblog.com
  • Goedgevoel.be
  • Vetvrij.com

Reageer op het artikel "Het chocolade dieet: werkt dit echt?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 21-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!