InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Blijf op gewicht, zonder dieet

Blijf op gewicht, zonder dieet

Blijf op gewicht, zonder dieet Stel je bent tevreden met je gewicht, maar toch gebeurt het dat je ongemerkt af en toe een kilo aankomt. Dit is te voorkomen, door wat simpele aanpassingen in je eetpatroon en levenstijl. Zo blijf je keurig op gewicht en hoef je niet bang te zijn dat je over een paar jaar toch echt op dieet moet.

Porties

Neem een kleiner bord. Een groot bord ziet er mooi uit, maar er kan ook meer op. Vaak eet je dan ongemerkt meer dan dat je in principe nodig hebt. Zorg er voor dat de helft van je bord gevuld is met groente en/of sla, één schep vlees of vis en één schep aardappelen.

Het dessert

Sla zo vaak mogelijk het toetje over of gebruik het toetje als tussendoortje 's avonds.

Maak de juiste keuzes

Een toastje met brie is veel calorierijker dan een bitterbal. Maak dus de juiste keuzes. Olijven, stukjes groenten en japanse zoutjes zijn een prima snack voor tussendoor.

Rustig eten

Het duurt ongeveer een half uur voordat de hersens van de maag het signaal 'vol' krijgen. Eet dus rustig en langzaam, dan weet je eerder wanneer je genoeg hebt gehad.

Vezels

Vezels geven je een vol en verzadigd gevoel en bevatten zelf geen calorieën. Als je voldoende vezels eet zal je minder trek hebben in slechte tussendoortjes. Veel vezels zitten in muesli, bessen en fruitdrank met vezels.

Plan je dagmenu

Bepaal van te voren wat je die dag gaat eten, dat voorkomt het snacken van ongeplande tussendoortjes. Een werkdag leent zich daar goed voor. Neem zelf wat boterhammen, fruit of iets anders 'gezonds' mee, dan is de verleiding minder groot om in de kantine toch voor dat kroketje te kiezen.

Eet zittend van een bord

Eet niets direct uit een zak, maar doe het op een bord of in een schaaltje. Zo eet je alleen het bord of het schaaltje leeg, in plaats van ongemerkt de hele zak. Neem ook je rust tijdens het eten en ga er bij zitten. Je bent je dan bewuster van wat je eet en hoeveel je eet.

Honger of dorst

Je hersensen kunnen niet altijd het honger of dorst signaal onderscheiden. Vaak kan een hongergevoel, dus ook dorst betekenen. Drink daarom voordat je gaat eten, altijd eerst een groot glas water

Wees zuinig met restjes

Vind je het zonde om dat laatste plakje cake of koekje niet op te eten? Restjes leveren op een dag al snel 350 calorieën extra op. Laat die restjes dus gewoon staan, want anders is het zonde voor je figuur.

Slapen

Zorg dat je genoeg slaapt. Slaaptekort laat het hongergevoel met 15% toennemen. Probeer daarom minimaal 7 uur per nacht te slapen.

Ga naar buiten

Ga buiten wandelen, fietsen of hardlopen. Sporten is goed voor je lijn en als je buiten in het zonnetje sport, maak je ook nog eens meer vitamine D aan, waardoor je je lekkerder en energieker voelt.

Lees verder

© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
5 tot 15 kilo afvallen? Het 10 Weken Slank Plan!5 tot 15 kilo afvallen? Het 10 Weken Slank Plan!5 tot 15 kilo afvallen in 10 weken, kan dat? Dat kan zeker, met het zogenaamde 'Het 10 Weken Slank Plan.' Slank is natuu…

Reageer op het artikel "Blijf op gewicht, zonder dieet"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 21-04-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!