InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wandelen en gewicht verliezen

Wandelen en gewicht verliezen

Wandelen en gewicht verliezen Door te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder dat je er al te veel voor nodig hebt. Wandelen kun je echt overal en altijd doen, zelfs bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze op je werk. Het enige wat belangrijk is, is goede wandelschoenen en natuurlijk een dosis motivatie.

Kun je gewicht verliezen door te wandelen?

Natuurlijk wel. Wandelen is aangeprezen als één van de beste manieren om gewicht te verliezen. Wandelen verhoogt je stofwisseling en verbetert de spierspanning. Doordat je hartslag bij een stevige wandeling op het ideale niveau is om vet te verbranden, verbrand je daardoor tot wel 80% vet van het totaal aantal verbrande calorieën.

Hoeveel moet je wandelen om gewicht te verliezen?

Door een half uur stevig te wandelen verbrand je zo’n 100 calorieën. Dit lijkt misschien niet zo veel, maar bedenk dat dit bij een dagelijkse wandeling op jaarbasis behoorlijk wat kilo’s zullen zijn.

Het beste is om telkens te gaan wandelen wanneer je daarvoor de kans krijgt. Laat bijvoorbeeld de auto staan als je boodschappen moet doen en ga lopend of haal de kinderen lopend van school. Dit is meteen een goede manier om je kinderen ook meer te laten bewegen. Vergeet daarbij niet dat het belangrijk is om stevig door te wandelen.

Hoe moet je wandelen om gewicht te verliezen?

Door een rustig wandelingetje of even een blokje om zul je weinig tot geen gewicht verliezen. Je zult dus tijdens het wandelen wel stevig door moeten lopen, zodat je ademhaling versnelt en je hartslag licht verhoogt.

  • Warm jezelf op door de eerste 3 minuten rustig te lopen. Neem diep adem om je energie te voelen stromen.
  • Probeer daarna om flink door te stappen, zodat je ademhaling versnelt, je je hartslag voelt verhogen en je het warmer krijgt.
  • Zorg dat tijdens het wandelen je hak als eerste de grond raakt en je voet vervolgens volledig afwikkelt tot je tenen. Het is belangrijk je hier op te concentreren.
  • Hou je ellebogen gebogen aan je zij en vouw je handen tot vuisten. Verplaats je armen met elke stap alsof je aan het skiën bent. Zo verbrand je extra calorieën en werk je ook aan je bovenlichaam.
  • Let er op dat je een rechte houding tijdens het wandelen aanhoudt.
  • Eindig je wandeling door weer 3 minuten rustig te lopen. Haal diep adem, zodat je weer in een rustig tempo gaat ademen en je hartslag weer normaal wordt.
  • Doe na de wandeling nog wat rekoefeningen. Deze zorgen ervoor dat de zojuist verbrande calorieën tot 19% worden verhoogd!

Tips om meer calorieën te verbranden en sneller gewicht te verliezen.

  • Concentreer je tijdens het wandelen constant op je looptechniek. Door een goede techniek verbrand je meer calorieën en heb je minder kans op blessures.
  • Ga wandelen op het strand of door de duinen. Lopen door het mulle zand en de heuvels versterken je spieren en laten je nog meer calorieën verbranden.
  • Koop een stappenteller. Op een stappenteller kun je zien hoeveel stappen je gezet hebt en zal je stimuleren om jezelf steeds te verbeteren.
  • Eet gezond. Een gezond dieet zal er voor zorgen dat je sneller gewicht verliest en je dus sneller je doel zal bereiken.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door sportenAfvallen door sportenAfvallen door sporten en bewegen is vaak veel effectiever dan gewicht verliezen door middel van minder eten. Wanneer je…
Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie v…
Afvallen door wandelenAfvallen door wandelenAfvallen door wandelen is eigenlijk heel eenvoudig, maar ook zeer effectief. Je hoeft dus helemaal niet hard te lopen of…
Afvallen als je ouder wordtAfvallen als je ouder wordtAls je ouder wordt heb je minder calorieën nodig. Daardoor wordt het moeilijker afvallen als je ouder bent. Gelukkig zij…

Reageer op het artikel "Wandelen en gewicht verliezen"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 09-05-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!