InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het nut of de onzin van buikspieroefeningen

Het nut of de onzin van buikspieroefeningen

Het nut of de onzin van buikspieroefeningen Ben jij die buik ook zo zat en wil je strakke buikspieren? Allerlei apparaten, programma's en diëten beloven je een strakke buik. Waarom lukt het jou dan maar niet ondanks een dieet of buikspieroefeningen? Omdat je een aantal dingen moet weten.

Buikspieroefeningen

Laten we maar gelijk duidelijk zijn: van buikspieroefeningen alleen krijg jij geen platte buik. Vreemd toch, want op de reclames zie je vrouwen en mannen met een zeer strakke buik door alleen maar op een apparaat wat te bewegen. Leuk en aardig, maar reclame laat je alleen zien wat jij wilt zien. Buikspieroefeningen helpen je om vet te verbranden en het er steviger uit te laten zien, maar een buik zoals je die op televisie ziet krijg je er niet van. Deze personen doen namelijk al jarenlang aan fitness en letten op hun voeding. En dat ga jij nu ook leren!

Voeding

Allereerst de voeding aanpakken. Nee, je hoeft niet op een streng dieet, wat de meeste mensen wel doen. Snel afvallen in vijf dagen? Vergeet het maar! Het enige wat je verliest is vocht. Afvallen doe je met beleid. Door juist zo langzaam mogelijk af te vallen. Wie meer dan 500 gram per week afvalt, is vaak al verkeerd bezig. Bedenk dat je er waarschijnlijk maanden tot jaren over hebt gedaan om aan te komen, dan hoeft dat ook echt niet in 1 maand ervan af.

Het nadeel van teveel afvallen is dat je lichaam in de spaarstand gaat en zo min mogelijk vet gaat verbranden. En dat moeten we niet hebben. Reken uit wat je normaal aan calorieën verbruikt. Hier zijn allerlei (ingewikkelde) formules voor maar je kan het ook simpel doen: weeg je 's avonds op een bepaald tijdstip. De volgende dagen telkens weer, terwijl je bijhoudt wat je eet, drinkt en hoeveel je beweegt. De dagen dat je niet aankomt of afvalt, zijn de dagen dat je je normale calorieën inneemt. Dagen dat je bijkomt, eet je dus teveel.

Nu je weet hoeveel calorieën je verbruikt, ga je 300 calorieën per dag minderen. Maximaal 500 calorieën per dag maar echt niet meer. Met 300 calorieën minder doe je het eigenlijk heel goed.

Vet verbranden

Vet verbranden doe je door te bewegen. Logisch. Doe dit dan ook, maar houdt er rekening mee dat je jezelf niet uitput. Ga je ontzettend veel bewegen ineens, neem dan ook wat meer calorieën tot je, je lichaam moet niet in de spaarstand komen.

Buikspieroefeningen krijgen nu ook hun nut, omdat je hiermee grotere spieren kweekt. Grotere spieren betekenen meer vetverbranding, zelfs als je niks doet. Maar moet je hiervoor de buikspieren trainen? Niet perse, grotere spieren in de rug, schouders, armen of benen zorgen ook al voor meer vetverbranding.

Zoals je ziet is het dagelijks trainen van de buikspieren geen nut om een strakke buik te krijgen. Pas als je eenmaal echt je buikvet kwijt bent, wordt het nuttiger om je buik strak te houden. Maar buikspieroefeningen zorgen wel voor een betere vetverbranding. Put jezelf in ieder geval niet uit en bedenk: pijnlijke (buik)spieren betekent rusten, de spieren geven aan dat ze moeten herstellen. Alleen spieren die rust krijgen, kunnen ook groeien.
Gerelateerde artikelen
5 Zware buikspieroefeningen met een KettlebellIn veel fitness centra worden buikspieroefeningen gegeven op een mat/op de grond. Het nadeel van deze oefeningen is dat…
Buikspieren: oefeningen voor sixpack of wasbordjeBuikspieren: oefeningen voor sixpack of wasbordjeEen mooie platte en sterke buik (sixpack) is erg belangrijk als je er goed uit wilt zien. Helaas is het een niet al te g…
Strakke buik zonder dieet: effectieve oefeningen voor thuisStrakke buik zonder dieet: effectieve oefeningen voor thuisEen buikje, velen kampen met te veel vet op de buik en slappe buikspieren. En wie wil er niet een platte buik? Met een p…
Buikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackBuikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackIedereen wil graag een strakke buik of een sixpack. Een goedgetrainde buik ziet er niet alleen mooi uit, maar de buik is…
BBB: De buik trainen met de meest effectieve oefeningenDe billen, buik en benen zijn voor veel vrouwen een probleemgebied. Tijdens het opbouwen van een mooi slank figuur is ee…

Reageer op het artikel "Het nut of de onzin van buikspieroefeningen"

Reactie

Blabla, 04-11-2012 15:08 #1
Hoeveel calorieen verbrand je met buikspieroefeningen? Reactie infoteur, 04-11-2012
Te weinig om effectief te zijn. Met fietsen, cardio of fitness verbrand je wel calorieën. Buikspieren train je zodat de buikspieren strakker aan gaan voelen: je buikvet zal er niet mee verdwijnen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!