InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Je streefgewicht bereiken met het pronokal dieet

Je streefgewicht bereiken met het pronokal dieet

Je streefgewicht bereiken met het pronokal dieet Strijd je nu al jarenlang tegen tientalle kilo's overgewicht en waren al je inspanningen tot hiertoe tevergeefs? Dan is er goed nieuws. Vanuit Spanje kwam het pronokal dieet overgewaaid. Dit superdieet doet je razendsnel vermageren. Tot vijftien kilo per maand is lang geen uitzondering. Wat zijn de basisprincipes van dit pronokal dieet, en kan iedereen dit dieet wel aan?. Als dit pronokal dieet je zoveel kilo's doet vermageren in zo'n beperkte tijdspanne, is dit dan wel een gezond dieet?

Professor Augusti Molins

Het Pronokal dieet bracht nu al bijna 300000 Spanjaarden op hun streefgewicht. En, nog belangrijker, van het overbekende jojo effect is hier zelfs geen sprake. Het betreft hier een proteïne dieet, dat volgens voedingsdeskundigen zijn doeltreffendheid dankt aan de methode die er achter zit. Het pronokal dieet werd ontdekt door de Spaanse professor Augusti Molins, die nu al enkele jaren zijn zwaarwichtige patiënten in zijn kliniek begeleidt en een proteïne dieet laat volgen. Deze patiënten krijgen begeleiding door dokters, voedingsdeskundigen, bewegingsspecialisten en, indien nodig, zelfs door psychologen. Nu dit pronokal dieet zijn doeltreffend in thuisland Spanje uitvoerigbewees, is het klaar om de wereld te veroveren.

Leeftijd centraal

Het pronokal dieet mag niet zomaar door iedereen gevolgd worden. Dat hangt in eerste instantie van je leeftijd af. Ben je jonger dan zestien of ouder dan 65, dan mag je dit pronokal dieet al direct vergeten. Zit je in de juiste leeftijdscategorie, dan wordt je grondig medisch gescreend. Dan wordt nagegaan of je lever en je nieren wel in optimale conditie zijn. Dat is nodig, omdat je tijdens dit dieet zogenaamde ketonlichamen aanmaakt, noodzakelijk om je vet af te breken.

Streefgewicht bepalen volgens prof Molins

Heb je ook deze hindernis succesvol genomen, dan wordt je streefgewicht bepaald. Niet met de bmi- methode zoals we die gewoon zijn, maar volgens de eigen berekeningsmethode van professor Mollins. Daarbij wordt rekening gehouden met je leeftijd en je geslacht. Mannen berekenen hun meest ideale gewicht door van hun lengte in centimeter honderd af te trekken, en dit met één kilo per tien jaar boven de twintig jaar te vermeerderen. Vrouwen verminderen hun lichaamslengte in centimeter eveneens met honderd en verminderen dit nog eens met tien procent. Dit resultaat vermeerderen ze dan weer met één kilo per tien jaar boven de twintig. Krijg je groen licht, dan zal een opgeleide arts je iedere veertien dagen opvolgen. Artsen die een opleiding volgden vind je op de website van pronokal.

Overleven op zakjes surrogaatproteïnen

Ben je zover, dan kan je pronokal dieet definitief starten. In nauwe samenspraak met je arts, wordt je dieet vastgelegd. Men houdt daarbij rekening met hetgeen je lekker vindt en wat niet. Dit is belangrijk voor de keuze van je zakjesvoeding waarmee je de volgende twee a drie maanden zal moeten trachten te overleven. Tijdens deze eerste fase verlies je zo'n tachtig procent van je overgewicht, door van 's morgens tot 's avonds uitsluitend surrogaatproteïnen te eten. Je gaat dan in ketose, waarbij je ketonlichamen aanmaakt. Deze werken op hun beurt in op je hersenen, die je hongergevoel volledig zullen wegnemen. Dat zal je een euforisch gevoel en extra energie bezorgen. Dat motiveert je zodanig, dat je na de eerste maand tot vijftien kilo zult vermageren.

Zéker niet ongezond

Velen vragen zich uiteraard terecht af of zoveel vermageren in zo'n korte tijd wel gezond is. Volgens alle voedingsdeskundigen moet je zich daarover niet de minste zorgen maken. Het betreft een gezond dieet, waarbij er nauwlettend wordt op toegekeken dat je het minimum aantal proteïnen naar binnen krijgt om je spiermassa in stand te houden. Dat betekent gemiddeld zo'n zeventig gram proteïne per dag, en daar worden dan nog eens de broodnodige vitaminen en proteïnen aan toegevoegd.

Gezond leren eten

Na deze eerste fase, leert men je terug gezond te eten. De surrogaatproteïnen worden langzaam afgebouwd en vervangen door brood, groenten en fruit, pasta, aardappelen en in laatste instantie door vet. Deze gezonde voeding wordt gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging. Op die manier zul je weer écht proeven wat je eet, en heeft je pancreas geen nood meer aan allerlei suikers om die te kunnen afbreken. Zo is er van enig jojo effect zelfs geen sprake, en zal je jouw streefgewicht moeiteloos behouden. In dit stadium zal je nog gedurende minstens twee jaar door een diëtist opgevolgd worden.

Gezond dieet niet gratis

Dit pronokal dieet is niet gratis. Iemand die veertig kilo overgewicht kwijt wil, zal in de eerste fase gemiddeld twee tot drie maanden nog hebben om daarvan 32 kilo weg te werken. Voor de overige acht kilo zal hij nog eens gemiddeld twee maanden nodig hebben. Het kan uiteraard ook vlugger, maar de snelheid waarmee je overtollig lichaamsgewicht zult verliezen hangt van persoon tot persoon af. Uit dit alles blijkt dat dit prokal dieet gemiddeld 9 euro per dag kost. Daartegenover staat echter dat je op termijn al je geneesmiddelen voor te hoge bloeddruk, cholesterol en je suikerziekte als gevolg van je overgewicht, niet meer nodig zal hebben. Met dit pronokal dieet zal je gezondheid en conditie er fors op vooruit gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je streefgewicht bereiken met het pronokal dieet"

Reacties

Babs, 26-09-2012 20:41 #3
Waar vind ik meer info over de dokters bij mij in de buurt van Sint Niklaas! Heb al veel op de site gezeten maar vind nergens duidelijkheid! Kunt u mij verder helpen?

Ron Oostendorp, 03-09-2012 10:14 #2
Ik heb het hele internet afgezocht en word moedeloos hoe ik het Pronokal dieet kan volgen en aankopen. Kunnen jullie mij adres geven waar ik naar toe kan gaan/bellen/schrijven om het dieet te volgen. Reactie infoteur, 04-09-2012
Hallo Ron,

Met vriendschappelijke groeten,

Frantan

Bianca, 05-01-2012 22:48 #1
Mijn moeder is geintereseerd in het pronokal dieet. waar kan zij daarvoor terecht, ze woont in Schilde. En ze vraagt ook of je enkel de producten moet betalen of ook nog een visite bij elk bezoek? Vriendelijke groeten Reactie infoteur, 04-09-2012
Hallo Bianca,

Bedankt voor het bezoeken van mijn site en het lezen van mijn artikel over het pronokal dieet. De artsen die voor dit dieet speciaal werden opgeleid vind je op de officiële website van Pronokal, http://www.pronokal.com.

De vergoeding voor een consultatie verschilt van arts tot arts…

Met vriendschappelijke groeten,

Frantan

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 25-12-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!