InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Atkins dieet: inleiding

Atkins dieet: inleiding

Atkins dieet: inleiding Het Atkins dieet is een dieet waarbij men geen calorieën hoeft te tellen maar waarbij men let op het aantal koolhydraten dat men inneemt. Koolhydraten worden als dé boosdoeners gezien. Het Atkins dieet bestaat uit vier fasen welke men allemaal moet doorlopen: de inductiefase, het voortgezet gewichtsverlies, de pre-handhaving en de levenslange handhaving.

Dr. Atkins en het Atkins dieet

Het Atkins dieet is ontwikkeld door dr. Robert C. Atkins. Hij was een hartspecialist uit New York en interesseerde zich sterk in de behandeling van mensen met overgewicht. Het Atkins dieet is gebaseerd op het verhelpen en voorkomen van storingen in de stofwisseling, welke als de veroorzakers van overgewicht beschouwd worden. Het hormoon insuline speelt hier een grote rol bij. Mensen met overgewicht eten dikwijls te veel koolhydraten. Dit veroorzaakt een stijging van de bloedsuikerspiegel wat weer vetopslag en een vermoeid gevoel tot gevolg heeft. Wanneer je koolhydraten uit je voeding weglaat of de inname ervan sterk vermindert stabiliseert je bloedsuikerspiegel, waardoor de insulineproductie verlaagt en de vetreserves aangesproken worden. Het verbranden van vetreserves wordt ketose genoemd. Centraal bij het Atkins dieet staat dat je onbeperkt eiwitten en vet mag eten, maar het eten van koolhydraten zo veel als mogelijk moet beperken.

De vier fasen van het Atkins dieet

Het Atkins dieet gaat uit van vier fasen die je moet doorlopen wanneer je afvallen wilt. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het Atkins dieet geen echt dieet is, maar meer een verandering in je levenswijze. Wanneer je nadat je voldoende gewichtsverlies bereikt hebt stopt met de methode, vliegen de kilo's er hoogstwaarschijnlijk binnen enkele tijd weer aan.

Inductiefase

In de eerste fase verandert de stofwisseling drastisch. Hierdoor ga je snel afvallen. In deze fase is het belangrijk dat je de hoeveelheid koolhydraten zeer strikt beperkt, waardoor de vetreserves aangesproken worden en de vetverbranding (ketose) in gang gezet wordt. Je moet daarnaast echter wel dagelijks voedingssupplementen nemen: een multivitaminetablet en een tablet met essentiële vetzuren. Lichaamsbeweging is ook een belangrijk aspect van deze fase. Je moet de inductiefase minstens twee weken vol houden.

Voortgezet gewichtsverlies

De tweede fase van het Atkins dieet wordt voortgezet gewichtsverlies genoemd, soms afgekort tot VG. In deze fase blijft men - net als in de inductiefase - voornamelijk hoogwaardige eiwitten en vetten eten, maar deze vult men langzaam aan met voedingsrijke koolhydraten.

Pre-handhaving

Deze fase betreedt men wanneer men nog enkele kilo's van het streefgewicht verwijderd is. Ook in deze fase worden er langzamerhand steeds meer koolhydraten toe, tot men op het punt aangekomen is dat men weer aan gaat komen. Op deze manier wordt het koolhydratenevenwicht bepaald.

Levenslange handhaving

Deze fase is als het ware het eindstation. Het streefgewicht is bereikt. Men moet er echter op blijven letten dat men het Atkins-koolhydraten evenwicht (soms afgekort tot ACE: Atkins carbohydrate equilibrium) niet overschrijdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Atkins healt & medical information service (2004) Atkins voor beginners Atkins, R. C. (2002) Dr. Atkins's nieuwe dieet revolutie

Reageer op het artikel "Atkins dieet: inleiding"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-07-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Atkins dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!