InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: Hoe en Wat?

Afvallen: Hoe en Wat?

Afvallen: Hoe en Wat? Tegenwoordig hebben steeds meer mensen last van overgewicht. Deels wordt overgewicht veroorzaakt door een aanleg in onze genen maar voor een groot deel komt overgewicht door een onevenwichtige voeding. Er is maar een remedie tegen overgewicht en dat is afvallen. Dat is simpel gezegd want hoe begin je aan dit avontuur en hoe weet je dat je gaat slagen in je afslank poging? Om je beter voor te bereiden heb ik het woord “afvallen” wat verder voor je uitgelicht.

Hoe te beginnen ik met afvallen?

Dagelijks zijn er over de gehele wereld miljoenen mensen die beginnen met een dieet om de overtollige kilo's en vetweefsel kwijt te raken. De meeste mensen noemen het aangaan van een dieet ook wel afvallen.

Veel van deze mensen gaan hiervoor een speciaal dieet volgen dat op dat moment een hype is. Denk dan maar eens aan het Sonja Bakker dieet of de methode van Montiac of South Beach. Veelal helpen dit soort dieten om te starten echter is het zo dat er maar weinig mensen deze, vaak strenge diëten, kunnen volhouden. Afvallen is iets anders dan een dieet aangaan. Afvallen betekent eigenlijk een nieuwe, gezonde, levensstijl gaan aannemen.

Vaak werken diëten ook nog eens demotiverend. Naast het strenge ritme dat je dient aan te houden zal je ook merken dat je na het stoppen met een dieet snel weer wat kilo's bijkomt. Een te streng dieet kan zelfs gevaarlijk zijn. Wanneer je dus wilt afvallen zijn er een aantal dingen waar je echt rekening mee moet houden.

Volhouden is de boodschap tijdens het afvallen

Het afvallen heeft geheel niks te maken met het volgen van een streng dieet. Deze geven je vaak het gevoel om constant honger te hebben. Zo wordt een dieet een strijd met jezelf. Ook heeft afvallen niks te maken met jezelf letterlijk uit te hongeren zoals sommigen denken. Afvallen is juist het zoeken van een gezond en nieuw ritme in je levensstijl. Je moet het afslanken als iets positiefs zien. Het best kan je beginnen met het zoeken naar mogelijkheden om meer te gaan bewegen en slechte voeding te vervangen voor gezondere voeding. De belangrijkste boodschap is volhouden. Je lichaam zal zich snel gaan aanpassen en op deze manier kan je veilig afslanken. Je lichaam zal zich fitter gaan voelen en doordat je gezonder gaat eten zal je ook meer energie krijgen. Met andere woorden komt je lichaam terug in evenwicht.

Gezond afvallen: De betere methodes

Helaas zijn er geen echte beste methodes te noemen wanneer je gaat afvallen. Dan zouden er geen vollere mensen zijn. De weg naar een ideaal gewicht is afhankelijk van persoon tot persoon. Daarnaast heeft ook de bouw en de energie behoefte per persoon hiermee te maken. Natuurlijk zijn er afslankmiddelen en andere pillen, poeders en zelfs drankjes die je kunnen ondersteunen. Er zijn ook al vele boeken vol geschreven over het beste dieet. Toch is geen van allen ideaal gebleken. De beste manier om gezond te kunnen afvallen is je levensritme en levensstijl aanpassen. Dit wilt dus zeggen: Gezondere voeding, volhouden, afvallen als iets positiefs zien en voldoende regelmatige lichaamsbeweging.

Moeilijke momenten tijdens het afvallen

Er zijn veel tips te vinden die je helpen om door te zetten wanneer je negatieve gedachten krijgt tijdens het afvallen. Bekijk zeker het artikel: Tips om je dieet echt vol te houden.

Ga zeker een stukje wandelen wanneer je zin krijgt om te snacken of neem een stukje groenten. De echte boodschap blijft natuurlijk het afvallen als iets positiefs te zien en door te zetten. Je lichaam zal even protesteren tegen je nieuwe levensstijl maar zal zich snel genoeg aanpassen.

Lees verder

© 2010 - 2018 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen: Hoe en Wat?"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 04-07-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!