InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en afvallen tijdens de kerstdagen

Dieet en afvallen tijdens de kerstdagen

Dieet en afvallen tijdens de kerstdagen De decembermaand is met al zijn feestdagen zoals Oud en Nieuw, Kerst en Sinterklaas onlosmakelijk verbonden met lekker eten. Afvallen en op gewicht blijven lijkt in deze maand dan ook onmogelijk. Toch is het ook in de periode rondom kerst goed haalbaar om lekker te eten en je tegelijkertijd toch aan dieet te houden. Met tal van lekkere caloriearme en gezonde alternatieven kun je voor iedereen die op dieet is of gewoon gezond wil eten een heerlijk kerstdiner samenstellen.

Op dieet in de decembermaand

December is een leuke maand vol gezelligheid, waarbij lekker eten centraal staat. Lekker eten is fijn, maar wanneer je op dieet bent en al redelijk wat succes hebt geboekt wil je dit resultaat tijdens de feestdagen gewoon behouden. Afvallen en op gewicht blijven tijdens de kerstdagen lijkt heel moeilijk en onhaalbaar. Toch hoeft dit in werkelijkheid niet zo te zijn. Er zijn tal van lekkere caloriearme recepten waarmee je een geslaagd kerstdiner kunt bereiden. In dit geval is het dan ook een aanrader om dit jaar het kerstdiner eens bij jou te organiseren.

Tips voor een gezond en caloriearm kerstdiner

Maak voor het bereiden van je kerstdiner vooral gebruik van magere soorten vlees, zoals kip en varieer eens met vis.
Tijdens het kerstdiner wordt er vaak volop gebruik gemaakt van allerlei heerlijke sauzen. Wanneer je op dieet bent is het verstandig gebruik te maken van rode sauzen, zoals ketchup of chilisaus.

Sausjes zelf maken

Bron: RitaE, PixabayBron: RitaE, Pixabay
Heerlijke caloriearme sauzen voor het kerstdiner kun je heel goed zelf maken. Deze sauzen maak je veelal op een basis van magere yoghurt of kwark. Wanneer je op je gewicht wilt letten is gourmetten een heel goed alternatief. Iedereen kan dan prima zijn eigen gerecht samenstellen.

Afvallen tijdens de kerstdagen en uit eten

Wanneer je tijdens de kerstdagen uit eten gaat is het iets moeilijker om zelf een verantwoord kerstmenu samen te stellen. De grote valkuil zit in de grote hoeveelheden die je eet en in de sauzen en dressings. Daarom kun je ervoor kiezen de dressings apart te laten serveren. Sla overdag ook geen maaltijden over. Voorkom dat je hongerig aan tafel gaat zitten. Eet lekker en gezellig mee, maar eet met mate.

Gezond en verantwoord kerstmenu

Voor iedereen die wil afvallen tijdens de kerst of gezond en verantwoord wil eten is het heel belangrijk om voor jezelf wel in de gaten te houden dat ook jij het recht hebt om lekker te eten en feest te vieren. Lekker eten en gezelligheid hoeft echter niet altijd gepaard te gaan met calorierijke recepten en veel vet. Op de receptensite van het voedingscentrum staan ruim 600 caloriearme recepten. Een speciaal gedeelte van deze recepten is geselecteerd voor hoogtijdagen zoals diverse feestdagen, waaronder de kerstdagen. De heerlijkste caloriearme kerstrecepten vindt je o.a. op de receptensite van het voedingscentrum.

Caloriearm hoofdgerecht: Spinazietaart

Een lekker verrassend hoofdgerecht kan ook een caloriearme spinazietaart zijn.

Ingrediënten

  • 300 gram spinazie
  • 100 gram zongedroogde tomaatjes (gedroogd, dus zonder olie)
  • 100 gram mozzarella (light)
  • verse basilicum
  • 100 gram bloem
  • 2 el bakpoeder
  • 3 eieren
  • 2 el dieetolie
  • Zout en peper

Bereidingswijze

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay
Vet de springvorm in met wat olie. Maak hiervoor gebruik van dieetolie (bv Becel). Bestrooi de springvorm daarna met wat bloem. Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius. Was de spinazie en kook deze 5 minuten. Laat de spinazie goed uitlekken en hak de groente vervolgens fijn. Ook de tomaatjes en de mozzarella light moeten worden gesneden in kleine blokjes. Meng alle ingrediënten samen met de gehakte basilicum. Doe de gesneden producten in de springvorm en bak het geheel in 40 minuten gaar in de oven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het weer tijdens de kerst, statistieken 1901 - 2016Het weer tijdens de kerst, statistieken 1901 - 2016Een witte kerst is het meest romantische plaatje. Het meest romantische dat we ons kunnen voorstellen tijdens de kerstda…
De meest populaire gerechtenDe meest populaire gerechtenNederland is een multicultureel land en dat is ook terug te zien in ons eetgedrag. We eten niet meer elke dag Hollandse…
Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!December is een drukke maand. Op 5 december vieren veel Nederlanders namelijk het sinterklaasfeest. Na het sinterklaasfe…
Zo kom je niet aan tijdens de feestdagen!Zo kom je niet aan tijdens de feestdagen!Wanneer de feestdagen er weer aan komen maken veel mensen zich van te voren al zorgen over de aankomende gewichtstoename…
Een kerstboom huren - Een sfeervol alternatief voor de kerstHet huren van een kerstboom in plaats van er één te kopen heeft zo zijn voordelen. De kerstboom die gehuurd wordt, is me…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.com
  • Afbeelding bron 1: RitaE, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Dieet en afvallen tijdens de kerstdagen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 27-03-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!