InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Snel afvallen met het soepdieet
mijn kijk op

Snel afvallen met het soepdieet

Snel afvallen met het soepdieet Als je snel kilo's wilt verliezen kun je kiezen voor een soepdieet, ook wel het koolsoep dieet genoemd. Volg je dit dieet stipt dan kun je wel 4 tot 7 kilo afvallen in slechts een week tijd. Je volgt het dieet zeven dagen, waarbij je onbeperkt soep kunt eten en dan eet je twee dagen op normale wijze. Omdat het dieet is bedoeld om in korte tijd veel af te vallen, behoort het tot de crashdieten. De meningen over crashdiëten zijn verdeeld.

Het koolsoep dieet

Dit dieet is bedoeld om in een korte tijd veel kilo's te verliezen. De basis van deze soep is de vetverbranding te stimuleren waarbij zeer weinig caloriën worden ingenomen. Er wordt vet afgebroken zonder grote honger te lijden. Met dit soepdieet kun je wel 4 tot 7 kilo in een week tijd afvallen. Het is de bedoeling om dit dieet voor zeven dagen te volgen en daarna er minimaal twee dagen mee te stoppen.

Waaruit het dieet bestaat

Om de soep te maken heb je de volgende ingrediënten nodig: 6 grote uien, 3 grote tomaten, een witte kool, 3 groene paprika's, een bos soepselder, 4 grote wortelen, 1 pakje soepmix, vetarme bouillonblokjes. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld de witte kool en paprika's te vervangen door broccoli en wat spruiten. De tomaten kunnen vervangen worden door tomaten uit blik.
Voor de smaak kun je eventueel nog toevoegen: peper, tabasco, peterselie, sojasaus, rozemarijn, oregano, tijm of knoflook. Het is niet toegestaan om zout te gebruiken. Hieronder staat het soepdieet per dag beschreven.

Dag 1

Alle soorten fruit, behalve bananen. Je mag zoveel soep eten als je wilt.

Dag 2

Eet van de soep totdat je genoeg hebt gehad. Alle groenten zijn toegstaan waarbij je gedroogde bonen, erwten en maïs moet proberen te vermijden. Probeer zoveel mogelijk groene bladgroenten te eten. Tijdens het avondeten is één gekookte aardappel toegestaan. Deze mag ook uit de oven komen. De schil mag er omheen blijven. Eet bij het avondeten geen fruit.

Dag 3

Je zoveel soep nemen als je wilt met daarbij zoveel fruit en groente als je wilt. Een aardappel is vandaag NIET toegestaan. Op deze dag kun je als 2,5 tot 3 kilo kwijt zijn geraakt.

Dag 4

Vandaag mag je maximaal 8 bananen eten en afgeroomde (magere) melk. Daarnaast mag je de soep nemen. Probeer zoveel mogelijk (bron)water erbij te drinken. De calorieën uit de bananen en melk zijn op deze dag hard nodig voor je lichaam. Hierdoor zal ook de zin in zoetigheid afnemen.

Dag 5

Vandaag mag je 300 tot 450 gram rundvlees, kip of vis samen met een blik tomaten of verse tomaten nemen. Probeer minimaal 6 tot 8 glazen water te drinken om de zuren uit je lichaam te spoelen. Eet minimaall één keer de soep.

Dag 6

Vandaag mag je zoveel rundvlees en groenten eten als je maar wilt. Eet daarbij groene bladgroenten en minstens één keer de soep. Je mag er GEEN aardappel bij eten.

Dag 7

Vandaag mag je zoveel zilvervliesrijst, ongezoet fruitsap en groenten nemen als je maar wilt. Eet minimaal één maal de soep.

Indien je last krijgt van een verminderde darmfunctie kun je een kopje zemelen of muesli nemen. Tijdens deze week zijn alcohol, brood, koolzuurhoudende dranken en dieetdranken verboden. Je mag tijdens deze week bronwater, ongezoete thee, ongezoete koffie, ongezoete fruitsap, bessensap en magere melk drinken. Na het dieet moet je 24 uur wachten met het drinken van alcohol.
Door het volgen van dit dieet is het lichaam van binnen gereinigd en dit kan veel energie geven.

Voordelen

  • Het is simpel te volgen en goedkoop
  • Het is handig om even op snelle wijze wat kilootjes te verliezen
  • Je mag onbeperkt van de soep eten

Nadelen

  • Het is een crashdieet waardoor je snel weer aan komt als je gewoon gaat eten
  • Het is vrij eentonig waardoor je niet alle voedingsstoffen binnen krijgt
  • Je kunt je slap, futloos en duizelig gaan voelen

Conclusie

Je zult veel afvallen in een korte tijd als je dit dieet strikt volgt. Echter, het is een crashdieet. Dit houdt in dat zodra je hiermee stopt en weer normaal gaat eten, dat de kans groot is dat de kilo's er gauw weer op zitten. De kans is groot dat je na het dieet geneigd bent om extra te eten omdat je lichaam hier om vraagt. Het is beter om langzaam af te vallen met een gevarieerd en gezond voedingspatroon waardoor je blijvend gewicht kunt verliezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel gewicht verliezen; het soepdieetSnel gewicht verliezen; het soepdieetHet soepdieet is een dieet dat gebruikt wordt voor ziekenhuispatiënten die snel gewicht moeten verliezen voor het onderg…
Kilo's afvallen met het soep dieetKilo's afvallen met het soep dieetHet soep dieet is een dieet om gegarandeerd veel af te vallen in een korte periode. Met het soepdieet zullen de kilo's b…
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vargazs, Pixabay
  • - www.dieetwijzer.com
  • - www.afvallen-weblog.com
  • - www.dietenlijst.nl

Reageer op het artikel "Snel afvallen met het soepdieet"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-10-2016
Subrubriek: Dieet
Schrijf mee!