InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Snel gewicht verliezen; het soepdieet

Snel gewicht verliezen; het soepdieet

Snel gewicht verliezen; het soepdieet Het soepdieet is een dieet dat gebruikt wordt voor ziekenhuispatiënten die snel gewicht moeten verliezen voor het ondergaan van een bepaalde operatie. Het dieet is voornamelijk populair geworden vanwege de spectaculaire resultaten die je er in een korte tijd mee kan boeken.

Een echte rage

Het soepdieet was ooit een echte rage. Omwille van de goede resultaten die je er zo snel mee kan boeken, is het dieet enorm geliefd. Als je maximale resultaten wilt bereiken dan moet je het dieet uiteraard strikt volgen. Je neemt een minimum aan calorieën op en mag enkel een soep volgens een welbepaald recept eten. Het soepdieet is een eentonig dieet dat toch vol te houden valt omdat je het maar tijdelijk mag volgen. Eventjes doorbijten is dus de boodschap. Je kan tot zeven kg afvallen in zeven dagen tijd.

De soep

De soep die je tijdens je soepdieet mag eten, wordt ook wel een vetverbrandende soep genoemd. Je mag er zoveel van eten als je wilt omdat ze geen calorieën bevat. Ze verbrandt namelijk meer energie dan dat ze oplevert.

Recept

  • 6 grote uien
  • 3 grote tomaten
  • 1 witte kool
  • 3 groene paprika’s
  • 1 bos selder
  • 4 wortelen
  • 2 vetarme bouillonblokjes
  • 3 liter water
  • Peper
  • Peterselie
  • Rozemarijn
  • Oregano

Bereiding

Snij alle ingrediënten fijn. Laat de fijngesneden uien in een klein beetje olie fruiten tot ze goudkleurig zijn. Voeg vervolgens de groenten, het water en de bouillonblokjes toe. Kruid dan de soep naar smaak af. Gebruik hierbij geen zout! Laat de soep eventjes doorkoken op een zacht vuurtje.

Hoe werkt het?

  • Dag 1: Eet zoveel meloen, watermeloen en soep als je wilt.
  • Dag 2: Je mag zoveel groenten en soep eten als je wilt. Probeer voornamelijk groene bladgroenten te eten en gedroogde bonen, erwten en maïs te vermijden.
  • Dag 3: Eet zoveel groenten, fruit en soep als je maar wilt.
  • Dag 4: Je mag tot acht bananen en zoveel soep als je wilt eten.
  • Dag 5: Eet maximum 450 gram vis of vlees samen met zes verse tomaten en zoveel soep als je op kan krijgen.
  • Dag 6: Je mag rundvlees, groene bladgroenten en soep zoveel je wilt eten.
  • Dag 7: Soep, zilvervliesrijst, groenten en ongezoet fruitsap naar hartenlust.

Zorg ervoor dat je het dieet strikt volgt. Probeer dagelijks ook minstens acht glazen water te drinken.

Nadelen van het soepdieet

  • Als je zoveel soep moet eten ga je dat natuurlijk snel beu gegeten zijn.
  • Vitaminetekorten kunnen snel optreden. Tekorten aan eiwitten, essentiële vetzuren, calcium en koolhydraten treden snel op. Je kan je snel moe gaan voelen en geen zin meer hebben in sociaal contact. Vitaminetabletten tijdens je dieet kunnen helpen.
  • Het jojo-effect kan optreden na het dieet. Je hebt op korte tijd veel kilo’s verloren. Die kilo’s kunnen er snel terug bij komen als je na het soepdieet terug normaal begint te eten.
  • Het gewicht dat je tijdens het soepdieet verliest is vooral vocht en geen vet.
  • Het risico dat lichaamsweefsel, dus spiereiwitten, worden afgebroken in plaats van lichaamsvet is groot.

Voordelen van het soepdieet

  • Snel gewichtsverlies!

Extra

Luister tijdens het dieet naar je lichaam. Indien je last krijgt van migraine, spijsverteringsstoornissen of vermoeidheid, dan kan je het soepdieet best stopzetten. Honger jezelf niet uit en blijf het soepdieet ook niet langer dan zeven dagen volgen. Onthoud dat een duurzaam dieet begint bij goede eetgewoonten. Het soepdieet helpt je gewoon op weg om die eerste kilo's snel te verliezen.
© 2013 - 2019 Sarahh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Snel afvallen met het soepdieetmijn kijk opSnel afvallen met het soepdieetAls je snel kilo's wilt verliezen kun je kiezen voor een soepdieet, ook wel het koolsoep dieet genoemd. Volg je dit diee…
Kilo's afvallen met het soep dieetKilo's afvallen met het soep dieetHet soep dieet is een dieet om gegarandeerd veel af te vallen in een korte periode. Met het soepdieet zullen de kilo's b…
5 kilo in 1 week afvallen, is dat mogelijk?5 kilo in 1 week afvallen, is dat mogelijk?Wil jij snel 5 kilo in 1 week afvallen? Dan heb je waarschijnlijk allerlei dieettips gevonden die je hiermee kunnen help…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondvermageren.be/soep-dieet/

Reageer op het artikel "Snel gewicht verliezen; het soepdieet"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 21-05-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!