InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kilo's afvallen met het soep dieet

Kilo's afvallen met het soep dieet

Kilo's afvallen met het soep dieet Het soep dieet is een dieet om gegarandeerd veel af te vallen in een korte periode. Met het soepdieet zullen de kilo's binnen no-time verdwijnen. Ook zal je lichaam deels gereinigd worden van giftige stoffen door het hoge vochtgehalte wat je binnenkrijgt.

Het soepdieet

Voor soepliefhebbers is het soepdieet natuurlijk een geweldige manier om van het overtollige vet af te komen. Soep bestaat voor een erg groot deel uit water. Dat betekent dat soepen over het algemeen caloriearm zijn. Naast het feit dat soep weinig kilocalorieën bevat geeft soep je een vol gevoel. Zo'n grote kom soep gaat immers gewoon je maag in. Een vol gevoel helpt je om niet het verkeerde weg in te slaan en bijvoorbeeld een snoepje te pakken. Het soepdieet werkt alleen als je je aan de regels houdt. Daarbij zijn er veel verschillende soepen dus waarom een snoepje als je van tomatensoep naar kippensoep kunt verwisselen?

Wel en niet toegestaan

Het soepdieet is een crashdieet, dit houdt in dat het niet gezond is om het een langere tijd vol te houden. Bij een crashdieet krijg je niet alle mineralen, vitamines en voedingsstoffen binnen. Wanneer je voor een te lange termijn een crashdieet volgt zul je de naam "crash"dieet begrijpen. Het soepdieet een week volhouden is de beste oplossing. Hierna kun je weer rustig normaal eten.
Tijdens het soepdieet mag je zoveel soep, groente en fruit eten als je wilt. Daarnaast zijn ongezoete dranken als water, thee en koffie geen probleem. Voor variatie in dranken is het misschien slim om een aantal fruitsoorten zelf uit te persen of een enkele smoothie te maken (met een minimale hoeveelheid magere melk uiteraard). Magere melk mag eventueel ook gedronken worden, als dit maar met mate gebeurt.

Tijdens het soepdieet is het zaak om, verspreid over de gehele week, zo'n twee gekookte aardappelen te eten. Wanneer je aan het soepdieet bent krijg je alleen soep, groente en fruit binnen. Je lichaam heeft dus een tekort aan zetmeel. Aardappels zijn een bron van zetmeel, wat wel een dikmakertje is. Door twee aardappels te nuttigen tijdens het dieet krijg je toch een kleine hoeveelheid zetmeel binnen.

Strikt verboden

Het nuttigen van alcohol is tijdens je dieet strikt verboden. Jouw lichaam kan dit tijdens een crashdieet niet verwerken. Vermijd te allen tijde alcoholische dranken. Zorg er tevens voor dat je zo'n 36 uur wacht met het nuttigen van alcohol na het soepdieet. Naast alcohol is het geen goed plan om brood en koolzuurhoudende dranken te nuttigen. Dit zal het resultaat in kilo's drastisch verminderen.

Voor- en nadelen van het soepdieet

Voordelen

  • Wanneer het dieet correct wordt gevolgd zul je zo'n 3 - 7 kilo afvallen.
  • Het gevoel van voldoening na afloop.
  • Goedkoop en makkelijk te volgen dieet omdat je constant hetzelfde eet.
  • Handig dieet als je binnen een korte periode een aantal kilo's wilt afvallen.
  • Door de grote hoeveelheid vocht worden er giftige stoffen afgevoerd. Het reinigt dus net als het fruitdieet je lichaam.

Nadelen

  • Het soepdieet kan je darmen tijdens het dieet beïnvloeden. Er kan dunne ontlasting ontstaan. Een kom muesli kan dit tegen gaan.
  • Het dieet is erg eentonig, voor sommige mensen wordt het moeilijk om het dieet vol te houden.
  • Na het afvallen kunnen de kilo's er snel weer bij komen. Wees gewaarschuwd.
  • Een kans op een slap gevoel na een aantal dagen

De 7 dagen, wat mag er wel?

Dag 1:

Fruit (geen bananen, avocado's of druiven) en soep, hoeveel je wilt! Ook groente mag worden genuttigd.

Dag 2:

Alle groenten, fruit (geen bananen, avocado's of druiven) en soep tot je vol zit. Eén gekookte aardappel voor het gemiste zetmeel van dag 1.

Dag 3:

Alle groenten, fruit (geen bananen, avocado's of druiven) en soep tot je vol zit.

Dag 4:

Alleen soep en bananen (maximaal acht). Magere melk is ook toegestaan, drink ook zoveel mogelijk water.

Dag 5:

Als je je eigen soep maakt, doe er dan ongeveer 300-400 gram kip, rundvlees of vis in. Eet dit anders apart. Drink veel water en eet minstens twee kommen soep.

Dag 6:

Zoveel rundvlees, groente en soep als je wilt!

Dag 7:

Naast alle groenten, fruit (geen bananen, avocado's of druiven) en soep kun je zilvervliesrijst klaarmaken.

Lees verder

© 2014 - 2018 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Snel gewicht verliezen; het soepdieetSnel gewicht verliezen; het soepdieetHet soepdieet is een dieet dat gebruikt wordt voor ziekenhuispatiënten die snel gewicht moeten verliezen voor het onderg…
Snel afvallen met het soepdieetmijn kijk opSnel afvallen met het soepdieetAls je snel kilo's wilt verliezen kun je kiezen voor een soepdieet, ook wel het koolsoep dieet genoemd. Volg je dit diee…
Dieet: caloriearme diëtenDieet: caloriearme diëtenCaloriearme diëten zijn een vorm van dieet waarbij men de hoeveelheid calorieën die men op een dag binnen krijgt nauwlet…
3 gezonde en makkelijke dieëten3 gezonde en makkelijke dieëtenOvergewicht is voor veel mensen een probleem en het is vaak moeilijk om wat kilo's kwijt te raken, maar dit zijn diëten…
5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieetWanneer je veel kilo’s wil afvallen in een korte tijd, biedt het crashdieet misschien wel een mogelijkheid voor jou. In…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kilo's afvallen met het soep dieet"

Infoteur: Vandenbrink
Gepubliceerd: 20-02-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!