InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslanken met immogenics

Afslanken met immogenics

Afslanken met immogenics Het NOVO Immogenics geeft voedingsadviezen aan de hand van een bloedanalyse. Dit bedrijf gaat er vanuit dat sommige stoffen in het lichaam kunnen leiden tot overgewicht en klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn en spijsverteringsproblemen. Dit komt omdat sommige voedingsstoffen niet altijd goed verteerd worden. Door advies op maat te geven, kun je precies de juiste voedingsstoffen tot je nemen zodat je weer goed in je vel kunt komen te zitten.

Wat NOVO Immogenics doet

NOVO Immogenics is een organisatie dat aan de hand van bloedonderzoek bepaalt van welke voedingsmiddelen iemand dik wordt. Zij gaan er vanuit dat voedsel niet altijd goed wordt verteerd en dat dit kan leiden tot overgewicht. Het NOVO voedingsprogramma helpt je naast afslanken ook bij hedendaagse gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn, migraine, huidproblemen en maag- en darmklachten. Deze klachten kunnen een grote invloed hebben op de kwaliteit van het leven.

Hoe overgewicht ontstaat

Er wordt vanuit gegaan dat overgewicht wordt veroorzaakt door een ontstekingsreactie als gevolg van verkeerde voeding. Onverteerde voedseldeeltjes zouden in de bloedbaan komen en het immuunsysteem stimuleren, waardoor het hormoon insuline zijn werk niet goed kan doen. Insuline speelt een belangrijke rol binnen ons lichaam bij de vetverbranding. Het zorgt ervoor dat suiker wordt omgezet in energie. Als dit door de ontstekingsreactie ontregelt raakt, wordt de glucose uit het bloed niet gebruikt als brandstof, maar wordt dit opgeslagen als vet, met overgewicht als gevolg.

Hoe werkt het?

Het bloedonderzoek kost ongeveer EUR 500,00 en hierdoor kan er aangetoond worden van welke voedingsstoffen je dik wordt. Deze voedingsmiddelen moet je dan tussen de 6 à 8 weken weglaten uit je voeding. Daarna mag ze deze voedingsstoffen weer voorzichtig toevoegen aan je dieet. Indien wenselijk, kan er nog verdere begeleiding plaatsvinden onder begeleiding van een deskundige (een diëtist). Dit brengt extra kosten met zich mee.

Voedselallergie

Als er sprake is van een voedselallergie wordt het immuunsysteem geprikkeld. Dit heeft te maken met bepaalde eiwitverbindingen. Dit heeft niets te maken met overgewicht, maar kan leiden tot allerlei klachten. NOVO gaat er vanuit dat je geen gluten mag eten. Glutenintolerantie kan echter niet worden aangetoond via bloedonderzoek. Indien je een glutenintolerantie hebt, zul je een speciaal dieet moeten volgen. Een diëtist kan je hiermee verder helpen.

Candida Albicans

Naast het inzicht op immunologische reacties op voedingsmiddelen kan de NOVO test ook nagaan of er sprake is van Candida Albicans. Dit is een schimmelinfectie die wordt veroorzaakt door een gist. Deze gist is bij bijna iedereen aanwezig en zal doorgaans geen klachten geven. Door een verstoring (door bijvoorbeeld antibiotica) kan de gist draden gaan vormen en dan ontstaat er een schimmelinfectie. Het kan leiden tot verschillende klachten zoals een opgezette buik, voedselintolerantie of jeuk.

Voordelen

Je kunt baat hebben bij deze methode en afkomen van klachten zoals onverklaarbare vermoeidheid, hoofdpijn en spijsverteringsklachten. Het bloed wordt op meer dan 100 voedingsstoffen onderzocht. Er volgt een begeleiding van 10 weken door een specialist. Het is een relatief eenvoudig onderzoek. Er wordt bloed afgenomen en dan volgt er een advies op maat. Het geeft inzicht op welke voedingsmiddelen je lichaam overgevoelig reageert.

Nadelen

Dat dit werkt is niet wetenschappelijk bewezen. Er is kritiek op deze methode omdat er voedingsmiddelen worden weggelaten zonder een goed alternatief. Daardoor kan dit programma leiden tot een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Een bloedanalyse is een momentopname, waardoor er een verkeerd beeld kan ontstaan van de analyse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Studiemateriaal Voedingsdeskundige, CIVAS Opleidingen
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.dieetwijzer.nl

Reageer op het artikel "Afslanken met immogenics"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!