InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met het Sonoma dieet

Afvallen met het Sonoma dieet

Afvallen met het Sonoma dieet Het Sonoma dieet is een polulair dieet in Amerika afkomstig uit de Sonoma wijnstreek in Californië. Mensen uit deze streek blijken gezonder en slanker te zijn dan in de rest van Amerika. Dit dieet bestempelt een aantal soorten voedsel zoals power voedsel en het drinken van wijn is toegestaan. Het is opgebouwd uit drie verschillende fasen. Hoe werkt dit dieet en werkt het om gewicht te verliezen?

Het Sonoma dieet

Dit dieet is ontwikkeld door de Amerikaanse geregistreerde diëtiste Connie Guttersen. Zij heeft hierover een boek geschreven. In het begin van het jaar 2006 is dit dieet in Amerika gelanceerd en het dieet is erg populair. Dit dieet heeft zijn naam te danken aan het gebied Sonoma in Californië. De stad Sonoma in Californië en de Vallei Sonoma staan bekend om haar wijnen. Hierdoor krijgt het gebied een mediterrane invloed. Diëtiste Guttersen ontdekte dat bewoners uit de wijnstreek Sonoma gezonder er slanker waren dan de rest van de bevolking van Amerika. Het uitgangspunt van dit dieet is power voedsel zoals: amandelen, paprika’s, bosbessen, broccoli, druiven, oliefolie, spinazie, aardbeien, tomaten, granen en wijn. Hierbij staat het centraal om kleine porties te nemen. Het Sonoma dieet heeft veel raakvlakken met het South Beach dieet en het Atkins dieet.

De drie fasen van het Sonoma dieet

Zoals ook bij het Atkins en South Beach dieet bestaat ook het Sonoma dieet uit verschillende fasen. Het dieet is gebaseerd op het nemen van de juiste hoeveelheden voedsel waarbij het tellen van calorieën niet centraal staat. In het boek van Guttersen wordt voorgeschreven welke verdeling er moet zijn van eiwitten, granen en groenten. Wijn is als produkt afkomstig van druiven een belangrijk onderdeel van het Sonoma dieet.
Een belangrijk onderdeel van het dieet is het aanpassen van de grootte van de porties. Zo kun je bijvoorbeeld de grootte van je porties aanpassen door bij het ontbijt een klein bord van 18 centimeter doorsnede te nemen en voor het avondeten een bord van 23 centimeter.

Het Sonoma dieet is opgebouwd uit de volgende drie fasen:

Fase 1:

De eerste fase duurt 10 dagen en dit is de strengste fase. In deze periode moet fruit vermeden worden net zoals alle andere producten die suikers bevatten. Naast suiker worden de meeste bronnen die koolhydraten bevatten vermeden zoals ook geldt voor alcohol. Ook moeten verzadigde vetten zoveel mogelijk worden vermeden. Te veel verzadigde vetten zorgen voor een te hoog verkeerd cholesterol en heeft ongunstige effecten op de gezondheid. Voorbeelden voeding met de verkeerde vetten is: koek, snoep, vette worst, volle zuivel en volvette kaas. Voedsel wat bijvoorbeeld is toegestaan is: eieren, vis, mager vlees, gevogelte zonder vel, soja, magere zuivelproducten, groenten die weinig koolhydraten bevatten, klein portie noten en olijfolie. In deze fase leer je het eten van kleine porties waardoor je het voedingspatroon verandert.

Fase 2:

Deze fase is het belangrijkste om gewicht te verliezen. In deze fase moet je het gewenste gewicht bereiken. De nadruk ligt op het eten van de juiste porties en op het genieten van het eten. In deze fase gebruik je meer calorieën dan in de eerste fase. Het afvallen is langzamer en geleidelijker dan in de eerste fase waardoor het afvallen op gezonde en verantwoorde wijze plaats vindt. In deze fase mag je twee stukken fruit per dag eten. Daarnaast mag je enkele porties koolhydraten nemen. Per dag mag je ook een glas wijn dringen. De nadruk ligt in deze fase op het eten van power voedsel en het proeven van je voedsel.

Fase 3:

In deze fase is de levenslange onderhoudsfase. In deze fase eet je de hoeveelheid zodat je niet meer afvalt en ook niet aan komt. In het boek van het Sonoma dieet staan vele recepten voor zowel het ontbijt, lunch en avondeten die onderling gewisseld kunnen worden. De porties blijven van belang om het bereikte gewicht vast te houden.

Power voedsel

Er worden 10 soorten voedsel bestempeld als power voedsel, dat zijn: amandelen, paprika's, bosbessen, broccoli, druiven, olijfolie, spinazie, aardbeien, tomaten en gehele granen. Power voedsel houdt in dat je van de ingrediënten van dit voedsel meer energie krijgt en een verzadigd gevoel waardoor een hongergevoel wordt voorkomen. Het is voedzaam en bevat van nature weinig calorieën waardoor je sneller afvalt. Het is een gezonde bijdrage voor het hart en bloedvaten.

Wijn als onderdeel van het Sonoma dieet

Het drinken van wijn wordt in andere diëten meestal niet geadviseerd en meestal is het drinken van alcohol uit den boze. Bij het Sonoma dieet is het drinken van wijn een onderdeel. Alleen in de eerste fase is het drinken van alcohol uitgesloten, daarna wordt één glas wijn per dag aanbevolen. In het boek over het Sonoma dieet staat een lijst van de zowel rode als witte wijnen die goed voor je zijn en de wijnen die minder goed voor je zijn.

Voordelen

Er ligt een nadruk op het plezier ontdekken van eten, de eenvoud en op het genieten van de smaak. Het drinken van één glas wijn per dag wordt aangemoedigd. Je hoeft niet zoals bij sommige andere diëten eindeloos calorieën te tellen. Het is eenvoudig toe te passen omdat je alleen de porties aan de grootte van je bord hoeft aan te passen. Doordat je bewust met eten bezig bent en de nadrukt legt op wat je wel mag eten, is het bevorderend voor je gezondheid. Het dieet bevat veel vitaminen, mineralen en antioxidanten. Het Sonoma dieet werkt en je zult gewicht verliezen.

Nadelen

Fase 3 is een fase voor het leven en dat betekent dat het dieet nooit ophoudt. Fase 1 bevat erg weinig calorieën waardoor het moeilijk is om vol te houden. Fase 2 is gebaseerd op geleidelijk aan gewicht verliezen wat beter is voor je gezondheid. Het nadeel hiervan is dat het langzaam gaat en minder motiverend kan werken. Er is erg weinig aandacht voor lichaamsbeweging terwijl bewegen erg belangrijk is om gewicht te verliezen en ook bijdraagt aan een betere gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Sonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijnSonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijnEen dieet voor levensgenieters is niet alleen afkomstig uit het Middellandse zee gebied maar komt ook uit Amerika en wel…
Wil je snel afvallen?Wil je snel afvallen?Er zijn heel veel mensen die graag willen afvallen. Dit moet het liefst zo snel mogelijk,maar hoe doe je dat? En is het…
Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Het beste dieet van 2017 is wederom het DASH dieet. In 2017 is dit dieet in Amerika voor het zevende jaar (2011, 2012, 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MasterTux, Pixabay
  • - www.dieetwijzer.com
  • - studiemateriaal CIVAS Opleidingen, Voedingsdeskundige
  • - www.tipsbijhetafvallen.nl
  • - www.wijvallenaf.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met het Sonoma dieet"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!