InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: wat mag je wel en wat niet?

Afvallen: wat mag je wel en wat niet?

Afvallen: wat mag je wel en wat niet? Wil je gaan beginnen met afvallen, dan is het handig om te weten wat je wel en wat je juist niet mag eten en drinken. Het enige wat je hiervoor moet doen is een aantal voedingsmiddelen toe te voegen en een aantal voedingsmiddelen weg te laten in je eetpatroon. Doe je dit, dan zie je gegarandeerd resultaat!

De goede voedingsmiddelen

Zorg dat je bepaalde voedingsmiddelen eet en andere juist weer weg laat in je wekelijkse voedingsschema. Mocht je al een paar van de voedingsstoffen eet die goed voor je zijn, voeg dan de rest simpelweg toe. Het kan zijn dat je allergisch bent voor één van de voedingsmiddelen, zorg er dan voor dat je iets kiest wat op het product lijkt.

De onderstaande voedingsmiddelen voeg je toe:

Proteïnen

In vis zit veel proteïnen. Eet minimaal twee keer per week vis als hoofdmaaltijd. Het liefst nog vaker. Gefrituurde vis, zoals bijvoorbeeld kibbeling of inktvisringen tellen absoluut niet mee.

Rauwe groenten

Probeer elke dag rauwe groenten te eten. Hierin zitten mineralen, enzymen, vitaminen en rijke plantaardige voedingsstoffen. Je zou ook rauwe groenten kunnen tot sap persen, dit is ook zeker zeer voedzaam.

Vezels

De meeste goede vezelbronnen zitten in groenten, bonen en vruchten. Zorg wel dat je dit geleidelijk aan doet, want teveel in het begin kan zorgen voor gasvorming, welke overigens wel onschadelijk is.

Noten

Een klein portie noten per dag zorgt ervoor dat je gezonde vetten en proteïnen binnen krijgt in je lichaam. Eet niet teveel, dit kan weer averechts werken. Denk bijvoorbeeld aan pistachenoten, amandelen, pecannoten, macademia’s en cashewnoten. Gebruik lekker een portie noten om deze in een salade te verwerken, dan doe je jezelf goed aan noten en rauwe groenten.

Bessen

Bessen zitten vol met antioxidanten, die weer zorgen dat je beter beschermd wordt tegen hart- en vaatziekten en kanker. Tevens ook erg gezond voor het lichaam. Verder teveel voordelen om op te noemen, dus gewoon elke dag nemen.

De verkeerde voedingsmiddelen

Het is belangrijk om te weten wat je moet eten, maar des te belangrijker wat je juist niet moet eten. Mocht je al een aantal van de onderstaande voedingsmiddelen niet meer eten, zorg er dan voor dat je de rest ook weglaat. Als je een bepaald middel al had verminderd zorg je er vervolgens voor dat je het geheel weglaat in je eetpatroon.

De onderstaande voedingsmiddelen laat je weg

Frisdranken

Alle frisdranken zijn slecht voor je. Van Cola tot 7-up. Zelfs light-frisdranken moet je niet nemen. Dit heeft hetzelfde effect en hier zitten vaak meer suikers in.

Broodsoorten

De meeste broodsoorten zijn slecht voor je. Enkel het authentieke volkoren- of meergranenbrood is goed voor je. Dus het bruine brood uit de supermarkt, waarvan je dacht dat het goed was blijkt toch niet zo best te zijn. Een goede bakker of natuurwinkel kunnen wel de juiste bovengenoemd broodsoorten leveren. Belangrijk is het om niet meer dan één à twee sneetjes per dag.

Pasta

Pasta bevat veel koolhydraten en zet dus zeer snel aan in je lichaam, zeker als je minder sport. Past is niet ongezond, maar je moet er wel veel voor sporten om deze koolhydraten goed te verbranden. Als je dan toch perse pasta wilt eten, eet dan volkoren pasta, zodat je eerder vol zit en dus minder eet.

Ontbijtgranen

Het zijn vooral de commerciële ontbijtgranen die in die leuke verpakkingen zitten. Lees de ingrediënten goed. Als je al meer dan vijf gram suiker tegenkomt kun je het pak gerust weer terugzetten in het rek. Kant- en klare havermout kun je overigens wel gewoon eten.

Koekjes, toetjes, crackers, chips en taart

Zie je dieet niet als een experiment, maar als een aanpassing in je levensstijl. Als je een paar voedingssamenstellingen, zoals suiker en bepaalde slechte vetten uit je eten haalt dan zul je zien dat dit effect kan hebben. Eten als koek, chips, en taart zijn enorme boosdoeners als het gaat om slechte voedingsstoffen. Probeer het maar, je zult vanzelf zien dat je definitief zult gaan afvallen.

Zorg er wel voor dat je niet vergeet te sporten, erg belangrijk voor proces.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met een low carb dieetAfvallen met een low carb dieetBij een low carb dieet eet je (veel) minder koolhydraten en vaak meer eiwit en vet. Dit helpt bij afvallen, omdat de pro…
Een gezond dieetEen gezond dieetHet klinkt misschien als een cliché om te zeggen '' Je bent wat je eet'' , maar het is waar. Je lichaam heeft een gezond…
Afvallen met proteïneshakesAfvallen met proteïneshakesAfvallen kun je op verschillende manieren. Eén van de meest effectieve manieren is het drinken van proteïneshakes. De ei…
De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidDe meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidVeel mensen zijn opzoek naar en manier om af te vallen. Vaak wordt er dan gezocht naar een populair dieet. Een populair…
Gezonde voeding: SuperfoodsGezonde voeding: SuperfoodsSuperfoods is een term die wordt gebruikt voor bepaalde natuurlijke voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op on…
Bronnen en referenties
  • www.dejuistelijn.nl
  • www.vetvrij.com
  • www.dieet.nl

Reageer op het artikel "Afvallen: wat mag je wel en wat niet?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 29-04-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!