InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tips om meer vet te verbranden

Tips om meer vet te verbranden

Tips om meer vet te verbranden Wat is de beste manier om van al die overbodige vetten af te komen? Zijn er bepaalde tips om meer vet te verbranden dan je lief is? Elke dag een goede beweging is natuurlijk goed, maar doe ik het wel op de juiste manier? En zijn de voedingsstoffen die ik eet wel voldoende of juist teveel van het goede?

Eet meer kleine maaltijden per dag

Een gemiddeld mens eet strandaard drie maaltijden per dag. Dat is prima, maar het is beter om je maaltijden over de dag te spreiden. Eet bijvoorbeeld vijf kleinere maaltijden op één dag. Hierdoor voorkom je een hongergevoel in je lichaam en zul je minder snel naar een lekker (ongezond) tussendoortje grijpen. Je zult ook merken dat je energie meer stabiel is gedurende de gehele dag. Het handigste is om je drie maaltijden per dag te laten staan en tussendoor twee keer een andere maaltijdvervanger neemt. De hoeveelheid van de drie (hoofd)maaltijden zullen dan ook in hoeveelheid eten afnemen.

Eet minder in de avond

Veel mensen nemen in de avond (na 18.00 uur) veelal veel lekkere snacks tot zich, wat varieert van zoetigheid, chocolade en chips. Probeer hierin te minderen. Allerlei producten, zoals suikers (snoep, frisdrank e.d.) en koolhydraten (brood, aardappelen, pasta e.d.) worden na 18.00 uur eerder omgezet in vetten en zorgen ervoor dat je lichaam minder makkelijk deze vetten kan verbranden tijdens je slaap. Probeer dus voor 18.00 uur de laatste maaltijd te nuttigen en het liefst met zo min mogelijk koolhydraten.

Meer beweging in de ochtend

Het is belangrijk om je spieren gedurende je leven soepel te houden. Zorg ervoor dat je in de ochtend tien tot twintig minuten aan lichaamsbeweging doet. Dit zorgt ervoor dat je spieren lekker opwarmen en dit heeft voor de rest van de dag een positief effect. Sporten in de ochtend schijnt ook beter te zijn dan sporten in de avond. Tien minuten sporten in de ochtend staat zon beetje gelijk aan dertig minuten sporten later op de dag.

Meer eten in de ochtend

Start je dag met een goed ontbijt. Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om de motor op te kunnen starten. Dit zorgt ervoor dat je een goede fundering hebt voor de rest van de dag. Na een hele nacht zijn je bloedsuikerspiegels en je koolhydraatreserves erg laag en heeft je lichaam bepaalde voedingsstoffen nodig.

Regelmatiger sporten

Meer sporten betekent meer verbranding van je calorieën en dat is goed. Je lichaam is vooral na het sporten ook nog bezig met het verbranden van je calorieën, dus zorg ervoor dat je regelmatiger gaat sporten in de week. Gewoon één keer per week een uurtje is niet voldoende. Het verbranden van de calorieën is een stofwisselingproces, waarbij de voeding wordt afgebroken en omgezet wordt in energie.

Ga één keer per week je boekje te buiten

Niet iedereen is perfect. Je kunt je wel volledig gaan storten op een sneldieet en elke dag in de sportschool zitten, maar het moet ook leuk blijven. Iets wat leuk is om te doen zal je ook langer volhouden. Zorg ervoor dat je één dag in de week uitkiest om iets (ongezond) lekkers te nemen. De overige zes dagen zullen die ene dag wel overwinnen.

De gevolgen van teveel vet

Des te meer vet in je lichaam zit des te meer kans je hebt voor allerlei lichamelijke aandoeningen. Buiten het feit dat het een levensgevaarlijke situatie kan vormen kan te veel vet in je lichaam ook zorgen voor:
  • Hart- & vaatziekten
  • Diabetes
  • Slaapproblemen
  • Gewrichtsslijtage
  • Emotionele aandoeningen
  • Psychische aandoeningen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom afvallen niet luktWaarom afvallen niet luktVeel mensen die op een dieet staan vragen zich af waarom afvallen niet lukt. Afvallen is nochtans redelijk simpel; verli…
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Begin nu met gezond gewicht verliezenBegin nu met gezond gewicht verliezenJe wil graag wat pondjes kwijt. Toch wil je ook gezond te werk gaan. Wat is nu de beste, eerste stap die de meeste kans…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Lekkere tussendoortjes met weinig calorieënLekkere tussendoortjes met weinig calorieënHet wordt saai om elke dag maar weer dezelfde tussendoortjes te eten. Veel tussendoortjes die in de supermarkt staan als…
Bronnen en referenties
  • www.gezondsheidsnet.nl
  • www.dieetblog.com
  • www.gezondenzo.nl

Reageer op het artikel "Tips om meer vet te verbranden"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 19-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!