InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Ontdek jezelf weer helemaal!

Ontdek jezelf weer helemaal!

Ontdek jezelf weer helemaal! De balans in je leven verloren? Ben je jezelf helemaal kwijt? Voel je jezelf niet meer de persoon die je vroeger was? Dit gebeurt bij zoveel mensen. Wat zijn de knelpunten? Waar ben je jezelf verloren? Maar nog belangrijker.... Hoe krijg je jezelf weer op de rails en hoe krijg je jezelf weer terug.

Jezelf verloren voelen

Ben je op een punt in je leven gekomen dat je nog steeds niet weet wie je eigenlijk bent? Heb je het gevoel dat je jezelf helemaal kwijt bent of niet meer de persoon bent die je ooit was? Geef jezelf niet direct op! Er zijn vele personen die zichzelf zijn verloren en geenszins zichzelf nog herkennen. Dit is een duidelijk feit. Wat ook een feit is dat je jezelf echt wel opnieuw kunt ontdekken en de persoon weer kan terugvinden die je ooit was.

Wat zijn de knelpunten in jezelf

Voordat je jezelf gaat herontdekken zul je eerst moeten gaan onderzoeken waar je knelpunten zitten en dit moeten opschrijven. De manier hoe je was? De activiteiten waar je voorheen wel aan deelnam? Maakt niet uit wat het is, je moet erachter komen wat deze dingen zijn. Als je dat hebt gedaan kun je jezelf gaan richten op die dingen, waarvan jij denkt dat dit de problemen vormen van het verlies van je eigen persoonlijkheid. Wanneer begon dit ‘verliezen van je persoonlijkheid’? Was het bijvoorbeeld nadat je een relatie bent begonnen? Of nadat je getrouwd was? Of nadat je een nieuwe baan bent begonnen? Het leren van het Wanneer en Wat de oorzaak was om jezelf compleet te verliezen zijn van groot belang in het herontdekken van jezelf.

Het erkennen je eigen problemen

Het toegeven en erkennen dat er iets mist in je leven is de eerste grote stap in dit proces. Zonder het te erkennen zul je altijd op een dood spoor terecht komen. Je zult vaak zien of horen dat mensen zichzelf totaal niet verloren hebben, terwijl ze dat zelf niet vinden. Deze manier van ermee omgaan helpt niet in het proces. Kijk jezelf diep in de ogen en ga na of je nu in de ontkenningsfase of in de erkenningfase zit. Ook al is het moeilijk om het verschil te zien, ga net zo lang door om het wel te zien.

Stap terug in de tijd

Als je onzeker bent over alles, ga dan gewoon een paar stappen terug. Ga een paar stappen terug om te begrijpen waar het allemaal gestart is en of dat geen ook echt irritaties oplevert voor jezelf of dat je er wel mee kan leven. Als je continu over hetzelfde probleem denkt, maar niet de oplossing kan vinden om jezelf terug te vinden, dan ben je absoluut toe jezelf te ontdekken.

Herinner jezelf aan wat je moet bereiken

Als je wens is om een deel van jezelf terug te krijgen, hoe pak je dat dan aan? De kans is dat je het in het verleden als een s hebt geprobeerd en uiteindelijk faalde om het vast te houden en je uiteindelijk slechter ging voelen hierover. Wat je moet gaan doen is gaan kijken wat de belangrijkste doelen zijn en deze in je prioriteitslijstje zet. Maak er een dagelijkse gewoonte van om jezelf bewust te maken wat je hebt gedaan en maak elke dag een stap voorwaarts in de goede richting. Zo krijg je dat deel van jezelf snel weer terug en raak je het niet snel meer kwijt. Hou een soort van dagboek bij met je dagelijkse planning en schrijf hoe deze planning verloopt in de praktijk. Schrijf voor jezelf hier en daar een herinnering aan hetgeen wat je terug wilt krijgen in jezelf. Je zelf elke dag herinneren over het feit hoe het gaat en hoe je erover denkt zal je zelfverzekerdheid een boost geven.

Balans en organisatie in je leven

De waarheid is dat je jezelf eigenlijk nooit echt kan kwijtraken, maar dat een deel van jezelf simpelweg verwaarloost is geweest. Gooi al je excuses uit het raam en ga kijken naar de feiten die op jou pad komen. Er is niemand of niets in deze wereld die de oorzaak kan zijn voor het verwaarlozen van jezelf. Je bent daar zelf verantwoordelijk voor. Er is balans en organisatie in je leven nodig om dit in orde te houden. Als je de persoon wilt blijven die je altijd was heb je balans en organisatie echt nodig in je leven. Ontdek jezelf als nooit te voren! Je leeft maar 1 keer. Doe dit goed en streef naar balans in je leven!
Gerelateerde artikelen
Life Coaching wat houdt dit in?Life Coaching is overgewaaid vanuit Amerika. In Engeland en Amerika is het een vrij snel groeiende vorm van Coaching. Li…
Vreemdgaan: de op zoek naar jezelf affaireVreemdgaan: de op zoek naar jezelf affaireVele redenen en motieven zijn er om het vreemdgaan van de vreemdganger te verklaren. Verschillende typen en soorten affa…
Astrologie als hulp voor je persoonlijkheidAstrologie als hulp voor je persoonlijkheidIn de 21ste eeuw kunnen we dagelijks op verschillende manieren onze horoscoop of ons astrologisch profiel achterhalen. J…
Lukt afvallen niet?Lukt afvallen niet?Graag willen afvallen, maar lukt afvallen niet? Ben jij afgevallen, maar komen de kilo´s weer terug? Ga jij eten zodra j…
Therapie: Familieopstellingen van Hellinger, inzicht krijgenTherapie: Familieopstellingen van Hellinger, inzicht krijgenAls je met jezelf in de knoop zit of gewoon beter wilt begrijpen waarom je bent zoals je bent, kan je in therapie gaan.…

Reageer op het artikel "Ontdek jezelf weer helemaal!"

Reacties

Ria, 22-05-2016 16:11 #3
Zoek veel lees veel ben de weg kwijt in mijn zelf.Heb heel veel mee gemaakt, dat blijf mijn iedere keer weer onderuit halen, snel uitbalans en niet weten of het aan mijn leg of het toch klopt dat het niet goed zit en het niet bij mijn licht.

Petra, 22-11-2014 09:49 #2
Ik wil er wat dieper op in gaan. Ik wil echt op zoek naar mezelf gaan en mezelf terug vinden. In de loop van de jaren sinds mijn 19de jaar raakte ik steeds meer kwijt. Nu ben ik bijna blank, zonder persoonlijkheid. Waar kan ik hulp krijgen mezelf terug te vinden? Alvast bedankt voor je reactie.

David, 12-03-2013 15:22 #1
Hoe kan ik hieraan beginnen? ik heb sedert lang last van het niet meer goed in men vel zitten gevoel… ik heb een jarenlange cannabisverslaving gehad en altijd de verkeerde relaties gehad… ik ga sinds kort naar de sleutel voor men cannabisverslaving en ben nu twintig dagen nuchter… maar nog steeds voel ik me niet goed in men vel en denk ik dat dat komt door men slechte relaties die ik heb gehad… waar kan ik emdr volgen? kan ik daar naar in de sleutel vragen? vriendelijke groeten, david Reactie infoteur, 25-03-2013
Voor deze problematiek zul je professionele mensen voor moeten vinden die dit kunnen oplossen voor je, Sterkte!

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 30-12-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 3
Schrijf mee!