InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leest

Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leest

Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leest Wil je fit worden en afvallen terwijl je naar je favoriete tv-serie of naar een spannende film kijkt? Volg je favoriete programma's (met een koptelefoon op) terwijl je op je fitnessapparaat aan je gewicht en conditie werkt. Zo krijg je meer plezier van je loopband, roeimachine of crosstrainer. En als je een zitfiets of een hometrainer bezit, kun je zelfs tijdens het trainen een boek lezen. Zo krijg je meer tijd voor jezelf. Bovendien werk je aan een energiek, fit en slank lichaam.

Fitness: van tijdvreter naar tijd voor jezelf

De kans is reëel dat je voor je gevoel een al te druk leven leidt om regelmatig gebruik te maken van je loopband, roeimachine, crosstrainer, zitfiets of hometrainer. En bovendien wil je soms gewoon eens 'even niets hoeven'. Daarbij komt nog dat het in je eentje gebruik maken van zo'n apparaat niet dezelfde stimulerende werking heeft als het geregeld samen met andere mensen sporten.

Vanwege je ervaring dat lijnen niet tot duurzaam afvallen maar tot jojoën leidt, koos je voor de aankoop van een fitnessapparaat om slank en fit te worden. Maar al gauw ontdekte je ondanks je goede voornemens dat het gebruik van het apparaat moeilijk vol te houden was, omdat er alsmaar nog zo veel andere activiteiten op jou wachten.

Als je je tijdens het trainen kunt concentreren op iets wat je echt interessant vindt: een tv-programma, een film of een boek, wordt de kans groter dat je dagelijks met plezier uitkijkt naar je training en die ervaart als een leuke activiteit. Zo kun je op een natuurlijke manier eventuele zwaarlijvigheid de baas worden.

Fitnessen terwijl je Tv-kijkt met koptelefoon op

Herken je jezelf in het bovenstaande profiel? In dat geval kun je een tv , al dan niet in combinatie met een videorecorder of videoplayer ergens voor je fitnessapparaat, bijvoorbeeld een loopband zetten en jezelf eens lekker verwennen met een goede koptelefoon. Misschien heb je nog ergens een oude tv staan die voor je trainingsdoel geschikt is? Met een beetje geluk ben je handig genoeg om een vaste of draadloze aansluiting op het kabelnet te maken. Als alternatief voor een tv-aansluiting via de kabel kun je dvd's van je keuze afspelen via een simpele videoplayer (die is tegenwoordig al voor slechts een paar tientjes te koop).

Van de meeste fitnessapparaten kun je tijdens het gebruik het lopen van de motor of andere geluiden horen. Meestal zijn die geluiden niet echt storend, maar om in alle rust erbij tv te kunnen kijken zonder aan de volumeknop te hoeven draaien, is een draadloze koptelefoon bijzonder handig. Zo hoef je helemaal niets te missen van je favoriete programma.

Op de loopband of zitfiets genieten van een luisterboek of van muziek

Sommige mensen hoeven niet zo nodig tijdens het sporten tv te kijken, maar willen wel graag genieten van een audioboek. Zo'n luisterboek kun je gewoon in de boekhandel als cd kopen, of via het internet downloaden om op je mp3-speler of ipod af te spelen. Wist je dat een zaak als bijvoorbeeld bol.com meer dan 800 titels aan audioboeken in de collectie heeft? Er zijn literaire luisterboeken, maar je vindt ook bijvoorbeeld romans en detectives, boeken over reizen en talen, over school en studie, over kunst en cultuur, en over andere uiteenlopende onderwerpen als business, sport en hobby. Als je voordelig naar audioboeken wilt luisteren, kun je het luisterboek van je keuze lenen in de plaatselijke bibliotheek.

Sommige mensen luisteren ook graag naar hun favoriete muziek of radioprogramma tijdens het trainen. Bedenk dat sommige draadloze koptelefoons over een ingebouwde radio beschikken. Bij de eventuele aanschaf van een draadloze koptelefoon is het handig hiermee rekening te houden.

Fietsen met een e-reader of boek in je hand

Beschik je over een zitfiets, hometrainer of andere stationaire fiets, dan heb je naast de bovengenoemde mogelijkheden ook de kans om met een e-reader of boek in je hand te fietsen. Op deze manier kun je in alle rust een spannend boek lezen en tegelijkertijd werken aan je conditie en een goed figuur.

Plannen van je training voor duurzaam succes

De meeste kans om je nieuwe manier van sporten tot een duurzaam succes te maken, bezorg je jezelf door je trainingssessies in je activiteitenschema in te plannen.

Waarschijnlijk lukt dit het beste als je dagelijks op vaste tijden wilt trainen. Bijvoorbeeld 's morgens vroeg voordat je naar kantoor gaat of als (bijna) iedereen in huis nog slaapt en/of 's avonds op een moment dat het beste bij jouw dagindeling past.

Dan wennen je huisgenoten en anderen er het snelst aan dat je op bepaalde tijden van de dag je eigen vaste programma volgt en kunnen ze daarmee rekening houden. Zo wordt het op een gegeven moment een vanzelfsprekende zaak dat je vaste tijden hebt om leuke dingen voor jezelf te kunnen doen.

Duurzaam slank en fit worden

Op deze manier word je langzaam maar zeker slank zonder dat je zwaar hoeft te lijnen en fit zonder dat je naar de sportschool hoeft te gaan. Bovendien kun je er lekker rustig bij lezen of tv kijken.

Lees verder

© 2012 - 2019 An_Schrijfstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lukt afvallen niet?Lukt afvallen niet?Graag willen afvallen, maar lukt afvallen niet? Ben jij afgevallen, maar komen de kilo´s weer terug? Ga jij eten zodra j…
Gewicht verliezen zonder dieet, tips en tricksGewicht verliezen zonder dieet, tips en tricksAfvallen of gewicht verliezen zonder een dieet te volgen is volgens wetenschappers mogelijk. Het wordt ook wel ‘denk je…
Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
5 tot 15 kilo afvallen? Het 10 Weken Slank Plan!5 tot 15 kilo afvallen? Het 10 Weken Slank Plan!5 tot 15 kilo afvallen in 10 weken, kan dat? Dat kan zeker, met het zogenaamde 'Het 10 Weken Slank Plan.' Slank is natuu…
Wat is bruin vet en hoe krijg je het?Wat is bruin vet en hoe krijg je het?Bruin vet, wat is dat? En hoe krijg je bruin vet? Is dat door voeding, of moet je er iets anders voor doen? Bruin vet he…

Reageer op het artikel "Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leest"

Infoteur: An_Schrijfstra
Laatste update: 05-08-2014
Subrubriek: Lifestyle
Special: Overgewicht
Schrijf mee!