InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het Bill-Clinton dieet

Het Bill-Clinton dieet

Het Bill-Clinton dieet Hoe komt het dat een slankere Bill Clinton (geboren in 1946) zich tegenwoordig beter voelt dan ooit? Wat motiveerde deze voormalige president van de Verenigde Staten om flink af te vallen? En op welke manier zag hij kans om met succes zijn hardnekkige pondjes kwijt te raken? Over een hartaandoening, een liefhebbende dochter en een efficiënt, hoofdzakelijk plantaardig en smakelijk (veganistisch) dieet: het geheim van het zogenaamde Bill-Clinton dieet.

Wat Clinton bij het afvallen motiveerde

In 2004 ondergaat Bill Clinton (geboren op 19 augustus 1946) een viervoudige bypassoperatie. In februari 2010 krijgt hij twee stents in de kransslagaders waaraan hij zeven jaar eerder al is geopereerd.

Bill kampt al het grootste deel van zijn leven met gewichtsproblemen. Sinds zijn eerste operatie 2004 doet hij zijn best om te lijnen door junkfood en desserts te laten staan. Maar dat helpt hem niet voldoende om zijn zwaarlijvigheid de baas te worden.

Ook meldt hij een keer belangstelling voor het South Beach Diet. Dat dieet is gebaseerd op voeding die arm is aan koolhydraten.

Vanwege de daarmee geboekte goede resultaten is het South Beach Diet populair onder mensen die aan gewichtsmanagement doen, ook al zijn lang niet alle voedingsdeskundigen enthousiast over de samenstelling van dat dieet.

Toch wil ondanks al het lijnen het vermageren niet goed lukken. Clinton blijft last houden van zwaarlijvigheid.

Het nieuwe dieet van Bill Clinton

Maar in het vroege voorjaar van 2010 begrijpt Bill dat het echt de hoogste tijd is voor een grondig andere aanpak. Daarbij komt nog dat zijn dochter op haar huwelijksfeest op 31 juli 2010 liever niet met een dikke, maar graag met een knappe, slanke vader wil pronken. De foto’s van haar huwelijksfeest laten inderdaad een zichtbaar afgeslankte vader Bill naast zijn dochter zien.

Tijdens het huwelijksdiner zou Bill volgens sommigen koolsoep hebben gegeten, maar volgens betrouwbare bronnen was dit niet het geval. Het was dan wel bekend dat hij niet de rage van het (eenzijdig samengestelde) koolsoepdieet volgde, maar het bleef nog geheim waaraan Bill dan wel zijn afslanksucces te danken heeft.

Ook na het huwelijk van zijn dochter valt Bill nog wat verdere kilootjes af. In september 2010 zou hij in totaal al zo’n 11 kilo (24 pounds) lichter zijn. In een interview met CNN op 21 september 2010 vertelt hij dat zijn gewichtsverlies voornamelijk te danken is aan een hoofdzakelijk plantaardig dieet en dat hij zich beter voelt dan ooit. Bijna een jaar later, op 18 augustus 2011 zegt Bill in een nieuw interview met CNN dat de resultaten van zijn medische onderzoeken positief zijn en dat hij zich gezond voelt en over meer energie beschikt. Hij streeft ernaar om nog verder af te vallen en weer het ideale gewicht te krijgen dat hij als dertienjarige had.

Bill hoopt dat hij dankzij deze gezonde voeding te zijner tijd een actieve grootvader voor zijn toekomstige kleinkinderen kan zijn.
Hij zet zich nu in om gezonde voeding voor kinderen te bevorderen, omdat voorkomen beter is dan genezen. Zijn Clinton Foundation werkt samen met de Amerikaanse hartstichting aan een project op 12.000 scholen.

Clintons succesvolle gewichtsbeheersingsstrategie

Bill's begeleiding bij het afvallen komt van de artsen Dean Ornish en Caldwell Esselstyn jr. Volgens hen kan een verantwoord plantaardig dieet hartziekten voorkomen en in sommige gevallen zelfs genezen.

De voormalige president gebruikt tegenwoordig geen vlees, eieren of melkproducten meer en bijna geen olie. Zijn voorkeur gaat nu uit naar peulvruchten, groenten en fruit. ’s Morgens drinkt hij als ontbijt amandelmelk en fruitsalade en een eiwitsupplement erdoor.

Bill veronderstelt dat de revolutionaire wijziging van zijn voedingspatroon zijn metabolisme geheel heeft veranderd. Toen hij om gezondheidsredenen op zoek ging naar een dieet dat goed was voor zijn hart en bloedvaten, ontdekte hij de goede eigenschappen van een hoofdzakelijk plantaardig dieet zonder zuivel, vlees, kip of ander gevogelte.

Daarmee zou volgens een onderzoek dat in 1986 begon meer dan 80% van de mensen met dichtgeslibde kransslagaderen (een belangrijke doodsoorzaak in de westerse wereld) gewicht kunnen verliezen en hun ziekte overwinnen. Dat is een gigantisch hoog percentage en de farmaceutische industrie zou diep onder de indruk zijn van een dergelijk groot succes. Overigens stellen sommige wetenschappers vragen over de betrouwbaarheid van de resultaten van dat wetenschappelijk onderzoek.

Bill eet nog wel eens een enkele keer wat vis. Dat is tijdens zijn vele reizen soms onvermijdelijk. Maar over het algemeen houdt hij zich streng aan zijn dieet en dat is, als het even kan, zuiver plantaardig.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan een zuiver plantaardige voeding heel smakelijk zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan romige ‘yoghurt’ van amandelen op partjes perzik of appel, of aan verrukkelijke smoothies van banaan, sinaasappel en kokosmelk, of vega wraps of linzen met ratatouille, enzovoorts. Er zijn talloze lekkere combinaties denkbaar. Zo kan Bill lekker smakelijk blijven eten en toch aan zijn lijn en gezondheid denken.

Lees verder

© 2011 - 2017 An_Schrijfstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sterren en hun diëtenWaarom heeft Jessica Alba zo'n jaloermakend strakke buik? En hoe heeft Renée Zellweger al die kilo's die ze aan moest ko…
Bill Clinton, een typische manBill Clinton, een typische manOf je meer voor de democraten bent of meer voor de republikeinen maakt niet uit, Clinton is sowieso een van de president…
President van Amerika, Bill Clinton 1993-2001President van Amerika, Bill Clinton 1993-2001Bill Clinton is altijd geliefd geweest, mede door zijn innemendheid en zijn enorme intelligentie. Hij was de 1e Baby boo…
Bill Clinton en Monica Lewinsky: de affaireHet duurde wel een jaar voordat de waarheid boven tafel kwam van Bill Clinton en Monica Lewinsky, de stagiaire waarmee h…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Bronnen en referenties
  • http://edition.cnn.com/2011/HEALTH/08/18/bill.clinton.diet.vegan/
  • http://edition.cnn.com/video/#/vide....weight.loss.cnn?hpt=C2
  • http://www.examiner.com/celebrity-fitness-and-health-in-national/bill-clinton-how-i-lost-24-pounds-on-a-vegan-diet-video
  • http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/bill-clintons-diet/

Reageer op het artikel "Het Bill-Clinton dieet"

Infoteur: An_Schrijfstra
Laatste update: 06-06-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Overgewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!