InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer?

Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer?

Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer? Steeds meer landgenoten kampen met ernstig overgewicht. Minder eten en meer bewegen is de enige manier om ons gewicht onder controle te krijgen en te houden. Fabricanten van hometrainers en andere fitnesstoestellen spelen daar wat graag op in. Maar hoe kiezen we nu de voor ons meest geschikte hometrainer, en met welke tips en voorzorgen houden we best rekening om zo lang mogelijk van onze hometrainer te kunnen genieten? Wie thuis over een hometrainer beschikt, heeft geen enkele reden meer om niet te bewegen. En voor het prijskaartje moet men de aankoop van een hometrainer zeker niet op de lange baan schuiven. Er is voor elk wat wils, aangepast aan ieders budget, gaande van 100 tot 2500 Euro.

Verschil tussen hometrainer en crosstrainer

Wat verstaat men nu onder een hometrainer, en welke verschillen zijn er met een crosstrainer? Een hometrainer is uiteraard een fitnesstoestel waarop we fietsbeweigingen maken. Met een crosstrainer daarentegen trainen we vrijwel alle spieren van ons lichaam. Dit toestel is dan ook erg efficiënt om onze lichamelijke conditie op peil te houden en ons gewicht onder controle te krijgen. Een crosstrainer bestaant uit een groot vliegwiel met twee loopplanken voor onze voeten en verschillende hendels voor onze handen.

Verschillende prijsklassen

Zowel home-als crosstrainer vinden we in alle prijsklasse, variërend van 100 tot 2500 Euro. Wat is eigenlijk zo'n goedkoop fitnesstoestel waard en wat kan het ons bieden? Of kiezen we toch maar voor een duurder en dus meer gesofisticeerd exemplaar? Wat zijn de grootste verschillen? Volgens bewegingsexperten hangt het prijskaartje van zowel onze home-als crosstrainer in belangrijke mate af van het gebruikte materiaal . Een duurdere hometrainer beschikt over een zwaarder en toch soepel vliegwiel, één van de belangrijkste onderdelen van dit fitnesstoestel. Volgens deskundigen moeten we er bij de aankoop van een home-trainer op letten dat het vliegwiel vooraan is gemonteerd. En dat is juist een van de belangrijkste verschillen met goedkopere hometrainers, waar het vliegwiel achteraar werd bevestigd en zo lage rugpijn kan veroorzaken.

Ergonomie

Het prijsverschil zit hem ongetwijfeld ook in de computers waarover de hometrainer beschikt. Volgens bewegingsexperten is de ergonomie van onze hometrainer nochtans veruit het belangrijkste. Ergonomie zorgt er immers voor dat we in de voor ons meest geschikte houding en dus met zo weinig mogelijke lichamelijke ongemakken, van onze hometrainer kunnen genieten.

Hoe duurder hoe beter?

Als we de verkopers van fitnesstoestellen mogen geloven, zijn de duurste home-en crosstrainers ook de beste. Maar is dat écht zo? Als dat inderdaad waar is, voor wie zijn dan de goedkope exemplaren bestemd? Volgens ingewijden zijn de prijselijkste toestellen geschikt voor diegenen die slechts af en toe van hun hometrainer gebruik maken. Wie wekelijks méér dan vijf uur op zijn hometrainer doorbrengt, haalt zeker voordeel bij een hometrainer die zoveel mogelijk aan zijn eisen en verwachtuingen voldoet.

Onvoldoende stabiel

Heel wat verkopers nemen deze goedkope hometrainers zelfs niet meer in hun gamma op. Dergelijke toestellen zijn onstabiel en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk, en meestal ook onaangenaam in gebruik. Ze zijn meestal ook erg duur in onderhoud en sterk onderhevig aan slijtage. Met een duurder exemplaar, zullen we het fitnessen ongetwijfeld ook langer volhouden. Voor een degelijke én dus ergonomische hometrainer, betalen we gemiddeld zo'n vijfhonderd Euro, een goede crosstrainer kost het dubbele. Dit wordt door door vooraanstaande bewegingswetenschappers bevestigd. Deze zijn van mening dat diegenen die niet comfortabel op hun hometrainer zitten, hun inspanningen ook nooit lang zullen volhouden. Duurdere toestellen kunnen aan onze lichaamsbouw aangepast worden, en verdienen zo al vlug hun grotere investgering terug.

Wanneer gewenst resultaat?

Zowel home- als crosstrainers gebruiken we om onze conditie te verbeteren en ons gewicht onder controle te houden. Hoe lang moeten we nu precies onze inspanningen op de hometrainer volhouden om het gewenste resultaat te bereiken? Wie fitter én slanker wil zijn, moet er volgens bewegingswetenschappers ook wat voor over hebben. Wekelijks driemaal twintig minuten doorgedreven trainen is volgens hen pure noodzaak. Dat betekent dat onze hartslag minstens 85% van onze maximum hartslag mag bereiken. Beginners gaan de eerste weken bij voorkeur niet boven de 70%, en wie vaker traint mag tot 95% van zijn maximale hartslag gaan.
Trainen op een hometrainer is een aërobe lichaamsbeweging, wat betekent dat we zeker niet onmiddllijk uitgeput zullen geraken en onze spieren ook minder snel zullen verzuren.

Lang en intensief

Hoe langer en intensiever we trainen, hoe vlugger dat resultaat zal op opleveren. Bewegingswetenschappers waarschuwen hierbij dat we voor een gezonder en strakker lichaam, onze inspanningen jarenlang zullen moeten volhouden.
Gerelateerde artikelen
Crosstrainer om mee af te vallenCrosstrainer om mee af te vallenFitness is erg populair, omdat beweging belangrijk is. Mensen gaan graag naar een fitnessschool, maar niet iedereen is d…
Slecht weer, toch lopen en fietsen dankzij fitnessapparatuurSlecht weer, toch lopen en fietsen dankzij fitnessapparatuurBij slecht weer sporten vinden velen geen pretje. Maar voor twee veel beoefende typische buitensporten bestaan alternati…
Afvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leestAfvallen terwijl je tv kijkt of een spannend boek leestWil je fit worden en afvallen terwijl je naar je favoriete tv-serie of naar een spannende film kijkt? Volg je favoriete…
Hometrainer en de techniekEen hometrainer is een apparaat dat enigszins op een fiets lijkt en bedoeld is om de lichamelijke conditie te verbeteren…
Kilo’s kwijt met hometrainerEen hometrainer is een apparaat waarop in huis (home) fietsbewegingen kunnen worden gemaakt. Daarom beschikt het apparaa…

Reageer op het artikel "Hoe kiezen we de voor ons beste hometrainer?"

Reactie

Peter Hendriks, 27-08-2014 10:41 #1
Goed artikel voor als de keuze voor een hometrainer nog gemaakt moet worden. Het enige puntje dat ik wil aanmerken is dat een goede hometrainer niet gelijk 500 euro hoeft te kosten.

Ik heb zelf een Fitbike ride 5 iplus gekocht voor 375. Voor mij is dit apparaat ideaal. Het vliegwiel is 20 kg zwaar dus dat is ruim voldoende voor mij.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 28-01-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!