InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Staand werken: een nieuwe trend

Staand werken: een nieuwe trend

Staand werken: een nieuwe trend Staand werken; steeds meer mensen die veel op kantoor of thuis veel achter een bureau werken, kiezen ervoor. Het lijkt zelfs hele trend te worden! Maar waarom wordt er voor staand werken gekozen? In welke opzichten is staand werken beter dan zittend werken? Er zijn veel mensen die zeggen dat de mens niet is gemaakt om te zitten, maar juist om te staan en rond te lopen. Zij zeggen dat een zitpositie onnatuurlijk is. Daarom zou staand werken sowieso al beter voor je zijn, maar er zijn natuurlijk meer redenen voor.

Afwisseling

Het beste is, om staand en zittend werken met elkaar af te wisselen. Ben je van plan om staand en zittend werken met elkaar af te wisselen? Dan is de aanschaf van een verstelbaar bureau een goed idee. Vaak zijn deze bureaus wat duurder, maar op langere termijn komt dit jouw humeur, gezondheid en lichamelijke gesteldheid ten goede.

Te lang zitten zorgt ervoor dat je spieren onvoldoende en te eenzijdig worden gebruikt. Hierdoor kun je lichamelijke klachten krijgen, zoals rugpijn, maar ook heb je een verhoogde kans op overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes.

Te lang staan zorgt ervoor dat de doorbloeding van de benen belemmerd wordt. Hierdoor kunnen er spataderen en voetklachten ontstaan. Door het afwisselen van staand werken en zittend werken, creëer je dus voor jezelf de ideale werksituatie. Daarnaast is de kans op RSI ook kleiner als je je werkhouding regelmatig afwisselt.

Je beter voelen

Door staand te werken, ga je je beter voelen. Je neemt staand namelijk al gauw een actievere houding aan dan wanneer je zit. Je gaat je hierdoor ook vrijer voelen. Doordat je je beter voelt, ben je ook energieker. Hierdoor wordt de creativiteit en het krijgen van goede ideeën gestimuleerd.

Andere voordelen van staand werken

  • Minder kans op RSI: Als je staand werkt of het staand en zittend werken regelmatig afwisselt, wordt de kans op RSI kleiner.
  • Je verbrandt meer calorieën: Als je staand werkt, beweeg je al gauw meer dan wanneer je zittend werkt. Ook gebruik je al staande meer spieren. Voor mensen met overgewicht is het verbranden van calorieën dan ook een extra reden om ervoor te kiezen staand te werken.

De juiste werkhoogte

Iedereen weet dat je altijd voor de juiste werkhoogte moet zorgen. Dit geldt niet alleen voor zittend, maar ook voor staand werken. Je moet natuurlijk niet voorovergebogen over je bureau hangen, maar een bureau dat de hoog voor je is, werkt ook niet prettig. Daarnaast moet ook je apparatuur goed afgesteld staan. Een computerscherm dat te dichtbij of te ver weg staat, is niet goed voor je ogen en het kan ook hoofdpijn veroorzaken.

Goedkoop een stabureau

Vind je een speciaal stabureau of verstelbaar bureau te duur? Tover dan het bureau waaraan je zit om in een stabureau. Dit kun je doen door bijvoorbeeld dozen of tijdschriften onder de poten van het bureau te leggen.

Wennen

Als je begint met staand werken, zul je hier op het begin nog aan moeten wennen. Je moet er niet vanuit gaan dat je het meteen een hele dag volhoudt. Bouw het staand werken op en je zult merken dat je er al gauw aan went. Meestal duurt het een paar dagen voordat je aan het staand werken gewend bent.

Kortom, staand werken is beter voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Voor een optimale werkhouding, kies je ervoor om het staand werken en zittend werken regelmatig met elkaar af te wisselen.
Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen van staand bureauwerkVoordelen en nadelen van staand bureauwerkBureauwerk wordt nog te veel zittend gedaan. Mensen met een kantoorfunctie zitten vaak uren stil achter hun bureau, en d…
Lichaamstraining: Strekken van de nekWie regelmatig zijn nekspieren rekt, wordt voelbaar losser. Spanningen in nek-, schouder- en gezichtsbereik kunnen onaan…
Fysieke belasting: tips voor een goede werkhoudingFysieke belasting: tips voor een goede werkhoudingEen goede werkhouding is belangrijk voor lijf en ledematen. Je voorkomt er slijtage, blessures en arbeidsongevallen mee.…
Efficiënt werken: je werkplek optimaliserenEfficiënt werken: je werkplek optimaliserenDe omstandigheden op je werkplek kunnen zo zijn dat je er makkelijker last krijgt van hoofdpijn, vermoeidheid, rug- en n…
Gezond werken achter de computerGezond werken achter de computerDe hele dag achter de computer, ook met een goede werkhouding, is uiteindelijk niet goed. Toch kruipen we druk druk druk…
Bronnen en referenties
  • Staand werken - http://www.staand-werken.nl
  • Veilig en gezond werken - http://www.veiligengezondwerken.nl

Reageer op het artikel "Staand werken: een nieuwe trend"

Reactie

Joost, 30-10-2013 15:54 #1
Er zijn tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om gedurende je werkdag te bewegen.
Recent onderzoek laat zien dat een half uurtje sportschool niet voldoende is om te herstellen van een werkdag. Bewegen overdag, gedurende je werk, is dus de boodschap.

Verder is het belangrijk om de ongezonde bureaustoel de deur uit te doen en actief te gaan zitten op een Swopper. Mensen zitten nu eenmaal graag. Door actief te zitten stimuleer je vanzelf gezond gedag omdat je sneller gaat staan. Een bureaufiets (deskbike) of loopband (walkdesk) is ook een mogelijkheid om verschillende vormen van bewegen aan te bieden. Variatie maakt het leuker.

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!