InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht: Gezond afvallen!

Overgewicht: Gezond afvallen!

Overgewicht: Gezond afvallen! Je hebt overgewicht en je wilt afvallen. Het is belangrijk om met gezond eten op een verstandige manier af te vallen. Doe je dit niet kan dit een behoorlijke belasting zijn voor je lichaam en je gezondheid. Hoe val ik het beste af? Hoe kom ik van die overbodige kilo's af? Allemaal door er een gezonde levensstijl op na te houden. Gezond eten is hier maar een onderdeel van.

Hoe pak je overgewicht aan?

Overgewicht komt steeds vaker voor in Nederland. Mensen gaan zich aanpassen aan het luxe leven en passen veelal ook hun gewicht hierbij aan. Als je wilt afvallen is het belangrijk om dit in goed overleg te doen met je huisarts. Te snel en op een verkeerde manier afvallen kan ernstige consequenties hebben voor je gezondheid. Met je huisarts kun je een voedingsschema maken. Dit kan bijvoorbeeld door een dagboek bij te houden van een paar weken. Hierin kan je zien wat je eetgedrag is en hoe je dit kan veranderen. Bij zware gevallen van overgewicht is het wellicht verstandig om een diëtist of psycholoog te raadplegen. Als je dit tezamen met meer beweging vol weet te houden zul je zien dat je stabiel op gewicht blijft en langzamerhand naar je streefgewicht komt.

Voedingsadviezen

Het is belangrijk om op een gezonde manier af te vallen. Verkeerde afvalprogramma’s en een verkeerde manier van leven kan zeer beschadigend zijn voor je lichaam. Om ervoor te zorgen dat je niet meer verder aankomt en eventueel ook nog afvalt kun je het volgende aanhouden:
  • Eet veel groente, fruit en volkorenproducten. Hierin zitten veel goede voedingsstoffen en niet veel calorieën. Hierdoor krijg je een vol gevoel, waardoor je minder snel teveel gaat eten.
  • Zorg ervoor dat je afwisselend eet.
  • Zorg dat je weinig vet gebruikt bij het koken.
  • Gebruik vaker magere vlees- en zuivelproducten
  • Eet ook een vis in plaats van vlees.

Voorbeeld gezonde voeding voor tieners

Het is altijd moeilijk te bepalen welk voeding het beste is voor de mens. Ieder is hier verschillend in en ieder lichaam reageert ook weer anders op bepaalde voedingsstoffen. Een gezonde voeding (per dag) voor tieners zou zijn:
  • 2 x per dag fruit
  • 0,5 liter (magere) zuivelproducten
  • 1 liter drinken (excl. de 0,5 liter melk (zuivel))
  • 5 sneetjes (volkoren)brood
  • 1 of 2 plakken vleeswaren of kaas
  • 3 opscheplepels groente
  • 3 opscheplepels aardappelen, pasta, rijst of linzen e.d.
  • 80 gram vlees e.d.
  • 1 eetlepel bakvet of olie per maaltijd

Voorbeeld gezonde voeding voor volwassenen

Bij volwassenen werkt het lichaam toch weer heel anders. Vetten en koolhydraten worden anders opgeslagen en verwerkt. De lichaamsbeweging is minder dan bij kinderen. Volwassenen moeten er veel meer op letten dat ze light, calorie arme producten eten en minder vette producten:
  • 2 x per dag fruit
  • 2 liter drinken, (water, koffie, thee, light frisdranken, en 400ml zuivel)
  • 7 (volkoren)sneetjes brood
  • 1 of 2 plakken vleeswaren en kaas
  • 4 opscheplepels groente
  • 100 gram vlees e.d of vervangen door vis of gevogelte

Handige tips voor tussendoortjes

Het is altijd belangrijk om je te houden aan de juiste hoeveelheid drinken en eten. Ook is het goed om alle juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Je zou alles moeten kunnen halen uit je eten en drinken, dus niet uit vitaminepillen en voedingssupplementen. Toch is een lekker tussendoortje vaak de boosdoener van overgewicht. Het is daarom handig om tussendoortjes te nemen waarbij wordt gelet op de juiste voedingsstoffen. Geschikte tussendoortjes zijn:
  • Rijstewafel
  • Zoute stokjes
  • Wortel
  • Bleekselderij
  • Tomaat
  • Olijven
  • Komkommer
  • Beetje popcorn
  • Japanse mix

Belangrijk is drie maaltijden per dag en niet meer dan vier tussendoortjes per dag. Vermijd de tussendoortjes met veel calorieën, zoals gebak, chips, chocolade, snack uit de frituur, frisdrank en alcohol. Dit zijn dikmakers!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Gevolgen voor de gezondheid door overgewichtGevolgen voor de gezondheid door overgewichtSteeds meer mensen hebben last van overgewicht. Ook een beetje overgewicht kan gevolgen hebben voor de gezondheid. Hoe z…
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Bronnen en referenties
  • www.gewicht-verliezen.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Overgewicht: Gezond afvallen!"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 26-03-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!