InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Tips voor een goed en gezond dieet

Tips voor een goed en gezond dieet

Tips voor een goed en gezond dieet Iedereen wil graag een mooi gewicht hebben en niet te zwaar zijn. Wat is nu het perfecte dieet? Hoe val je zo snel mogelijk af? En is snel afvallen wel verstandig? Veel mensen weten hier nog steeds niet altijd het antwoord op. En dat is ook lastig, want elke persoon is weer anders. Wat zijn nu de belangrijkste regels voor een goed en gezond dieet?

Diëten kan heel makkelijk zijn, maar ook heel moeilijk

Diëten is net als het rijden op een fiets. Je hebt veel oefening nodig om het goed te kunnen. Veel oefening. Niemand weet van nature hoe je het beste moet afvallen. Je moet weten wanneer je voor jezelf echt hebt besloten af te gaan vallen. Volg een goed en gezond dieet en zorg ervoor dat je een goed programma volgt om zodoende goed af te vallen. Er zijn 5 regels waaraan je jezelf zou moeten houden. Afvallen kan op verschillende manieren. Je hebt o.a. caloriearme diëten, eiwitrijke diëten, koolhydratendiëten en vetarme diëten. lees meer over alle soorten diëten op deze link.

Regel 1: Weet zeker dat je echt moet afvallen

Het is belangrijk om het voor jezelf te accepteren om te gaan diëten, dat je er zeker van bent dat het ook echt nodig is. Bekijk je gewicht op een realistische manier en vraag jezelf af of je echt wel te zwaar bent. Vermijd de valkuil om te gaan diëten voor de verkeerde redenen. Een eetstoornis zal je doen denken dat je nog dikker bent dan eigenlijk waar is. Aan de andere hand is het wel verstandig om te gaan diëten als het echt nodig is. Vraag het bijvoorbeeld na bij je huisarts, als die aangeeft dat het nodig is ga je door naar regel 2.

Regel 2: Start niet met afvallen als je er nog niet klaar voor bent

Weet zeker dat je er klaar voor bent om te gaan diëten. Het proberen om af te vallen is vaak net zo moeilijk om te stoppen met roken. Je hebt in het verleden als eens eerder geprobeerd af te vallen, maar dit lukte niet of je kwam uiteindelijk weer hetzelfde gewicht terug aan. Hoe weet je zeker dat je er nu wel klaar voor bent? Vraag jezelf de volgende dingen af;

1. Ik wil afvallen omdat,

  • a) iemand in mijn directe omgeving aangeeft dat ik er dan beter uitziet
  • b) mijn dokter aangeeft dat het beter voor mijn gezondheid is
  • c) ik denk dat diëten goed voor mijn gezondheid is en ik er beter uit kan gaan zien.

2. Ik ben nu bereid te diëten, omdat,

  • a) ik geen baan meer heb en diëten mij lekker bezig houdt
  • b) het uit is met mijn partner en diëten mij niet meer doet denken aan mijn gebroken hart
  • c) mijn leven goed gaat, en ik denk dat ik nu de energie heb om mijn eetgewoontes om te gooien.

3. Mijn doel is om …… af te vallen

  • a) 5 kilo in de eerste week
  • b) 5 kilo in de eerst maand
  • c) 5 kilo

Mijn dieet bestaat uit

  • a) 3 x per dag een sinaasappel, lekker gezond
  • b) Alle soorten fruit, alleen maar fruit. Niemand kan alleen van sinaasappelen leven
  • c) Fruit, groente, granen, melkproducten, vlees, vis etc. Enkel in geminimaliseerde porties.

Nadat ik op het juiste gewicht ben, is…

  • a) mijn hele leven veranderd
  • b) ijs eten verboden geworden
  • c) het belangrijk om actief gezond te blijven eten

Uiteraard is het juiste antwoord op alle vragen, antwoord C. Waarom? Omdat het antwoorden zijn gebaseerd op wat jij wilt en wat jij kan doen en niet wat anderen van je vinden. Tevens zijn de foutieve antwoorden ook niet altijd realistisch. 5 kilo verliezen in 1 week? Zeg dag naar al je problemen? Geen ijs meer eten? Tuurlijk!!

Regel 3: Kies een dieet dat alle essentiële voedingstoffen bevat

Een gezonde manier van afvallen, waarbij je ook nog veel kilo’s kwijt wilt raken, moet bestaan uit een variëteit aan verschillende soorten voedingsstoffen. Neem broccoli als voorbeeld. Deze groente zit boordenvol goede vitaminen, maar toch kun je niet alleen leven van dit groene bloemstuk. Een variëteit in diëten is zeer belangrijk. Eten is bedoeld om lekker van te genieten, zelf als je aan het diëten bent. Wanneer een gekozen dieet lekker is dan zal het ook makkelijker zijn om je eraan te houden.

Regel 4: Kies een dieet wat je de rest van je leven kan gebruiken

Het is belangrijk om je dagelijkse portie van groenten, fruit, vlees, vis etc. te nemen. Bedenk wel dat dit in kleinere porties moet gaan en goed verdeeld over de dag. Probeer na 20.00 uur niet meer zoveel te eten (en zeker niet snoepen). Dit scheelt al enorm veel. Een dieet moet ook lekker zijn en voor de rest van je leven bruikbaar zijn in je dagelijkse eetpatronen. Hierdoor blijf je op gewicht en voel je jezelf weer helemaal fit en gezond!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is voor jou het beste dieet?Wat is voor jou het beste dieet?Er zijn ontzettend veel soorten diëten en sommige beloven dat je in een mum van tijd veel kunt afvallen. Voo sommige men…
Het jojo-effect na een dieetHet jojo-effect na een dieetHet jojo-effect is de gruwel van iedereen die een dieet volgt. Meer dan de helft van alle afvallers krijgt er mee te mak…
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
1 dag dieet om snel af te vallen1 dag dieet om snel af te vallenDe meeste van ons die willen afvallen, willen het liefst zo snel mogelijk resultaat. Hoe sneller ze vermageren, hoe bete…
Bronnen en referenties
  • www.dietenlijst.nl
  • www.alledieten.nl
  • www.dieetwijzer.nl

Reageer op het artikel "Tips voor een goed en gezond dieet"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 24-06-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!