InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 5 simpele tips om minder te eten

5 simpele tips om minder te eten

5 simpele tips om minder te eten Een goed dieet volgen is lastiger dan je denkt. Veel mensen eten teveel en te snel, waardoor de vetten zich makkelijker ophopen. Maar waar moet je aan denken met je eet- en drinkgedrag en hoe ga je hiermee om? Moet je bord nu altijd leeg, omdat dit zogenaamd hoort bij een goede opvoeding? Eten hoort lekker te zijn en is geen tijdsverdrijf.

Minder eten doe je zo!

Minder eten (en drinken) is vaak een enorme uitdaging voor de meeste mensen. Zij hebben vaak de gedachten bij het afvallen van rijstkoekjes en continu dat hongerige gevoel in je buik. Dat hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Je hoeft niet je hele leven op zijn kop te zetten om minder te eten. Als je onderstaande 5 tips in acht houdt dan zul je überhaupt nauwelijks merken dat je minder eet.

TIP 1: Dat bord hoeft echt niet leeg!

Het idee dat het een grootse zonde is om eten te laten liggen op je bord zit bij vele mensen diep geworteld. Altijd weer die verhalen van vroeger komen naar boven over hongerige kinderen in de derde wereld. Door je bord niet leeg te eten ben je blijkbaar ondankbaar. Maar deze manier van denken is vernietigend voor een land dat veelal hierdoor te maken heeft met veel mensen met overgewicht. Als je denk je bord niet leeg te kunnen eten, doe dat dan ook niet! Bewaar het eten voor later. Is het ongezond voedsel is het wellicht helemaal geen zonde om dit weg te gooien. Weg uit het gezicht is weg uit je gedachten!

Tip 2: Eet niet te snel!

Sommige mensen zijn atleten als het om eten gaat. Hardlopers dan wel te verstaan. Wanneer voedsel in hun zicht komt wordt het met een snelheid van 200 kilometer per uur weggevaagd. Dit is wellicht wel de beste manier om jezelf te overeten. Wanneer je met zo’n snelheid je eten verslind kan je lichaam dit niet bijhouden en jou niet op tijd waarschuwen dat je vol zit. Uiteindelijk blijf je zitten met dat overvolle gevoel. Dit gevoel vertaald zich uiteindelijk in vet.

Tip 3: Eet niet alles op in een restaurant

Als je lekker aan het eten bent in een restaurant, denk dan niet dat je het eten moet opeten. Vraag een ‘doggy-bag’ voor het eten wat teveel is. Wanneer het eten arriveert kun je direct de helft apart houden in de ‘doggy-bag’. Deze tip scheelt je zelf geld, want je krijgt 2 restaurantmaaltijden voor de prijs van 1.

Tip 4: Zie eten niet als een bezigheid

Een hoop mensen eten niet omdat ze het lekker vinden, maar gewoonweg omdat ze wat te doen hebben. Het kan niet moeilijk zijn als je probeert gewicht te verliezen om niet te eten als je gewoonweg geen honger hebt. Maar helaas zijn er een hoop mensen die gewoon eten uit een soort van entertainment. Als dit bekend in je oren klinkt zul je hier meer op moeten gaan letten en een ander soort entertainment moeten gaan zoeken. Lees een boek, ga een videospelletje spelen of kijk televisie. De beste manier van afleiding is natuurlijk om een lekkere wandeling te maken. Goed voor het gewicht en de benen. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar je best doet om iets te doen in plaats van eten op niets af.

Tip 5: Vermijd alcohol bij feestjes

Alcohol moedigt je lichaam niet alleen aan om lekker vet op te slaan, het doet je ook verkeerde beslissingen maken. En op deze feestjes gaat alcohol vaak gepaard met lekker vet eten en dat kan door de verkeerde beslissingen fataal zijn voor je dieet. Laat die drank lekker links liggen als je uit gaat en wellicht is je wilskracht sterk genoeg om die pizza of shoarma af te slaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dieetwijzer.nl
  • www.dieet.nl
  • www.dieet.startpagina.nl

Reageer op het artikel "5 simpele tips om minder te eten"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 26-02-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!