InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen, Eten en Honger

Afvallen, Eten en Honger

Afvallen en eten zijn uiteraard zeer nauw met elkaar verbonden. Dat afvallen niet altijd meevalt blijkt wel uit de aandacht die het krijgt in de media. Voortdurend worden er nieuwe diëten bedacht en nieuwe ‘wondermiddelen’ op de markt gebracht die het afvallen makkelijker zouden maken.

Eetgewoonten

Een groot probleem bij het afvallen is dat mensen verkeerde eetgewoontes hebben. Die moeten veranderd worden en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vrijwel iedereen kent de principes van een gezonde, gebalanceerde voeding, maar toch zijn er steeds meer mensen die te kampen hebben met overgewicht. Een groot probleem bij het afvallen is dat mensen het gevoel hebben dat ze iets te kort komen. Er moet minder en anders gegeten worden en dat levert problemen op die voor een groot deel psychisch van aard zijn.

Eten Minderen

Een aantal vrij eenvoudige dingen kunnen helpen om het minderen van eten te vergemakkelijken. Zo kun je beginnen met het nemen van een kleiner bord om van te eten. Hierdoor blijf je een bord vol eten, maar doordat het bord kleiner is, eet je toch minder. Hetzelfde geldt voor de lepels die je gebruikt om op te scheppen. Dit is vooral belangrijk bij calorierijke sauzen. Zo schep je hetzelfde aantal lepels op, maar de hoeveelheid is kleiner. Wanneer je vlees in plakken snijdt, snij ze dan dunner en neem hetzelfde aantal als je zou nemen bij dikke plakken. Ook wat drinken betreft geldt: neem een kleiner glas of beker, tenminste voor calorierijke dranken zoals alcohol, vruchtensappen en bijvoorbeeld melk.

Afbouwen

Bouw langzaam af, laat je lichaam wennen aan het feit dat het met minder genoegen moet nemen. Anders ben je voor je het weet weer terug bij af. Ook langzaam eten helpt hierbij, je lichaam krijgt zo de tijd om de signalen af te geven dat het vol zit, wanneer je snel eet voel je dat namelijk niet. Ook is het handig om voor en na de maaltijd een glas water te drinken, dat geeft een vol gevoel zonder calorieën.

Wat is Honger?

Je lichaam kan best met wat minder voedsel toe, het verlangen naar voedsel is vooral psychisch. Hiermee komen we bij iets anders. Hoe weet je dat je daadwerkelijk honger hebt? Wanneer je echt honger hebt, rommelt je maag vaak wat en soms voel je je zelfs slap en futloos. Mocht je van dit alles geen last hebben en toch het idee hebben dat je honger hebt, wacht dan nog een kwartiertje. Wanneer het echt honger blijkt te zijn gaat je maag meestal echt rommelen. Uiteraard mag je best eten wanneer je geen honger hebt, maar het is iets waar je lichaam aan went en wat uiteindelijk calorieën oplevert die je niet direct nodig hebt.

Honger en Trek

Het probleem is dat we vaak eten omdat we trek hebben, niet echt honger. Honger betekent dat je lichaam echt toe is aan eten, de energie is laag, de glucose in je bloed is gedaald en dat het tijd is voor een nieuwe toevoer van energie. Trek betekent dat we zin hebben in eten. Dat kan zijn omdat we iets zien of ruiken waardoor we trek krijgen. Of omdat we bijvoorbeeld gewend zijn om op een bepaald tijdstip te eten en ons lichaam daar naar getraind is. Wanneer je eet omdat je echt honger hebt, zul je na een paar lepels al een veel beter gevoel hebben. Maar wanneer je eet omdat je trek hebt zul je jezelf snel overeten. Wanneer je het verschil tussen trek en honger kent heb je een belangrijk gevecht gewonnen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen, Eten en Honger"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 29-02-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!