InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afvallen door kleine aanpassingen in je levensstijl

Afvallen door kleine aanpassingen in je levensstijl

Afvallen door kleine aanpassingen in je levensstijl Het volgen van een dieet is iets waar veel mensen tegenop zien. Men brengt diëten vaak in verband met allerlei negatieve gedachten. Het volgen van een dieet betekent dat je allerlei dingen niet meer mag eten. Daarnaast denkt men bij het volgen van een dieet vaak aan honger lijden en eventueel ook nog fanatiek sporten. Ook het sporten wordt vaak als een verplichting ervaren, een verplichting die vaak ondernomen wordt in de vorm van fitness. Vanwege de negatieve gevoelens die met het volgen van een dieet opkomen, is de kans groot dat men gefrustreerd raakt, opgeeft of zelfs te maken krijgt met een ernstigere vorm van vreetbuien. Er zijn gelukkig ook manieren om met positieve gedachten wat kiloís kwijt te raken. Door kleine leefstijlveranderingen kun je ongemerkt toch wat meer calorieën verbranden. Eerlijk is eerlijk, men valt misschien niet zo snel af als wanneer er een dieet wordt gevolgd, maar het is wel een duurzame manier om af te vallen.

Avondwandelingetje

Maak er een gewoonte van om na het avondeten een wandelingetje te maken van een half uur á 45 minuten. Hiermee verbrand je al gauw zoín 250 kcal. Daarnaast gaat het ook de Ďafter dinner dipí tegen, doordat je gedachten afgeleid zijn.
Als je moeite hebt om elke avond te gaan wandelen kun je er ook een gewoonte van maken te gaan wandelen zodra je gebeld wordt door een vriend of vriendin. Wandel en bel tegelijkertijd! Op deze manier verlies je geen extra tijd aan het wandelen, maar ben je wel lekker in de buitenlucht en verbrand je mooi wat extra calorieën!

Voor de maaltijd

Neem een appel voor de maaltijd. Een gemiddelde appel bevat 5 gram vezels, waardoor je sneller een verzadigd gevoel hebt. Je zult dan minder van de avondmaaltijd eten, maar toch een vol gevoel hebben. Als alternatief kun je voor de avondmaaltijd ook een salade eten (let wel op de saus die je erbij eet!), ook de salade zal ervoor zorgen dat je minder van de avondmaaltijd nuttigt, doordat de salade je al een verzadigd gevoel geeft. Ook nu heb je een volwaardige maaltijd kunnen eten, maar zonder al te veel calorieën!

Drink water

Je hoort het regelmatig, drink voldoende water. Het drinken van voldoende water helpt echt als je minder wil eten zonder honger te hebben. Dit komt doordat je lichaam dorst vaak verwart met honger. Je denkt dan dat je honger hebt, maar eigenlijk vraagt je lichaam om water. Dus als je honger hebt, eerst een glas water. Als je dan na een half uur nog honger hebt kun je overwegen een gezonde snack te nuttigen. 

Zoete trek

Eet dagelijks een handje vol m&mís of iets anders zoets. Op deze manier kun je toch je zoete trek stillen, maar beperk je het aantal kcal dat je binnenkrijgt. Een soortgelijke tip; kies een kleiner bord voor je avondmaaltijd. Mensen hebben vaak de neiging hun bord helemaal vol te scheppen, dat is gewoon een portie eten. Als je een kleiner bord hebt kun je dat ook gewoon vol scheppen, terwijl je toch minder eet. Je hebt in dit geval ook minder het gevoel dat je jezelf dingen ontzegt dan wanneer je dezelfde portie op een groot bord zou scheppen (het bord is dan maar halfvol).

Tanden poetsen

Maak er een gewoonte van om na elke maaltijd je tanden te poetsen of een kauwgompje te nemen. De frisse smaak in je mond is een psychische barrière om door te gaan met eten. Een andere manier om ís avonds vreetbuien te voorkomen is door te gaan douchen als je trek hebt. Ook dit creëert een fris gevoel dat honger verdrijft.
© 2012 - 2019 M_ichje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.health.com/health/article/0,,20409980_4,00.html

Reageer op het artikel "Afvallen door kleine aanpassingen in je levensstijl"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 29-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!